Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 15. Juni 2019)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–20 von 26
sortiert nach:
-
1Mainka, A.: Smart world cities in the 21st century.
Berlin : De Gruyter Saur, 2018. XI, 288 S.
ISBN 978-3-11-057525-5
(Knolwledge in information science)
Abstract: In dem Buch werden 31 Städte weltweit, darunter Berlin und München, miteinander verglichen und auf der Basis harter Daten sowie Experteninterviews Merkmale prototypischer Städte der Wissensgesellschaft abgeleitet sowie Beispiele für Best Practice gefunden. Das geschieht in der Weise, dass Hypothesen formuliert und vorläufig bestätigt oder reformuliert bzw. zurückgewiesen werden. The term smart city has become a buzzword. City planners develop ubiquitous connectivity through Wi-Fi hotspots, establish science parks, introduce bike and car sharing, and push entrepreneurship. All this is happening under the flagship of becoming a knowledge city. This book investigates the digital and cognitive infrastructure of 31 cities and how they meet the demands of the knowledge society in an increasingly digitized environment.
Inhalt: Unter anderem: "A free flow of all kinds of information (including mass media information) is an important characteristiv of an informationals world city." (Dazu Mainka: "The investagated cities located in China, Singapore, Malaysia or the UAE hav nor or very little freedom of information, Informational ciies in "Western" countries tend to have a higher degree of freedom of information than others, but there is a global decline in the free flow of information that should alarm the knowledge society."). Vgl.auch: Open Password, Nr. 481 vom 05.12.2018 [https://www.password-online.de/?wysija-page=1&controller=email&action=view&email_id=604&wysijap=subscriptions&user_id=1045].
LCSH: Smart cities ; Information society ; City planning
RSWK: Weltstadt / Smart City / Informationsgesellschaft
BK: 74.12 (Stadtgeographie / Siedlungsgeographie)
DDC: 307.764 / DDC23ger ; 307.760285
LCC: TD159.4
RVK: QY 300
-
2Buckland, M.K.: Information and society.
Cambridge, Mass. : MIT Press, 2017. xiv, 217 S.
ISBN 978-0-262-53338-6
(MIT Press Essential Knowledge series)
Abstract: iWe live in an information society, or so we are often told. But what does that mean? This volume in the MIT Press Essential Knowledge series offers a concise, informal account of the ways in which information and society are related and of our ever-increasing dependence on a complex multiplicity of messages, records, documents, and data. Using information in its everyday, nonspecialized sense, Michael Buckland explores the influence of information on what we know, the role of communication and recorded information in our daily lives, and the difficulty (or ease) of finding information. He shows that all this involves human perception, social behavior, changing technologies, and issues of trust. Buckland argues that every society is an "information society"; a "non-information society" would be a contradiction in terms. But the shift from oral and gestural communication to documents, and the wider use of documents facilitated by new technologies, have made our society particularly information intensive. Buckland describes the rising flood of data, documents, and records, outlines the dramatic long-term growth of documents, and traces the rise of techniques to cope with them. He examines the physical manifestation of information as documents, the emergence of data sets, and how documents and data are discovered and used. He explores what individuals and societies do with information; offers a basic summary of how collected documents are arranged and described; considers the nature of naming; explains the uses of metadata; and evaluates selection methods, considering relevance, recall, and precision.
LCSH: Information science / Sociological aspects ; Communication / Social aspects ; Documentation / Social aspects ; Information society
BK: 05.20 (Kommunikation und Gesellschaft)
LCC: HM851
-
3Stalder, F.: Kultur der Digitalität.
Berlin : Suhrkamp, 2016. 282 S.
ISBN 978-3-518-12679-0
(edition suhrkamp ; 2679)
Abstract: Referentialität, Gemeinschaftlichkeit und Algorithmizität sind die charakteristischen Formen der Kultur der Digitalität, in der sich immer mehr Menschen, auf immer mehr Feldern und mithilfe immer komplexerer Technologien an der Verhandlung von sozialer Bedeutung beteiligen (müssen). Sie reagieren so auf die Herausforderungen einer chaotischen, überbordenden Informationssphäre und tragen zu deren weiterer Ausbreitung bei. Dies bringt alte kulturelle Ordnungen zum Einsturz und Neue sind bereits deutlich auszumachen. Felix Stalder beleuchtet die historischen Wurzeln wie auch die politischen Konsequenzen dieser Entwicklung. Die Zukunft, so sein Fazit, ist offen. Unser Handeln bestimmt, ob wir in einer postdemokratischen Welt der Überwachung und der Wissensmonopole oder in einer Kultur der Commons und der Partizipation leben werden.
Inhalt: Vgl. auch: https://www.neues-deutschland.de/artikel/1045135.algorithmen-die-wir-brauchen.html.
Themenfeld: Internet ; Vision
Wissenschaftsfach: Sozialwissenschaften
LCSH: Digital communications / Social aspects ; Information society / Forecasting ; Information society
RSWK: Digitale Revolution / Informationsgesellschaft / Zukunft ; Digitale Revolution / Informationsgesellschaft / Digitalisierung ; Digitales Zeitalter / Digitalisierung / Informationsgesellschaft / Elektronische Medien / Zukunft / Demokratie / Partizipation / Überwachung
BK: 05.38 Neue elektronische Medien Kommunikationswissenschaft ; 71.52 Kulturelle Prozesse Soziologie
DDC: 303.4833 / DDC22ger
GHBS: KNZZ (DU) ; KNZP (SI) ; KNZI (PB) ; TTK (HA) ; KNZ (FH K)
LCC: HM851
RVK: AP 15965 ; MS 6950 ; MS 7965 ; SR 850 ; MG 15075 ; DW 4400 ; AP 18420
-
4Welzer, H.: ¬Die smarte Diktatur : der Angriff auf unsere Freiheit.
Frankfurt am Main : S. Fischer, 2016. 319 S.
ISBN 978-3-10-002491-6
Abstract: Unsere Gesellschaft verändert sich radikal, aber fast unsichtbar. Wir steuern auf einen Totalitarismus zu. Das Private verschwindet, die Macht des Geldes wächst ebenso wie die Ungleichheit, wir kaufen immer mehr und zerstören damit die Grundlage unseres Lebens. Statt die Chance der Freiheit zu nutzen, die historisch hart und bitter erkämpft wurde, werden wir zu Konsum-Zombies, die sich alle Selbstbestimmung durch eine machtbesessene Industrie abnehmen lässt, deren Lieblingswort »smart« ist. Was heißt das für unsere Gesellschaft? Nach seinem Bestseller >Selbst denken< analysiert Harald Welzer in >Die smarte Diktatur. Der Angriff auf unsere Freiheit<, wie die scheinbar unverbundenen Themen von big data über Digitalisierung, Personalisierung, Internet der Dinge, Drohnen bis Klimawandel zusammenhängen. Daraus folgt: Zuschauen ist keine Haltung. Es ist höchste Zeit für Gegenwehr, wenn man die Freiheit erhalten will! Bestseller-Autor Harald Welzer legt mit >Die smarte Diktatur. Der Angriff auf unsere Freiheit< eine neue und frische Analyse der großen gesellschaftlichen Zusammenhänge in Deutschland vor, eine umfassende Diagnose der Gegenwart für alle politisch Interessierten.
Inhalt: Rez. in: Mitt. VOEB 70(2017) Nr.3/4, S.390-393 (B. Ecker): "Im Großen und Ganzen ist das Buch aber enttäuschend."
Themenfeld: Internet
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften ; Sozialwissenschaften
LCSH: Information society / Political aspects ; Information society / Social aspects ; Internet / Social aspects ; Smartphones / Social aspects
RSWK: Informationsgesellschaft ; Sozialer Wandel ; Social Media ; Massendaten ; Datenanalyse ; Data Mining ; Elektronische Überwachung ; Verbraucherverhalten ; Selbstverantwortung ; Digitalisierung ; Gesellschaft ; Wandel ; Überwachung ; Privatsphäre ; Freiheit
BK: 71.41 Sozialer Wandel ; 54.08 Informatik in Beziehung zu Mensch und Gesellschaft ; 54.62 Datenstrukturen ; 86.55 Datenschutzrecht
ASB: Gkn
DDC: 303.483 / DDC22ger
SFB: Pol 424
GHBS: OCW (E) ; OGE (E)
KAB: C 200
SSD: ERN ; FHN 1
RVK: AP 15950 ; MD 6300 ; MS 1170 ; MS 1190 ; MS 1280
-
5Dutta, B.: Organizing knowledge : then and now.
New Dehli : Ess Ess Publications, 2015. xii, 171 S.
ISBN 978-81-7000-748-7
Anmerkung: Rez. in: Annals of Library and Information Studies 62(2015) no.4, S.301 (A.K. Das)
LCSH: Information organization ; Information society
-
6Floridi, L.: ¬Die 4. Revolution : wie die Infosphäre unser Leben verändert.Aus dem Engl. von Axel Walter.
Berlin : Suhrkamp, 2015. 317 S.
ISBN 978-3-518-58679-2
Abstract: Unsere Computer werden immer schneller, kleiner und billiger; wir produzieren jeden Tag genug Daten, um alle Bibliotheken der USA damit zu füllen; und im Durchschnitt trägt jeder Mensch heute mindestens einen Gegenstand bei sich, der mit dem Internet verbunden ist. Wir erleben gerade eine explosionsartige Entwicklung von Informations- und Kommunikationstechnologien. Luciano Floridi, einer der weltweit führenden Informationstheoretiker, zeigt in seinem meisterhaften Buch, dass wir uns nach den Revolutionen der Physik (Kopernikus), Biologie (Darwin) und Psychologie (Freud) nun inmitten einer vierten Revolution befinden, die unser ganzes Leben verändert. Die Trennung zwischen online und offline schwindet, denn wir interagieren zunehmend mit smarten, responsiven Objekten, um unseren Alltag zu bewältigen oder miteinander zu kommunizieren. Der Mensch kreiert sich eine neue Umwelt, eine »Infosphäre«. Persönlichkeitsprofile, die wir online erzeugen, beginnen, in unseren Alltag zurückzuwirken, sodass wir immer mehr ein »Onlife« leben. Informations- und Kommunikationstechnologien bestimmen die Art, wie wir einkaufen, arbeiten, für unsere Gesundheit vorsorgen, Beziehungen pflegen, unsere Freizeit gestalten, Politik betreiben und sogar, wie wir Krieg führen. Aber sind diese Entwicklungen wirklich zu unserem Vorteil? Was sind ihre Risiken? Floridi weist den Weg zu einem neuen ethischen und ökologischen Denken, um die Herausforderungen der digitalen Revolution und der Informationsgesellschaft zu meistern. Ein Buch von großer Aktualität und theoretischer Brillanz.
Anmerkung: Originaltitel: The 4th revolution : how the infosphere is reshaping human reality.
Themenfeld: Information ; Vision
LCSH: Information technology ; Social aspects ; Information society ; Internet / Social aspects ; Computers and civilization
RSWK: Digitale Revolution / Informationsgesellschaft / Internet / Kritik ; Internet / Informationsgesellschaft / Kritik
BK: 05.20 Kommunikation und Gesellschaft ; 71.43 Technologische Faktoren Soziologie ; 54.08 Informatik in Beziehung zu Mensch und Gesellschaft
DDC: 302.2301 / DDC22ger
GHBS: KNZZ (DU) ; HNW (SI) ; OGE (W) ; TTP (HA)
LCC: HM851
RVK: CC 8700
-
7Gleick, J.: ¬The information : a history, a theory, a flood.
New York : Pantheon Books, 2011. 526 S.
ISBN 978-0-37542372-7
Abstract: From the invention of scripts and alphabets to the long misunderstood "talking drums" of Africa, James Gleick tells the story of information technologies that changed the very nature of human consciousness. He also provides portraits of the key figures contributing to the inexorable development of our modern understanding of information, including Charles Babbage, Ada Byron, Samuel Morse, Alan Turing, and Claude Shannon.
Inhalt: Drums that talk -- Persistence of the word -- Two wordbooks -- To throw the powers of thought into wheel-work -- A nervous system for the Earth -- New wires, new logic -- Information theory -- The informational turn -- Entropy and its demons -- Life's own code -- Into the meme pool -- The sense of randomness -- Information is physical -- After the flood -- New news every day.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 62(2011) no.12, S.2543-2545 (C.H. Davis)
Themenfeld: Information
LCSH: Information science / History ; Information society
RSWK: Kommunikation / Information / Informationsgesellschaft ; Kommunikation / Information / Geschichte (BVB) ; Informations- und Dokumentationswissenschaft / Geschichtee (BVB) ; Informationsgesellschafte (BVB)
BK: 15.07 / Kulturgeschichte ; 05.20 / Kommunikation und Gesellschaft
DDC: 020.9
LCC: Z665 .G547 2011
RVK: AN 92900 ; AP 16100
-
8Subramanian, R. u. E. Katz (Hrsg.): ¬The global flow of information : legal, social, and cultural perspectives.
New York : New York University Press, 2011. VIII, 260 S.
ISBN 978-0-8147-4811-4
(Ex machina : law, technology, and society)
Abstract: The Internet has been integral to the globalization of a range of goods and production, from intellectual property and scientific research to political discourse and cultural symbols. Yet the ease with which it allows information to flow at a global level presents enormous regulatory challenges. Understanding if, when, and how the law should regulate online, international flows of information requires a firm grasp of past, present, and future patterns of information flow, and their political, economic, social, and cultural consequences.In The Global Flow of Information, specialists from law, economics, public policy, international studies, and other disciplines probe the issues that lie at the intersection of globalization, law, and technology, and pay particular attention to the wider contextual question of Internet regulation in a globalized world. While individual essays examine everything from the pharmaceutical industry to television to "information warfare" against suspected enemies of the state, all contributors address the fundamental question of whether or not the flow of information across national borders can be controlled, and what role the law should play in regulating global information flows.
Inhalt: Inhalt: Perspectives on the global flow of information / Ramesh Subramanian and Eddan Katz -- Mcdonalds, Wienerwald, and the corner deli / Victoria Reyes and Miguel Angel Centeno -- Internet TV and the global flow of filmed entertainment / Eli Noam -- Piracy, creativity and infrastructure : rethinking access to culture / Lawrence Liang -- Prospects for a global networked cultural heritage : law versus technology? / Stanley N. Katz -- The cultural exception to trade laws / C. Edwin Baker -- Weighing the scales : the Internet's effect on state-society relations / Daniel W. Drezner -- Local nets on a global network : filtering and the internet governance problem / John G. Palfrey, Jr. -- Law as a network standard / Dan L. Burk -- Emerging market pharmaceutical supply : a prescription for sharing the benefits of global information flow / Frederick M. Abbott -- The flow of information in modern warfare / Jeremy M. Kaplan -- Information flow in war and peace / James Der Derian -- Power over the information flow / Dorothy E. Denning -- Information power : the information society from an antihumanist perspective / Jack M. Balkin
Anmerkung: Rez. in: JASIST 63(2012) no.4, S.843-844 (G.M. Peterson)
LCSH: Information networks / Law and legislation ; Internet / Law and legislation ; Law and globalization ; Information society
RSWK: Informationsfluss / Internet / Regulierung / Aufsatzsammlung
DDC: 343.09/944
LCC: K564.C6 G58 2011
-
9Gugerli, D.: Suchmaschinen : die Welt als Datenbank.
Frankfurt am Main : Suhrkamp, 2009. 117 S.
ISBN 978-351-82601-9-7
(Edition Unseld : eu ; 19)
Abstract: Plötzlich diese Übersicht. Milliarden von Seiten, in Sekundenbruchteilen durchsucht, als Trefferliste sauber angezeigt, mit der größten Selbstverständlichkeit sortiert nach Rang und Namen. Google bestimmt die Routinen des Alltags und ist dennoch nicht die Suchmaschine schlechthin. Auch außerhalb des World Wide Web gibt es zahllose, technisch hochgerüstete Prozeduren des Suchens. Die gegenwärtige Selbstverständlichkeit der einen Suchmaschine läßt leicht übersehen, daß Suchmaschinen einen Interessenkonflikt induzieren zwischen jenen, die sie einsetzen wollen, und jenen, auf die sie angesetzt werden. Ihr prekärer Status im Spannungsfeld zwischen Übersicht und Überwachung wird verdrängt. Anhand von vier Fallstudien zeigt David Gugerli die Entwicklung der Suchmaschine auf, von den frühen Fernseh-Ratespielen, von Robert Lembkes Unterhaltungsshow »Was bin ich?«, über Eduard Zimmermanns Fahndungssendung »Aktenzeichen XY« und Horst Herolds »Kybernetik der Polizei« bis zu der von Ted Codd ausgehenden Entwicklung der relationalen Datenbank. Während Lembke auf die Feststellung von Normalität ausgerichtet war, suchte Zimmermann die Devianz, Herold die Muster und Codd die allgemeingültige Such- und Abfragesprache für in Form gebrachte Wissensbestände, die man seit Mitte der sechziger Jahre Datenbanken nennt. »Die Geschichte der Suchmaschine ist eine eminent politische. Mit Suchmaschinen lassen sich Hoffnungen auf Fundamentaldemokratisierung und informationelle Emanzipation ebenso verbinden wie Horrorvisionen eines Orwellschen Überwachungsstaats, der über ein technokratisches Wissensmonopol verfügt.«
Themenfeld: Suchmaschinen
LCSH: Search engines / History ; Web search engines / Social aspects ; Internet / Social aspects ; Information society
RSWK: Suchmaschine / Geschichte 1960-1980 / Fallstudiensammlung ; Suchmaschine / Problem ; Suchmaschine / Demokratie
BK: 06.74 Informationssysteme ; 54.64 Datenbanken ; 15.07 Kulturgeschichte
DDC: 025.04 / ddc22ger ; 302.23122gerLBOLIN
SFB: EDV 950
GHBS: KNZ (E) ; KNZI (PB) ; TVK (FH K)
LCC: ZA4230
RVK: AP 18420 ; AP 18450 ; SU 100 ; AR 205 ; SR 800 ; AN 92650 ; AN 95000 ; AP 18100
-
10Palfrey, J. ; Gasser, U.: Generation Internet : die Digital Natives: Wie sie leben - Was sie denken - Wie sie arbeiten.Übersetzung aus dem Amerikanischen.
München : Hanser, Carl, 2008. VIII, 440 S.
ISBN 978-3-446-41484-6
Abstract: Der Wandel, den die digitale Revolution ausgelöst hat, besteht nicht nur in ausgefeilten Suchmaschinen und neuen Geschäftsmodellen. Weit folgenreicher ist die wachsende Kluft zwischen denen, die im Sternzeichen Internet geboren sind, und jenen, für die das nicht gilt. Die Kinder einer neuen Generation, die sich ein Leben ohne Google nicht vorstellen kann, sind nun volljährig. Sie sind die ersten Digital Natives, deren Mediengewohnheiten unsere Wirtschaft, unsere Kultur, ja sogar unser Familienleben tiefgreifend verändern. Die bisher sichtbaren Veränderungen stellen dabei nur die Spitze des Eisbergs dar. Wie lebt diese global vernetzte Generation von Digital Natives? Wie unterscheiden sie sich von früheren Generationen? Wie gehen sie mit Informationen um? Wahren sie ihre Privatsphäre? Was bedeutet Identität für junge Menschen, die Online-Profile und Avatare haben? Wie müssen Unternehmen mit ihnen kommunizieren? Welche Chancen und Risiken ergeben sich für die Gesellschaft? Basierend auf aktuellen Forschungsergebnissen zeichnet dieses Buch der Internetexperten John Palfrey und Urs Gasser das Porträt einer digital geborenen Generation und gewährt faszinierende Einblicke für alle, die unsere digitale Gegenwart begreifen wollen, um zu wissen, wie die Zukunft zu gestalten ist.
Inhalt: Original: Born digital : understanding the first generation of digital natives. New York : Basic Books, 2008.
Anmerkung: Vgl. den Rezensionsartikel: Beuth, P.: Sternzeichen Google. In: Frankfurter Rundschau. Nr.236 vom 91.10.2008, S.45. Weitere Rez. in: Mitt VÖB 62(2009) H.1, S.89-90 (M. Buzinkay)
Themenfeld: Internet
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften
LCSH: Information society / Social aspects ; Information technology / Social aspects ; Technological innovations / Social aspects ; Internet and children ; Internet and teenagers ; Internet / Social aspects ; Technology / Social aspects ; Digital media / Social aspects
DDC: 302.23/10835 / dc22
LCC: HM851.P34 2008
-
11Breidbach, O.: Neue Wissensordnungen : wie aus Informationen und Nachrichten kulturelles Wissen entsteht.
Frankfurt : Suhrkamp, 2008. 181 S.
ISBN 978-3-518-26010-4
(Edition Unseld ; 10)
Abstract: Anstelle von materiellen Dingen wird heute in unserer Gesellschaft vorwiegend Wissen produziert. Kultur als der Zusammenhang aller möglichen Interaktionen in einer menschlichen Gesellschaft fixiert und transformiert das historisch erwachsene Wissen, in dem sich diese Kultur etabliert. Wissen ist dabei auch nicht einfach die Summe der einzelnen Köpfe dieser Kultur, da diese ihr Wissen ja immer erst im Zusammenhang der Kultur, in der sie agieren, gewinnen und fixieren können. Was sind dann aber die Kriterien, an denen Wissen und Information zu bemessen sind, und inwieweit sind Wissen und Information dabei dann überhaupt voneinander abzugrenzen? Informationen sind zunächst einfach nur Mitteilungen oder Nachrichten. Solche Informationen sind, suche ich sie zu verwenden, dann aber auch zu bewerten, also auf den Gesamtkontext der schon verfügbaren Informationen zu beziehen. Diese Informationen werden demnach einander zugeordnet. Erst in dieser Ordnung entsteht Wissen. Schließlich werden in der Strukturierung der Informationen die Nachrichten zu den Teilen eines Ganzen, in dem sich ein Bild formiert, was mehr ist als die Summe seiner Teile. Der Autor untersucht die Bezugsrahmen, in denen Wissen entsteht. Dabei entdeckt er eine Art übergeordnete Instanz, die einzelne Daten zu bewerten erlaubt. Der Text berührt sowohl alte philosophische Traditionen wie auch - ausgehend von neurobiologischen Befunden - die mathematisch-technischen Funktionen einer modernen Wissenschaftskultur.
Anmerkung: Rez. in: BuB 61(2009) H.4, S.281-282 (J. Eberhardt): "Die Bücher der im letzten Jahr gestarteten »Edition UnseId« sind dünn und preisgünstig, sie zielen damit auf ein größeres Publikum. Anspruchsvoll streben die ersten Bände der Edition danach, den Lesern die Welt zu erklären, oder kantischer noch, die Bedingungen einer solchen Welterklärung zu diskutieren. In diese Kategorie fällt auch der Band von Olaf Breidbach über die »Neuen Wissensordnungen«, der eben nicht bestimmtes Wissen vermitteln möchte, sondern das Wissen für sich als kulturelles und historisches Phänomen in den Blick nimmt. Das lässt eigentlich - für Bibliothekare als Arbeiter an oder in der Wissensordnung zumal - interessante Lektüre erwarten. Doch dürfte es auch außerhalb unseres Berufsstandes nicht allzu viele Leser geben, die Honig aus dem Büchlein saugen können, weil der Jenaer Professor für die Geschichte der Naturwissenschaften mehr Mühe auf die Ausbreitung seines reichen Materials denn auf seine Aufbereitung verwandt hat. Das Buch wird regiert von zwei Grundgedanken, die Breidbach verschiedentlich wiederholt. Der erste steckt auch im Titel: »Information« und »Wissen« sind nicht dasselbe, sondern Wissen entsteht erst aus Information, und zwar durch Interpretation und Reflexion. Wissen ist »interpretierte Information« (Seite 12, 168 und weitere). Der zweite betrifft das Wesen der Interpretation: Eine neue Information kann nur interpretiert werden, indem man sie in Beziehung setzt zu dem, was schon gewusst wird, also indem man sie in das »Netz« seines Wissens einbezieht - und dies führt notwendig dazu, dass das Netz sich verändert. Wissensordnung muss man dynamisch verstehen, nicht statisch! Das Buch versucht zu erklären, was diese beiden Gedanken bedeuten und welche Folgen sie haben dafür, wie Wissensordnung zu modellieren wäre. Dem ersten Gedanken nähert man sich vielleicht am einfachsten über einen Vergleich mit der platonischen Wissensauffassung, die als Diskussionsfolie auch noch die zeitgenössische Erkenntnistheorie regiert. . . . ; ... ist Interessierten eher David Weinbergers weniger anspruchsvolle, dafür aber ansprechendere und mehr an der bibliothekarischen Praxis orientierte, gut gelaunte kleine Kultur- und Handlungsgeschichte der Wissensordnung »Everything is miscellaneous« zu empfehlen (siehe auch die Rezension von Jürgen Plieninger in BuB Heft 10/2007, Seite 750/751). Das Buch liegt mittlerweile in deutscher Übersetzung (»Das Ende der Schublade«, Hanser 2008) vor."
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften
LCSH: Knowledge, Sociology of ; Knowledge, Theory of ; Information society
RSWK: Informationsgesellschaft / Wissensorganisation ; Wissen / Kultur / Informationsverarbeitung
BK: 02.00 / Wissenschaft und Kultur allgemein: Allgemeines ; 02.02 / Wissenschaftstheorie
DDC: 001.01 / DDC22ger
LCC: HM651 .B74 2008
RVK: CC 8400 Philosophie / Systematische Philosophie / Medienphilosphie ; CC 4400 Philosophie / Systematische Philosophie / Erkenntnistheorie / Abhandlungen zur Erkenntnistheorie ; CC 3200 Philosophie / Systematische Philosophie / Allgemeine Wissenschaftstheorie / Abhandlungen zur allgemeinen Wissenschaftstheorie ; NU 1500 Geschichte / Geschichte der Wissenschaften und des Unterrichtswesens / Geschichte der Wissenschaften / Allgemeines ; AK 26700 (BVB) ; MR 7100 (BVB)
-
12Keen, A.: ¬The cult of the amateur : how today's internet is killing our culture.
New York : Doubleday/Currency, 2007. 228 S.
ISBN 0-385-52080-5
(A currency book)
Abstract: Keen's relentless "polemic" is on target about how a sea of amateur content threatens to swamp the most vital information and how blogs often reinforce one's own views rather than expand horizons. But his jeremiad about the death of "our cultural standards and moral values" heads swiftly downhill. Keen became somewhat notorious for a 2006 Weekly Standard essay equating Web 2.0 with Marxism; like Karl Marx, he offers a convincing overall critique but runs into trouble with the details. Readers will nod in recognition at Keen's general arguments - sure, the Web is full of "user-generated nonsense"! - but many will frown at his specific examples, which pretty uniformly miss the point. It's simply not a given, as Keen assumes, that Britannica is superior to Wikipedia, or that record-store clerks offer sounder advice than online friends with similar musical tastes, or that YouTube contains only "one or two blogs or songs or videos with real value." And Keen's fears that genuine talent will go unnourished are overstated: writers penned novels before there were publishers and copyright law; bands recorded songs before they had major-label deals. In its last third, the book runs off the rails completely, blaming Web 2.0 for online poker, child pornography, identity theft and betraying "Judeo-Christian ethics."
Inhalt: The great seduction -- The noble amateur -- Truth and lies -- The day the music died, side A -- The day the music died, side B -- Moral disorder -- 1984, version 2.0 -- Solutions.
Anmerkung: Andrew Keen is ein englisch-amerikanischer Schriftsteller, Absolvent der Universitäten von London, Berkeley y Sarajevo, Professor an den Universitäten von Tufts, Northeastern und Massachusetts und Gründer des Online-Unternehmens Audiocafe, wer gegenwärtig über die Massenmedien schreibt. Dieses Buch, veröffentlicht in USA in Juni 2007, kursierte schon zwischen den Teilnehmern der Konferenz des TED (Technology Entertainment Design) in Monterrey und es ist eine unerbittliche Kritik des Web 2.0. Ein Artikel in der Weekly Standard ging voraus.. Das Web 2.0 ist nicht so sehr eine Aktualisierung des Internets aus technischer Sicht sondern ein Kolloquialismus, das von O'Reilly Media, ein Internet Kommunikationsunternehmen, während eines der unternehmensinternen Konferenzzyklen geschaffen wurde. Es bezieht sich vor allem auf die Art, in der das Internet benutzt wird. Web 2.0 bezieht sich darüber hinaus auf die Methoden, die die Zusammenarbeit zwischen den Benutzern nachdrücklich betonen und den Besucher oder Kunden einer Seite in Mitverfasser/Co-autor transformieren. Beispiele von Web 2.0 können sein: die Rezensionen in Amazon, die online-offene Enzyklopädie Wikipedia, blogs mit Beteiligung der Leser, Verlage wie blurb.com, welche für jeden Autor die Veröffentlichung seines Buches ermöglichen, u.a. Das Web 2.0 erlaubt einerseits eine größere Interaktivität zwischen Schöpfern und Konsumenten der Kultur- Online, anderseits hat die intellektuelle Piraterie stimuliert. Für den Autor ist es klar, dass genauso wichtig die Mitbestimmung für die politischen Demokratie ist, ist in der Welt der Wissenschaft das, was die Verfechter des Web 2.0 "Diktatur der Experten" nennen. Hundert Wikipedia Mitarbeiter werden nie einen authentischen Techniker, Wissenschaftler oder Historiker ersetzen können. Die Amateurs Blogs können sogar die Texte von Journalisten ersetzen, fehlt es ihnen jedoch die Seriosität dieser. An der einen Seite, stehen die Journalisten, die reisen, befragen, untersuchen, erforschen. An der anderen stehen viel zu oft Leute, die nicht verifizierte Information aus sekundären Quellen entnehmen und veröffentlichen. Es ist nicht nur, dass sie an Seriosität mangeln, sondern auch an Verantwortung. Die anonyme Information kann auch falsch oder fehlerhaft sein, aber ist vor allem verantwortungslose Information, für die, die Verfasser selten zur Verantwortung gezogen werden, egal wie schädlich ihre Ergebnisse sind. Anders geschieht es mit der gedruckten Presse, weil sie rundweg reguliert ist. ; Wenn Wikipedia und blogs nur Ergänzungen zur Kultur und zur Information wären, wäre dies nicht gravierend. Das Problem ist, dass sie Ihren Ersatz geworden sind. Darüber hinaus neben der Unerfahrenheit der Autoren steht auch die Anonymität, die ermöglicht, dass sich zwischen den Amateurs Dessinformanten, getarnten Publizisten (vor allem die Spezialisten in Enten und Desinformation, welche jetzt die ganze Welt direkt und glaubhafter erreichen können) zwischen schieben. Fügen wir diesem apokalyptischen Panorama die intellektuelle Piraterie hinzu, werden wir eine Welt haben, in der die Schöpfer von den Nachahmern verdrängt werden. Dies annulliert die Motivation für die Schöpfung des Neuen. Der Autor gibt uns einige Beispiele, wie die Entlassungen bei Disney Productions. Eine große nordamerikanische Fernsehkette hat teuere Serien in Prime Time aus dem Programm entfernt, weil diese nicht mehr rentabel sind. Andere Beispiele u.a. sind die Verluste der traditionellen Presse und das Verschwinden von spezialisierten Platten- und Bücherläden egal wie gut sie waren. Andere Themen: Invasion der Privatsphäre durch das Internet, E-Mail Betrug, wachsende Kinderpornografie, das Plagiat bei Schülern sind auch in dem Buch enthalten. So sollten wir uns ein furchtbares Bild der von den neuen Technologien verursachten Probleme machen. Aber der Kern des Buches besteht in die Verteidigung des individuellen Schöpfertums und des Fachwissens. Beide sind nach Meinung des Autors die Hauptopfer des Web 2.0. Das Buch ist ein Pamphlet, was im Prinzip nicht Schlechtes bedeutet. Marx, Nietzsche, u..v.a. haben auch Pamphlete geschrieben und einige dieser Schriften haben bei der Gestaltung der modernen Welt beigetragen. Das Buch hat alle Merkmale des Pamphlets: ist kurz, kontrovers, aggressiv und einseitig. Daran liegen seine Kräfte und seine Schwäche. Der Text kann in einigen wenigen Stunden gelesen werden und schärft die Wahrnehmung des Leser vor scheinbar unschädlichen Praktiken: runterladen eines Liedes oder die Zusammenstellung einer Schulaufgabe. Weil er einseitig ist, der Autor absichtlich ignoriert, dass viele dieser Probleme unabhängig des Internets existieren, wie das Plagiat. Er unterdrückt auch Tatsachen, wie die Kontrollmechanismen von Wikipedia, die sie genau so vertrauensvoll wie die Encyclopaedia Britannica machen. Aber gerade weil das Buch einseitig ist, hilft der Autor dem Dialog zwischen den unterschiedlichen Formen, um das Internet zu sehen und zu nutzen. (Aus der Originalrezension in Spanisch von Juan Carlos Castillon, Barcelona, en el Blog Penultimos Dias)
Themenfeld: Internet
LCSH: Internet / Social aspects ; Internet / Economic aspects ; Social change ; Information society ; Self / publishing
RSWK: Sozialer Wandel / Informationsgesellschaft / Internet (GBV) ; Internet / World Wide Web 2.0 / Kultur / Wirtschaft (BSZ) ; Internet / Informations-Gesellschaft / Sozialer Wandel (BVB)
BK: 05.20 / Kommunikation und Gesellschaft ; 71.41 / Sozialer Wandel
DDC: 303.48/33 / dc22
LCC: HM851.K44 2007
-
13Mossberger, K. ; Tolbert, C.J. ; McNeal, R.S.: Digital citizenship : the internet, society, and participation.
Cambridge, MA : MIT Press, 2007. x, 221 S.
ISBN 0-262-13485-3 (hb.) * ; 0-262-63353-1 (pb.)
Abstract: This analysis of how the ability to participate in society online affects political and economic opportunity and finds that technology use matters in wages and income and civic participation and voting.Just as education has promoted democracy and economic growth, the Internet has the potential to benefit society as a whole. Digital citizenship, or the ability to participate in society online, promotes social inclusion. But statistics show that significant segments of the population are still excluded from digital citizenship.The authors of this book define digital citizens as those who are online daily. By focusing on frequent use, they reconceptualize debates about the digital divide to include both the means and the skills to participate online. They offer new evidence (drawn from recent national opinion surveys and Current Population Surveys) that technology use matters for wages and income, and for civic engagement and voting."Digital Citizenship" examines three aspects of participation in society online: economic opportunity, democratic participation, and inclusion in prevailing forms of communication. The authors find that Internet use at work increases wages, with less-educated and minority workers receiving the greatest benefit, and that Internet use is significantly related to political participation, especially among the young. The authors examine in detail the gaps in technological access among minorities and the poor and predict that this digital inequality is not likely to disappear in the near future. Public policy, they argue, must address educational and technological disparities if we are to achieve full participation and citizenship in the twenty-first century.
Inhalt: Inhalt: Defining digital citizenship -- Benefits of society online : economic opportunity / with Kimberly Johns -- Benefits of society online : civic engagement / with Jason McDonald -- Benefits of society online : political participation -- From the digital divide to digital citizenship / with Bridgett King -- Broadband and digital citizenship -- Public education and universal access : beyond the digital divide -- Appendix : multivariate regression models.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 59(2008) no.13, S.2189-2190 (A. Gonzalez)
Themenfeld: Internet
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften
LCSH: Information society ; Citizenship
RSWK: Soziologie / Digitalisierung / Aufsatzsammlung (GBV, BVB) ; Gesellschaft / Internet / Aufsatzsammlung (GBV, BVB) ; Soziologie / Digitalisierung / Gesellschaft / Internet / Aufsatzsammlung (HBZ) ; Staatsbürger / Informationsgesellschaft / Internet / Digitale Spaltung / Partizipation / Aufsatzsammlung (SWB)
BK: 71.11 / Gesellschaft; 05.20 / Kommunikation und Gesellschaft
DDC: 303.48/33 / dc22
LCC: HM851 .M668 2008
RVK: MS 1170 Soziologie / Spezielle Soziologien / Gesamtgesellschaften / Studien zum Problem des sozialen Wandels (Modernisierung, etc.) ; MS 1190 (BVB)
-
14Wright, A.: Glut : mastering information through the ages.
Washington, D.C. : Joseph Henry Press, 2007. viii, 286 S.
ISBN 978-0-309-10238-4
Abstract: What do primordial bacteria, medieval alchemists, and the World Wide Web have to do with each other? This fascinating exploration of how information systems emerge takes readers on a provocative journey through the history of the information age. Today's "information explosion" may seem like an acutely modern phenomenon, but we are not the first generation - nor even the first species - to wrestle with the problem of information overload. Long before the advent of computers, human beings were collecting, storing, and organizing information: from Ice Age taxonomies to Sumerian archives, Greek libraries to Dark Age monasteries. Today, we stand at a precipice, as our old systems struggle to cope with what designer Richard Saul Wurman called a "tsunami of data."With some historical perspective, however, we can begin to understand our predicament not just as the result of technological change, but as the latest chapter in an ancient story that we are only beginning to understand. Spanning disciplines from evolutionary theory and cultural anthropology to the history of books, libraries, and computer science, writer and information architect Alex Wright weaves an intriguing narrative that connects such seemingly far-flung topics as insect colonies, Stone Age jewelry, medieval monasteries, Renaissance encyclopedias, early computer networks, and the World Wide Web. Finally, he pulls these threads together to reach a surprising conclusion, suggesting that the future of the information age may lie deep in our cultural past. To counter the billions of pixels that have been spent on the rise of the seemingly unique World Wide Web, journalist and information architect Wright delivers a fascinating tour of the many ways that humans have collected, organized and shared information for more than 100,000 years to show how the information age started long before microchips or movable type. A self-described generalist who displays an easy familiarity with evolutionary biology and cultural anthropology as well as computer science and technology, Wright explores the many and varied roots of the Web, including how the structure of family relationships from Greek times, among others, has exerted a profound influence on the shape and structure of human information systems. He discusses how the violent history of libraries is the best lesson in how hierarchical systems collapse and give rise to new systems, and how the new technology of the book introduced the notion of random access to information. And he focuses on the work of many now obscure information-gathering pioneers such as John Wilkins and his Universal Categories and Paul Otlet, the Internet's forgotten forefather, who anticipated many of the problems bedeviling the Web today. (Publishers Weekly)
Inhalt: Inhalt: Networks and hierarchies -- Family trees and the tree of life -- The ice age information explosion -- The age of alphabets -- Illuminating the dark age -- A steam engine of the mind -- The astral power station -- The encyclopedic revolution -- The moose that roared -- The industrial library -- The Web that wasn't -- Memories of the future.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 61(2010) no1., S.207 (Gregory J.E. Rawlins)
Themenfeld: Geschichte der Sacherschließung
LCSH: Information organization / History ; Information storage and retrieval systems / History ; Information society / History
RSWK: Wissensorganisation / Geschichte ; Informationsgesellschaft / Geschichte ; Informationsspeicherung / Information Retrieval / Geschichte
BK: 06.35 / Informationsmanagement ; 06.01 / Geschichte des Informations- und Dokumentationswesens
DDC: 020.9 / dc22
LCC: Z666.5 .W75 2007
RVK: QP 345
-
15Moore, A.D. (Hrsg.): Information ethics : privacy, property, and power.
Seattle, WA : University of Washington Press, 2005. 455 S.
ISBN 0-295-98489-9
Anmerkung: Rez. in: JASIST 58(2007) no.2, S.302 (L.A. Ennis):"This is an important and timely anthology of articles "on the normative issues surrounding information control" (p. 11). Using an interdisciplinary approach, Moore's work takes a broad look at the relatively new field of information ethics. Covering a variety of disciplines including applied ethics, intellectual property, privacy, free speech, and more, the book provides information professionals of all kinds with a valuable and thought-provoking resource. Information Ethics is divided into five parts and twenty chapters or articles. At the end of each of the five parts, the editor has included a few "discussion cases," which allows the users to apply what they just read to potential real life examples. Part I, "An Ethical Framework for Analysis," provides readers with an introduction to reasoning and ethics. This complex and philosophical section of the book contains five articles and four discussion cases. All five of the articles are really thought provoking and challenging writings on morality. For instance, in the first article, "Introduction to Moral Reasoning," Tom Regan examines how not to answer a moral question. For example, he thinks using what the majority believes as a means of determining what is and is not moral is flawed. "The Metaphysics of Morals" by Immanuel Kant looks at the reasons behind actions. According to Kant, to be moral one has to do the right thing for the right reasons. By including materials that force the reader to think more broadly and deeply about what is right and wrong, Moore has provided an important foundation and backdrop for the rest of the book. Part II, "Intellectual Property: Moral and Legal Concerns," contains five articles and three discussion cases for tackling issues like ownership, patents, copyright, and biopiracy. This section takes a probing look at intellectual and intangible property from a variety of viewpoints. For instance, in "Intellectual Property is Still Property," Judge Frank Easterbrook argues that intellectual property is no different than physical property and should not be treated any differently by law. Tom Palmer's article, "Are Patents and Copyrights Morally Justified," however, uses historical examples to show how intellectual and physical properties differ. ; Part III, "Privacy and Information Control," has four articles and three discussion cases beginning with an 1890 article from the Harvard Law Review, "The Right to Privacy," written by Samuel A Warren and Louis D. Brandeis. Moore then includes an article debating whether people own their genes, an article on caller I.D., and an article on computer surveillance. While all four articles pose some very interesting questions, Margaret Everett's article "The Social Life of Genes: Privacy, Property, and the New Genetics" is incredible. She does a great job of demonstrating how advances in genetics have led to increased concerns over ownership and privacy of genetic codes. For instance, if someone's genetic code predisposes them to a deadly disease, should insurance companies have access to that information? Part IV, "Freedom of Speech and Information Control," has three articles and two discussion cases that examine speech and photography issues. Moore begins this section with Kent Greenawalt's "Rationales for Freedom of Speech," which looks at a number of arguments favoring free speech. Then the notion of free speech is carried over into the digital world in "Digital Speech and Democratic Culture: A Theory of Freedom of Expression for the Information Society" by Jack M. Balkin. At 59 pages, this is the work's longest article and demonstrates how complex the digital environment has made freedom of speech issues. Finally, Part V, "Governmental and Societal Control of Information," contains three articles and three discussion cases which provide an excellent view into the conflict between security and privacy. For instance, the first article, "Carnivore, the FBI's E-mail Surveillance System: Devouring Criminals, Not Privacy" by Griffin S. Durham, examines the FBI's e-mail surveillance program called Carnivore. Durham does an excellent job of demonstrating that Carnivore is a necessary and legitimate system used in limited circumstances and with a court order. Librarians will find the final article in the book, National Security at What Price? A Look into Civil Liberty Concerns in the Information Age under the USA Patriot Act by Jacob R. Lilly, of particular interest. In this article, Lilly uses historical examples of events that sacrificed civil liberties for national security such as the internment of Japanese-Americans during World War II and the McCarthyism of the Cold War era to examine the PATRIOT Act. ; The book also includes an index, a selected bibliography, and endnotes for each article. More information on the authors of the articles would have been useful, however. One of the best features of Information Ethics is the discussion cases at the end of each chapter. For instance, in the discussion cases, Moore asks questions like: Would you allow one person to die to save nine? Should a scientist be allowed to experiment on people without their knowledge if there is no harm? Should marriages between people carrying a certain gene be outlawed? These discussion cases really add to the value of the readings. The only suggestion would be to have put them at the beginning of each section so the reader could have the questions floating in their heads as they read the material. Information Ethics is a well thought out and organized collection of articles. Moore has done an excellent job of finding articles to provide a fair and balanced look at a variety of complicated and far-reaching topics. Further, the work has breadth and depth. Moore is careful to include enough historical articles, like the 1890 Warren article, to give balance and perspective to new and modern topics like E-mail surveillance, biopiracy, and genetics. This provides a reader with just enough philosophy and history theory to work with the material. The articles are written by a variety of authors from differing fields so they range in length, tone, and style, creating a rich tapestry of ideas and arguments. However, this is not a quick or easy read. The subject matter is complex and one should plan to spend time with the book. The book is well worth the effort though. Overall, this is a highly recommended work for all libraries especially academic ones."
Themenfeld: Informationsethik
LCSH: Freedom of information ; Information society ; Intellectual property ; Privacy, Right of ; Communication / Moral and ethical aspects ; Information technology / Social aspects
BK: 06.00 / Information und Dokumentation: Allgemeines ; 06.35 / Informationsmanagement
DDC: 175 (SWB) ; 323.44/5 22 (GBV;LoC)
LCC: JC585.I59 2005
-
16Gendolla, P. (Hrsg.): Wissensprozesse in der Netzwerkgesellschaft.
Bielefeld : Transcript, 2005. 283 S.
ISBN 978-3-89942-276-4
(Medienumbrüche ; 6)
Abstract: Der Begriff des Wissens geht davon aus, dass Tatbestände als 'wahr' und 'gerechtfertigt' angesehen werden. Die Gründe für solche Überzeugungen liegen in der Gewissheit der eigenen Wahrnehmung sowie in der Kommunikation dieser Wahrnehmungen. Beide Bedingungen befinden sich gegenwärtig im Umbruch: Unsere sinnliche Wahrnehmung wird durch Medien und Sensorsysteme gestützt, und die Verständigung über solcherart erzeugte Wahrnehmungen wird in wachsendem Maße telematisch kommuniziert. Die tendenziell globale Ausweitung der kollaborativen Erzeugung des Wissens durch computergestützte Netzwerke irritiert nicht nur die Vertrauensverhältnisse, die den Wissensprozessen zugrunde liegen, sondern auch die Struktur und Funktionen des Wissens selbst.
Anmerkung: Auch als Online-Ausgabe: http://www.transcript-verlag.de/978-3-89942-276-4 (Verlag).
Themenfeld: Information ; Internet
Wissenschaftsfach: Erziehungswissenschaft ; Informatik
LCSH: Information networks ; Information society ; Knowledge, Sociology of
RSWK: Wissenserwerb / Computerunterstützte Kommunikation ; Wissensproduktion / Internet ; Wissen / Wissensgesellschaft / Netzwerkgesellschaft / Wahrnehmung (SBB)
BK: 05.20 Kommunikation und Gesellschaft ; 54.00 Informatik: Allgemeines ; 54.08 Informatik in Beziehung zu Mensch und Gesellschaft
DDC: 306.42
GHBS: KLEZ (E) ; KNZ (PB) ; OQZ (PB) ; OAA (W) ; AGF (W)
LCC: HM651
RVK: HM651 ; MS 6950 ; ST 273
-
17Kleinwächter, W.: Macht und Geld im Cyberspace : wie der Weltgipfel zur Informationsgesellschaft (WSIS) die Weichen für die Zukunft stellt.
Hannover : Heise, 2004. VI, 186 S.
ISBN 3-936931-22-4
(Telepolis)
Abstract: Im Dezember 2003 fand in Genf die erste Phase des UN-Weltgipfels zur Informationsgesellschaft (WSIS) statt. Die Gipfelkonferenz, an der mehr als 11.000 Vertreter von Regierungen, der privaten Wirtschaft und der Zivilgesellschaft teilnahmen, verhandelte u. a. Themen wie die Überwindung der digitalen Spaltung, Menschenrechte im Informationszeitalter, geistige Eigentumsrechte, Cyberkriminalität und Internet Governance. Das vorliegende Buch stellt den WSIS-Gipfel in den historischen Kontext 200-jähriger internationaler Verhandlungen zur Regulierung grenzüberschreitender Kommunikation -- von den Karlsbader Verträgen 1819 bis zur Entstehung des Internets. Es beschreibt die spannenden und kontroversen Auseinandersetzungen darüber, wie das Internet reguliert, Menschenrechte im Informationszeitalter garantiert, Sicherheit im Cyberspace gewährleistet, geistiges Eigentum geschützt und die digitale Spaltung überbrückt werden soll. Kleinwächter lässt keinen Zweifel daran, dass der WSIS-Kompromiss von Genf nicht mehr ist als der Beginn eines langen Prozesses zur Gestaltung der globalen Informationsgesellschaft der Zukunft. Die zweite Phase des Gipfeltreffens findet im November 2005 in Tunis statt. Das Buch enthält im Anhang die vom Gipfel verabschiedete Deklaration und den Aktionsplan sowie die von der Zivilgesellschaft angenommene Erklärung zur Zukunft der Informationsgesellschaft.
Themenfeld: Internet
LCSH: World Summit on the Information Society ; Information society ; Digital divide ; Information society ; Digital divide
RSWK: Genf / Weltgipfel über die Informationsgesellschaft <2003> / Informationsgesellschaft / Zukunft ; Genf / Weltgipfel über die Informationsgesellschaft <2003> / Vorgeschichte
BK: 05.20 / Kommunikation und Gesellschaft
LCC: HM851
RVK: SR 850 [Informatik # Nachschlagewerke. Didaktik # Allgemeines, Nachschlagewerke, Ausbildung # Gesellschaftliche Folgen der Datenverarbeitung] ; QR 760
-
18Morgan, K. u.a. (Hrsg.): Human perspectives in the Internet society : culture, psychology and gender; International Conference on Human Perspectives in the Internet Society <1, 2004, Cádiz>.
Southampton, UK : WIT Press, 2004. 568 S.
ISBN 1-85312-726-4
(Advances in information and communication technologies ; 4)
Anmerkung: Rez. in: JASIST 58(2007) no.1, S.150-151 (L. Westbrook): "The purpose of this volume is to bring together various analyses by international scholars of the social and cultural impact of information technology on individuals and societies (preface, n.p.). It grew from the First International Conference on Human Perspectives in the Internet Society held in Cadiz, Spain, in 2004. The editors and contributors have addressed an impressive array of significant issues with rigorous research and insightful analysis although the resulting volume does suffer from the usual unevenness in depth and content that affects books based on conference proceedings. Although the $256 price is prohibitive for many individual scholars, the effort to obtain a library edition for perusal regarding particular areas of interest is likely to prove worthwhile. Unlike many international conferences that are able to attract scholars from only a handful of nations, this genuinely diverse conference included research conducted in Australia, Beijing, Canada, Croatia, the Czech Republic, England, Fiji, Germany, Greece, Iran, Ireland, Israel, Italy, Japan, Jordan, Malaysia, Norway, Russia, Scotland, South Africa, Sweden, Taiwan, and the United States. The expense of a conference format and governmental travel restrictions may have precluded greater inclusion of the work being done to develop information technology for use in nonindustrialized nations in support of economic, social justice, and political movements. Although the cultural variants among these nations preclude direct cross-cultural comparisons, many papers carefully provide sufficient background information to make basic conceptual transfers possible. A great strength of the work is the unusual combination of academic disciplines that contributes substantially to the depth of many individual papers, particularly when they are read within the larger context of the entire volume. Although complete professional affiliations are not universally available, the authors who did name their affiliation come from widely divergent disciplines including accounting, business administration, architecture, business computing, communication, computing, economics, educational technology, environmental management, experimental psychology, gender research in computer science, geography, human work sciences, humanistic informatics, industrial engineering, information management, informatics in transport and telecommunications, information science, information technology, management, mathematics, organizational behavior, pedagogy, psychology, telemedicine, and women's education. This is all to the good, but the lack of representation from departments of women's studies, gender studies, and library studies certainly limits the breadth and depth of the perspectives provided. ; The editorial and peer review processes appear to be slightly spotty in application. All of the 55 papers are in English but a few of them are in such need of basic editing that they are almost incomprehensible in sections. Consider, for example, the following: "So, the meaning of region where we are studying on, should be discovered and then affect on the final plan" (p. 346). The collection shows a strong array of methodological approaches including quantitative, qualitative, and mixed methods studies; however, a few of the research efforts exhibit fundamental design flaws. Consider, for example, the study that "set[s] out to show that nurses as care-givers find it difficult to transfer any previously acquired technological skills into their work based on technology needs (p. 187). After studying 39 female and 6 male nurses, this study finds, not surprisingly, exactly what it "set out" to find. Rather than noting the limitations of sample size and data gathering techniques, the paper firmly concludes that nurses can be technologists "only in areas of technology that support their primary role as carers" (p. 188). Finally, some of the papers do not report on original research but are competent, if brief, summaries of theories or concepts that are covered in equal depth elsewhere. For example, a three-page summary of "the major personality and learning theories" (p. 3) is useful but lacks the intellectual depth or insight needed to contribute substantially to the field. These problems with composition, methodological rigor, and theoretical depth are not uncommon in papers designed for a broadly defined conference theme. The authors may have been writing for an in-person audience and anticipating thoughtful postpresentation discussions; they probably had no idea of the heavy price tag put on their work. The editors, however, might have kept that $256 in mind and exercised a heavier editorial hand. Perhaps the publisher could have paid for a careful subject indexing of the work as a substantive addition to the author index provided. The complexity of the subject domains included in the volume certainly merits careful indexing. ; The volume is organized into 13 sections, each of which contains between two and eight conference papers. As with most conferences, the papers do not cover the issues in each section with equal weight or depth but the editors have grouped papers into reasonable patterns. Section 1 covers "understanding online behavior" with eight papers on problems such as e-learning attitudes, the neuropsychology of HCI, Japanese blogger motivation, and the dividing line between computer addiction and high engagement. Sections 2 (personality and computer attitudes), 3 (cyber interactions), and 4 (new interaction methods) each contain only two papers on topics such as helmet-mounted displays, online energy audits, and the use of ICT in family life. Sections 6, 7, and 8 focus on gender issues with papers on career development, the computer literacy of Malaysian women, mentoring, gaming, and faculty job satisfaction. Sections 9 and 10 move to a broader examination of cyber society and its diversity concerns with papers on cultural identity, virtual architecture, economic growth's impact on culture, and Iranian development impediments. Section 11's two articles on advertising might well have been merged with those of section 13's ebusiness. Section 12 addressed education with papers on topics such as computer-assisted homework, assessment, and Web-based learning. It would have been useful to introduce each section with a brief definition of the theme, summaries of the major contributions of the authors, and analyses of the gaps that might be addressed in future conferences. Despite the aforementioned concerns, this volume does provide a uniquely rich array of technological analyses embedded in social context. An examination of recent works in related areas finds nothing that is this complex culturally or that has such diversity of disciplines. Cultural Production in a Digital Age (Klinenberg, 2005), Perspectives and Policies on ICT in Society (Berleur & Avgerou, 2005), and Social, Ethical, and Policy Implications of Information Technology (Brennan & Johnson, 2004) address various aspects of the society/Internet intersection but this volume is unique in its coverage of psychology, gender, and culture issues in cyberspace. The lip service often given to global concerns and the value of interdisciplinary analysis of intransigent social problems seldom develop into a genuine willingness to listen to unfamiliar research paradigms. Academic silos and cultural islands need conferences like this one-willing to take on the risk of examining the large questions in an intellectually open space. Editorial and methodological concerns notwithstanding, this volume merits review and, where appropriate, careful consideration across disciplines."
Themenfeld: Internet
LCSH: Information technology / Psychological aspects / Congresses ; Information society / Congresses ; Information technology / Social aspects / Congresses ; Information technology / Economic aspects / Congresses ; Internet / Social aspects / Congresses
RSWK: Informationstechnik / Psychologie / Kongress / Cádiz <2004> (BVB) ; Informationsgesellschaft / Verhalten / Kongress / Cádiz «2004» (BVB) ; Informationstechnik / Psychologie / Techniksoziologie / Kongress (GBV)
BK: 54.08 Informatik in Beziehung zu Mensch und Gesellschaft ; 71.43 Technologische Faktoren
DDC: 004.019 ; 303.48/33 22 (LoC)
LCC: HM851.I569 2004
RVK: AP 15840 Allgemeines / Medien- und Kommunikationswissenschaften, Kommunikationsdesign / Formen der Kommunikation und des Kommunikationsdesigns / Elektronisch unterstützte Formen ; MS 7850 Soziologie / Spezielle Soziologien / Soziologie der Massenkommunikation und öffentlichen Meinung / Allgemeine Theorie der gesellschaftlichen Kommunikation und ihrer Medien; Begriff der Öffentlichkeit; Meinungsbildung, public relations ; SR 850 Informatik / Nachschlagewerke. Didaktik / Allgemeines, Nachschlagewerke, Ausbildung / Gesellschaftliche Folgen der Datenverarbeitung
-
19Warner, J.: Humanizing information technology.
Lanham, MD : Scarecrow Press, 2004. 143 S.
ISBN 0-8108-4956-9
Inhalt: An information view of history -- Organs of the human brain, created by the human hand : toward an understanding of information technology -- Information society or cash nexus? : a study of the United States as a copyright haven -- As sharp as a pen : direct semantic ratification in oral, written, and electronic communication -- In the catalogue ye go for men : evaluation criteria for information retrieval systems -- Meta- and object-language for information retrieval research : proposal for a distinction -- Forms of labor in information systems -- W(h)ither information science?
Anmerkung: Rez. in: JASIST. 56(2003) no.12, S.1360 (C.Tomer): "Humanizing Information Technology is a collection of essays that represent what are presumably Julian Warner's best efforts to understand the perpetually nascent discipline of information science and its relationship to information technology. It is clearly a formidable task. Warner succeeds occasionally in this endeavor; more often, he fails. Yet, it would be wrong to mark Humanizing Information Technology as a book not worth reading. On the contrary, though much fault was found and this review is far from positive, it was nevertheless a book well-worth reading. That Humanizing Information Technology succeeds at all is in some ways remarkable, because Warner's prose tends to be dense and graceless, and understanding his commentaries often relies an close readings of a wide array of sources, some of them familiar, many of them less so. The inaccessibility of Warner's prose is unfortunate; there is not a single idea in Humanizing Information Technology so complicated that it could not have been stated in a clear, straightforward manner. The failure to establish a clear, sufficiently füll context for the more obscure sources is an even more serious problem. Perhaps the most conspicuous example of this problem stems from the frequent examination of the concept of the "information society" and the related notion of information as an autonomous variable, each of them ideas drawn largely from Frank Webster's 1995 book, Theories of the Information Society. Several of Warner's essays contain passages in Humanizing Information Technology whose meaning and value are largely dependent an a familiarity with Webster's work. Yet, Warner never refers to Theories of the Information Society in more than cursory terms and never provides a context füll enough to understand the particular points of reference. Suffice it to say, Humanizing Information Technology is not a book for readers who lack patience or a thorough grounding in modern intellectual history. Warner's philosophical analyses, which frequently exhibit the meter, substance, and purpose of a carefully crafted comprehensive examination, are a large part of what is wrong with Humanizing Information Technology. Warner's successes come when he turns his attention away from Marxist scholasticism and toward historical events and trends. "Information Society or Cash Nexus?" the essay in which Warner compares the role of the United States as a "copyright haven" for most of the 19th century to modern China's similar status, is successful because it relies less an abstruse analysis and more an a sharply drawn comparison of the growth of two economies and parallel developments in the treatment of intellectual property. The essay establishes an illuminating context and cites historical precedents in the American experience suggesting that China's official positions toward intellectual property and related international conventions are likely to evolve and grow more mature as its economy expands and becomes more sophisticated. Similarly, the essay entitled "In the Catalogue Ye Go for Men" is effective because Warner comes dangerously close to pragmatism when he focuses an the possibility that aligning cataloging practice with the "paths and tracks" of discourse and its analysis may be the means by which to build more information systems that furnish a more direct basis for intellectual exploration. ; Like Daniel Bell, the author of The Coming of Post-Industrial Society (1973), who used aspects of Marx's thinking as the basis for his social forecasting models, Warner uses Marxist thought as a tool for social and historical analysis. Unlike Bell, Warner's approach to Marx tends to be doctrinaire. As a result, "An Information View of History" and "Origins of the Human Brain," two of the essays in which Warner sets out to establish the connections between information science and information technology, are less successful. Warner argues, "the classic source for an understanding of technology as a human construction is Marx," and that "a Marxian perspective an information technology could be of high marginal Utility," noting additionally that with the exception of Norbert Wiener and John Desmond Bernal, "there has only been a limited penetration of Marxism into information science" (p. 9). But Warner's efforts to persuade the reader that these views are cogent never go beyond academic protocol. Nor does his support for the assertion that the second half of the 19th century was the critical period for innovation and diffusion of modern information technologies. The closing essay, "Whither Information Science?" is particularly disappointing, in part, because the preface and opening chapters of the book promised more than was delivered at the end. Warner asserts that the theoretical framework supporting information science is negligible, and that the discipline is limited even further by the fact that many of its members do not recognize or understand the effects of such a limitation. However cogent the charges may be, none of this is news. But the essay fails most notably because Warner does not have any new directions to offer, save that information scientists should pay closer artention to what is going an in allied disciplines. Moreover, he does not seem to understand that at its heart the "information revolution" is not about the machines, but about the growing legions of men and women who can and do write programming code to exert control over and find new uses for these devices. Nor does he seem to understand that information science, in the grip of what he terms a "quasi-global crisis," suffers grievously because it is a community situated not at the center but rather an the periphery of this revolution."
LCSH: Information science ; Information technology / Social aspects ; Information society ; Information storage and retrieval systems
RSWK: Informationsgesellschaft / Informationstechnik / Information-Retrieval-System / Informationsspeicher
DDC: 303.48/33 / dc22
LCC: Z665.W27 2004
RVK: MS 7850
-
20Degele, N.: Informiertes Wissen : Eine Wissenssoziologie der computerisierten Gesellschaft.
Campus : Frankfurt, 2000. 336 S.
ISBN 3-593-36454-9
Abstract: Durch den massiven Einsatz neuer Medien in Wissenschaft und Alltag gewinnt das Wissen über die richtige Informationsbeschaffung und -verwendung gegenüber Wissensinhalten zunehmend an Bedeutung. Gleichzeitig verändert der Einsatz neuer Technologien das durch sie vermittelte Wissen. Nina Degele liefert eine fesselnde Analyse des gesellschaftlichen Umbruchs, der durch die zunehmende Verbreitung von Informations- und Kommunikationstechnologien in Gang gesetzt wird. Zugleich zeigt sie, wie Wissen in Zukunft verwaltet, verändert und wirksam wird
Anmerkung: Zugl.: München, Univ., Habil.-Schr.
Themenfeld: Information
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften
LCSH: Information society ; Knowledge management ; Knowledge, Sociology of
RSWK: Informationsgesellschaft / Wissenssoziologie (21)
BK: 02.10 (Wissenschaft und Gesellschaft) ; 71.43 (Technologische Faktoren)
GHBS: ORC (DU) ; OQZ (DU) ; OGE (PB) ; OGD (PB) ; ORB (PB) ; OAA (HA)
LCC: HM851
RVK: MS 6950