Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 03. März 2020)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–20 von 68
sortiert nach:
-
1Northoff, G.: ¬The spontaneous brain : from the mind-body to the world-brain problem.
Cambridge, MA : MIT Press, 2018. xxvi, 506 S.
ISBN 978-0-262-03807-2
Abstract: Philosophers have long debated the mind-body problem whether to attribute such mental features as consciousness to mind or to body. Meanwhile, neuroscientists search for empirical answers, seeking neural correlates for consciousness, self, and free will. In this book, Georg Northoff does not propose new solutions to the mind-body problem; instead, he questions the problem itself, arguing that it is an empirically, ontologically, and conceptually implausible way to address the existence and reality of mental features. We are better off, he contends, by addressing consciousness and other mental features in terms of the relationship between world and brain; philosophers should consider the world-brain problem rather than the mind-body problem. This calls for a Copernican shift in vantage point from within the mind or brain to beyond the brain in our consideration of mental features. Northoff, a neuroscientist, psychiatrist, and philosopher, explains that empirical evidence suggests that the brain's spontaneous activity and its spatiotemporal structure are central to aligning and integrating the brain within the world. This spatiotemporal structure allows the brain to extend beyond itself into body and world, creating the world-brain relation? that is central to mental features. Northoff makes his argument in empirical, ontological, and epistemic-methodological terms. He discusses current models of the brain and applies these models to recent data on neuronal features underlying consciousness and proposes the world-brain relation as the ontological predisposition for consciousness.
Anmerkung: Vgl. das Interview mit L. Stallmach 'Wie das Bewusstsein in Raum und Zeit entsteht' unter: https://www.nzz.ch/wissenschaft/georg-northoff-die-theorie-des-bewusstseins-ld.1512587?utm_source=pocket-newtab [Georg-Northoff_DieTheoriedesBewusstseins_NZZ.pdf].
Wissenschaftsfach: Kognitionswissenschaft
LCSH: Brain / Physiology ; Mind and body ; Neurosciences / Philosophy
RSWK: Kognition / Hirnforschung / Spontaneität
BK: 77.31 (Kognition)
DDC: 612.8/2 / dc23
LCC: QP376
RVK: XG 8800 - Allgemeines / Medizin / Pathologie
-
2Eggers, D.: ¬Der Circle : Roman.Aus dem Amerikan. von Ulrike Wasel und Klaus Timmermann.
Köln : Kiepenheuer & Witsch, 2015. 559 S.
ISBN 978-3-462-04854-4
(KiWi ; 1465)
Abstract: Huxleys schöne neue Welt reloaded: Die 24-jährige Mae Holland ist überglücklich. Sie hat einen Job ergattert in der hippsten Firma der Welt, beim »Circle«, einem freundlichen Internetkonzern mit Sitz in Kalifornien, der die Geschäftsfelder von Google, Apple, Facebook und Twitter geschluckt hat, indem er alle Kunden mit einer einzigen Internetidentität ausstattet, über die einfach alles abgewickelt werden kann. Mit dem Wegfall der Anonymität im Netz - so ein Ziel der »weisen drei Männer«, die den Konzern leiten - wird die Welt eine bessere. Mae stürzt sich voller Begeisterung in diese schöne neue Welt mit ihren lichtdurchfluteten Büros und High-Class-Restaurants, wo Sterne-Köche kostenlose Mahlzeiten für die Mitarbeiter kreieren, wo internationale Popstars Gratis-Konzerte geben und fast jeden Abend coole Partys gefeiert werden. Sie wird zur Vorzeigemitarbeiterin und treibt den Wahn, alles müsse transparent sein, auf die Spitze. Doch eine Begegnung mit einem mysteriösen Kollegen ändert alles.
Inhalt: "The Circle is the exhilarating new novel from Dave Eggers, best-selling author of A Hologram for the King, a finalist for the National Book Award. When Mae Holland is hired to work for the Circle, the world's most powerful internet company, she feels she's been given the opportunity of a lifetime. The Circle, run out of a sprawling California campus, links users' personal emails, social media, banking, and purchasing with their universal operating system, resulting in one online identity and a new age of civility and transparency. As Mae tours the open-plan office spaces, the towering glass dining facilities, the cozy dorms for those who spend nights at work, she is thrilled with the company's modernity and activity. There are parties that last through the night, there are famous musicians playing on the lawn, there are athletic activities and clubs and brunches, and even an aquarium of rare fish retrieved from the Marianas Trench by the CEO. Mae can't believe her luck, her great fortune to work for the most influential company in the world--even as life beyond the campus grows distant, even as a strange encounter with a colleague leaves her shaken, even as her role at the Circle becomes increasingly public. What begins as the captivating story of one woman's ambition and idealism soon becomes a heart-racing novel of suspense, raising questions about memory, history, privacy, democracy, and the limits of human knowledge".
Anmerkung: Originaltitel: The circle.
RSWK: Kalifornien / New Economy / Softwareentwicklung / Computerspielindustrie / Social Media / Belletristische Darstellung
BK: 17.97 (Texte eines einzelnen Autors) ; 18.06 (Angloamerikanische Literatur)
ASB: Zba
DDC: 810 ; 800 ; 813/.6 / dc23
SFB: S
KAB: R 11
LCC: PS3605.G48
SSD: ZAA
RVK: HU 9800
-
3Moreno, J.M.T.: Automatic text summarization.
Hoboken : Wiley, 2014. 320 S.
ISBN 978-1-84821-668-6
Abstract: This new textbook examines the motivations and the different algorithms for automatic document summarization (ADS). We performed a recent state of the art. The book shows the main problems of ADS, difficulties and the solutions provided by the community. It presents recent advances in ADS, as well as current applications and trends. The approaches are statistical, linguistic and symbolic. Several exemples are included in order to clarify the theoretical concepts. The books currently available in the area of Automatic Document Summarization are not recent. Powerful algorithms have been developed in recent years that include several applications of ADS. The development of recent technology has impacted on the development of algorithms and their applications. The massive use of social networks and the new forms of the technology requires the adaptation of the classical methods of text summarizers. This is a new textbook on Automatic Text Summarization, based on teaching materials used in two or one-semester courses. It presents a extensive state-of-art and describes the new systems on the subject. Previous automatic summarization books have been either collections of specialized papers, or else authored books with only a chapter or two devoted to the field as a whole. In other hand, the classic books on the subject are not recent.
Inhalt: Automatic Text Summarization Some Important Concepts 23 Single document Summarization 53 Guided Multi-Document Summarization 109 Emerging systems 151 Source and DomainSpecific Summarization 179 Text Abstracting 219 Evaluating Document Summaries 243 Conclusion 275 Information Retrieval NLP and Automatic Text Summarization 281 Automatic Text Summarization Resources 305
Themenfeld: Automatisches Indexieren
DDC: 025.4
LCC: P98.5 .A87
-
4Helbig, H.: Knowledge representation and the semantics of natural language.
Berlin : Springer, 2014. XIX, 647 S.
ISBN 978-3-642-43999-5
(Cognitive technologies)
Abstract: Natural Language is not only the most important means of communication between human beings, it is also used over historical periods for the preservation of cultural achievements and their transmission from one generation to the other. During the last few decades, the flod of digitalized information has been growing tremendously. This tendency will continue with the globalisation of information societies and with the growing importance of national and international computer networks. This is one reason why the theoretical understanding and the automated treatment of communication processes based on natural language have such a decisive social and economic impact. In this context, the semantic representation of knowledge originally formulated in natural language plays a central part, because it connects all components of natural language processing systems, be they the automatic understanding of natural language (analysis), the rational reasoning over knowledge bases, or the generation of natural language expressions from formal representations. This book presents a method for the semantic representation of natural language expressions (texts, sentences, phrases, etc.) which can be used as a universal knowledge representation paradigm in the human sciences, like linguistics, cognitive psychology, or philosophy of language, as well as in computational linguistics and in artificial intelligence. It is also an attempt to close the gap between these disciplines, which to a large extent are still working separately.
Anmerkung: Vgl. auch die anderen Ausgabe in dt. u. engl. Sprache
Themenfeld: Computerlinguistik ; Wissensrepräsentation
RSWK: Sprachverarbeitung / Natürliche Sprache / Wissensrepräsentation / Semantisches Netz / Formale Beschreibungstechnik
BK: 54.72 (Künstliche Intelligenz) ; 54.75 (Sprachverarbeitung, Informatik)
DDC: 004
LCC: P
RVK: ST 306
-
5Hagengruber, R. u. U.V. Riss (Hrsg.): Philosophy, computing and information science.
London : Pickering & Chatto, 2014. XIII, 275 S.
ISBN 978-1-84893-508-2 * 978-1-78144-481-8
(History and philosophy of technoscience; 3)
Abstract: Over the last four decades computers and the internet have become an intrinsic part of all our lives, but this speed of development has left related philosophical enquiry behind. Featuring the work of computer scientists and philosophers, these essays provide an overview of an exciting new area of philosophy that is still taking shape.
Inhalt: Introduction: Philosophy's Relevance in Computing and Information Science - Ruth Hagengruber and Uwe V.Riss Part I: Philosophy of Computing and Information 1 The Fourth Revolution in our Self-Understanding - Luciano Floridi -- 2 Information Transfer as a Metaphor - Jakob Krebs -- 3 With Aristotle towards a Differentiated Concept of Information? - Uwe Voigt -- 4 The Influence of Philosophy on the Understanding of Computing and Information - Klaus Fuchs-Kittowski -- Part II: Complexity and System Theory 5 The Emergence of Self-Conscious Systems: From Symbolic AI to Embodied Robotics - Klaus Mainzer -- 6 Artificial Intelligence as a New Metaphysical Project - Aziz F. Zambak Part III: Ontology 7 The Relevance of Philosophical Ontology to Information and Computer Science - Barry Smith -- 8 Ontology, its Origins and its Meaning in Information Science - Jens Kohne -- 9 Smart Questions: Steps towards an Ontology of Questions and Answers - Ludwig Jaskolla and Matthias Rugel Part IV: Knowledge Representation 10 Sophisticated Knowledge Representation and Reasoning Requires Philosophy - Selmer Bringsjord, Micah Clark and Joshua Taylor -- 11 On Frames and Theory-Elements of Structuralism Holger Andreas -- 12 Ontological Complexity and Human Culture David J. Saab and Frederico Fonseca Part V: Action Theory 13 Knowledge and Action between Abstraction and Concretion - Uwe V.Riss -- 14 Action-Directing Construction of Reality in Product Creation Using Social Software: Employing Philosophy to Solve Real-World Problems - Kai Holzweifiig and Jens Krüger -- 15 An Action-Theory-Based Treatment ofTemporal Individuals - Tillmann Pross -- 16 Four Rules for Classifying Social Entities - Ludger Jansen Part VI: Info-Computationalism 17 Info-Computationalism and Philosophical Aspects of Research in Information Sciences - Gordana Dodig-Crnkovic -- 18 Pancomputationalism: Theory or Metaphor ? - Vincent C. Mutter Part VII: Ethics 19 The Importance of the Sources of Professional Obligations - Francis C. Dane
Anmerkung: Vgl.: https://www.cambridge.org/core/books/philosophy-computing-and-information-science/EFE440F6D9884BD733C19D1BF535045B.
Themenfeld: Information
Wissenschaftsfach: Informationswissenschaft ; Informatik ; Philosophie
LCSH: Ontologies (Information retrieval) ; Knowledge representation (Information theory) ; Knowledge, Theory of
RSWK: Technikphilosophie / Künstliche Intelligenz / Informations- und Dokumentationswissenschaft / Aufsatzsammlung ; Daten / Information / Wissen
BK: 54.08 Informatik in Beziehung zu Mensch und Gesellschaft
DDC: 006.3 / dc23 ; 530.12
GHBS: TTT (FH K) ; HNX (PB)
LCC: Q387.2 ; QC174.12 .P435 2014
-
6Pschera, A.: Dataismus : Kritik der anonymen Moral.
Berlin : Matthes & Seitz Berlin Verlag, 2013. 42 S.
ISBN 978-3-88221-178-8
(MSeB ; v.6)
Abstract: Wie reagieren wir auf PRISM und andere Überwachungsmechanismen? Wie lassen sich die ambivalenten Forderungen zur Transparenz im Internet zusammenfassen? In "Dataismus" wagt Alexander Pschera eine Theorie des Digitalen und unterzieht darin die anonyme Moral des Internets einer scharfen Kritik und entwirft ein Modell der Transparenz, mit dem er sich der Welt und ihren jüngsten Entwicklungen ohne Scheuklappen stellt.
Anmerkung: Digitale Version unter: urn:nbn:de:101:1-2013101112104.
Themenfeld: Internet
RSWK: Philosophie / Religion
DDC: 423
LCC: PT2619
-
7Tononi, G.: Phi : a voyage from the brain to the soul.
New York : Pantheon Books, 2012. XII, 364 S.
ISBN 978-0-30-790721-9
Abstract: From one of the most original and influential neuroscientists at work today, here is an exploration of consciousness unlike any other-as told by Galileo, who opened the way for the objectivity of science and is now intent on making subjective experience a part of science as well. Giulio Tononi is one of the most creative and the most influential neurologists in the world nowadays. Tononis way of exploring consciousness is different from those of the others, which is that his course of exploring consciousness is narrated by Galileo who used to pave the way for the objectivity of science and devoted himself to making subjective experience a part of science in the book Phi:a Voyage from the Brain to the Soul. Galileo's journey has three parts, each with a different guide. In the first, accompanied by a scientist who resembles Francis Crick, he learns why certain parts of the brain are important and not others, and why consciousness fades with sleep. In the second part, when his companion seems to be named Alturi (Galileo is hard of hearing; his companion's name is actually Alan Turing), he sees how the facts assembled in the first part can be unified and understood through a scientific theory-a theory that links consciousness to the notion of integrated information (also known as phi). In the third part, accompanied by a bearded man who can only be Charles Darwin, he meditates on how consciousness is an evolving, developing, ever-deepening awareness of ourselves in history and culture-that it is everything we have and everything we are. Not since Gödel, Escher, Bach has there been a book that interweaves science, art, and the imagination with such originality. This beautiful and arresting narrative will transform the way we think of ourselves and the world.
Themenfeld: Information
Wissenschaftsfach: Kognitionswissenschaft
LCSH: Consciousness / Physiological aspects ; Brain / Physiology ; Mind and body ; Neuropsychology
RSWK: Bewusstsein / Gehirn / Physiologie / Leib-Seele-Problem
BK: 77.50 (Psychophysiologie) ; 77.47 (Bewußtseinszustände) ; 44.37 (Physiologie)
DDC: 612.8 / dc23
GHBS: TUP ; TZH
LCC: QP411
-
8Hale, K.: How information matters : networks and public policy innovation.
Washington D.C. : Georgetown Univ. Press, 2011. X, 230 S.
ISBN 978-1-589-01700-9
(Public management and change series)
Abstract: How Information Matters examines the ways a network of state and local governments and nonprofit organizations can enhance the capacity for successful policy change by public administrators. Hale examines drug courts, programs that typify the highly networked, collaborative environment of public administrators today. These "special dockets" implement justice but also drug treatment, case management, drug testing, and incentive programs for non-violent offenders in lieu of jail time. In a study that spans more than two decades, Hale shows ways organizations within the network act to champion, challenge, and support policy innovations over time. Her description of interactions between courts, administrative agencies, and national organizations highlight the evolution of collaborative governance in the state and local arena, with vignettes that share specific experiences across six states (Alabama, Florida, Georgia, Indiana, Missouri, and Tennessee) and ways that they acquired knowledge from the network to make decisions. How Information Matters offers valuable insight into successful ways for collaboration and capacity building. It will be of special interest to public administrators or policymakers who wish to identify ways to improve their own programs' performance.
Inhalt: Inhalt: Intergovernmental relationships, information, and policy change -- From information to innovation: the drug court experience -- Network relationships, implementation, and policy success: a national influence -- Using strategic information to build programs: templates, mentors, and research -- Information and systemic change: new professionals and new institutions -- Information, synthesis, and synergy: a national nonprofit information network -- Bringing value to public decisions: information relationships, tools, and processes.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 64(2013) no.3, S.647-649 (P. Doty)
Themenfeld: Information
LCSH: Policy networks / United States ; Information networks / United States ; Policy sciences
RSWK: USA / Politisches Netzwerk / Informationsnetz / Politische Steuerung / Nichtstaatliche Organisation / Staatstätigkeit
BK: 88.20 (Organisation staatlicher Einrichtungen / Management staatlicher Einrichtungen)
DDC: 320.60973
LCC: JK468.P64
-
9Gantert, K.: Elektronische Informationsressourcen für Germanisten.
München : De Gruyter Saur, 2010. 323 S.
ISBN 978-3-598-21169-0
(Bibliothekspraxis; 40)
Abstract: Dieser Band bietet anhand von zentralen Beispielen einen Überblick über das beständig wachsende Angebot elektronischer Informationsressourcen für Germanisten. Vertieft behandelt werden moderne Formen von Bibliothekskatalogen, Bibliographien und Aufsatzdatenbanken sowie Webkataloge, Virtuelle Fachbibliotheken, Digitale Bibliotheken, Fachportale, elektronische Lexika und Wörterbücher. Zudem werden wissenschaftliche Suchmaschinen, Informationsmittel zu Personen und germanistischen Rezensionen sowie die verschiedenen Formen der wissenschaftlichen Kommunikation im Internet berücksichtigt.
Anmerkung: Rez. in: BuB 62(2910) H.10, S.724-725 (D. Graf); Mitt VÖB 63(2010) H. 3/4, S.151-154 (S. Alker)
Themenfeld: Informationsmittel
Wissenschaftsfach: Literaturwissenschaft
LCSH: Germanic languages / Electronic information resources ; Electronic information resources ; German language / Electronic information resources
RSWK: Germanistik / Elektronische Publikation ; Germanistik / Neue Medien (BVB)
BK: 18.08 / Deutsche Sprache und Literatur ; 17.03 / Theorie und Methoden der Sprach- und Literaturwissenschaft
DDC: 025.0643 / DDC22ger
GHBS: BTW (E) ; BTH (PB) ; BTA (PB)
LCC: PD73 .G36 2010
RVK: GB 2905 (BVB) ; GB 1485 (SBB) ; GB 1610 (BVB) ; EC 1300 (BVB) ; AN 97250 (BVB) ; GB 1632 (BVB) ; GB 1625 (BVB) ; GB 2908 (SWB)
-
10Murphy, M.L.: Lexical meaning.
Cambridge : Cambridge University Press, 2010. XVII, 256 S.
ISBN 978-0-521-67764-6
(Cambridge textbooks in linguistics)
Abstract: The ideal introduction for students of semantics, Lexical Meaning fills the gap left by more general semantics textbooks, providing the teacher and the student with insights into word meaning beyond the traditional overviews of lexical relations. The book explores the relationship between word meanings and syntax and semantics more generally. It provides a balanced overview of the main theoretical approaches, along with a lucid explanation of their relative strengths and weaknesses. After covering the main topics in lexical meaning, such as polysemy and sense relations, the textbook surveys the types of meanings represented by different word classes. It explains abstract concepts in clear language, using a wide range of examples, and includes linguistic puzzles in each chapter to encourage the student to practise using the concepts. 'Adopt-a-Word' exercises give students the chance to research a particular word, building a portfolio of specialist work on a single word.
Inhalt: Inhalt: Machine generated contents note: Part I. Meaning and the Lexicon: 1. The lexicon - some preliminaries; 2. What do we mean by meaning?; 3. Components and prototypes; 4. Modern componential approaches - and some alternatives; Part II. Relations Among Words and Senses: 5. Meaning variation: polysemy, homonymy and vagueness; 6. Lexical and semantic relations; Part III. Word Classes and Semantic Types: 7. Ontological categories and word classes; 8. Nouns and countability; 9. Predication: verbs, events, and states; 10. Verbs and time; 11. Adjectives and properties.
Wissenschaftsfach: Sprachwissenschaft
LCSH: Lexicology ; Semantics
RSWK: Semasiologie ; Semantik / Semasiologie / Lehrbuch (BVB)
BK: 17.56 Semantik ; 17.59 Lexikologie ; 18.00 Einzelne Sprachen und Literaturen allgemein
DDC: 401.43
GHBS: BHJ (E)
LCC: P325
RVK: ET 510 ; ET 400 (BVB) ; ET 430 (BVB)
-
11Jurafsky, D. ; Martin, J.H.: Speech and language processing : ani ntroduction to natural language processing, computational linguistics and speech recognition.2nd ed.
Upper Saddle River, NJ : Prentice Hall, 2009. 1024 S.
ISBN 978-0-13-504196-3
(Prentice Hall series in artificial intelligence)
Abstract: For undergraduate or advanced undergraduate courses in Classical Natural Language Processing, Statistical Natural Language Processing, Speech Recognition, Computational Linguistics, and Human Language Processing. An explosion of Web-based language techniques, merging of distinct fields, availability of phone-based dialogue systems, and much more make this an exciting time in speech and language processing. The first of its kind to thoroughly cover language technology at all levels and with all modern technologies this text takes an empirical approach to the subject, based on applying statistical and other machine-learning algorithms to large corporations. The authors cover areas that traditionally are taught in different courses, to describe a unified vision of speech and language processing. Emphasis is on practical applications and scientific evaluation. An accompanying Website contains teaching materials for instructors, with pointers to language processing resources on the Web. The Second Edition offers a significant amount of new and extended material.
Themenfeld: Computerlinguistik
Wissenschaftsfach: Sprachwissenschaft
LCSH: Computational linguistics / Automatic speech recognition
RSWK: Computerlinguistik / Automatische Spracherkennung / Lehrbuch
BK: 54.75 Sprachverarbeitung Informatik ; 17.46 Mathematische Linguistik ; 18.00 Einzelne Sprachen und Literaturen allgemein
DDC: 410.285
GHBS: TVV (DU) ; TZF (DU) ; BFP (DU) ; DKF (E) ; BFN (E)
LCC: P98
RVK: ES 900 ; ST 306
-
12Palfrey, J. ; Gasser, U.: Generation Internet : die Digital Natives: Wie sie leben - Was sie denken - Wie sie arbeiten.Übersetzung aus dem Amerikanischen.
München : Hanser, Carl, 2008. VIII, 440 S.
ISBN 978-3-446-41484-6
Abstract: Der Wandel, den die digitale Revolution ausgelöst hat, besteht nicht nur in ausgefeilten Suchmaschinen und neuen Geschäftsmodellen. Weit folgenreicher ist die wachsende Kluft zwischen denen, die im Sternzeichen Internet geboren sind, und jenen, für die das nicht gilt. Die Kinder einer neuen Generation, die sich ein Leben ohne Google nicht vorstellen kann, sind nun volljährig. Sie sind die ersten Digital Natives, deren Mediengewohnheiten unsere Wirtschaft, unsere Kultur, ja sogar unser Familienleben tiefgreifend verändern. Die bisher sichtbaren Veränderungen stellen dabei nur die Spitze des Eisbergs dar. Wie lebt diese global vernetzte Generation von Digital Natives? Wie unterscheiden sie sich von früheren Generationen? Wie gehen sie mit Informationen um? Wahren sie ihre Privatsphäre? Was bedeutet Identität für junge Menschen, die Online-Profile und Avatare haben? Wie müssen Unternehmen mit ihnen kommunizieren? Welche Chancen und Risiken ergeben sich für die Gesellschaft? Basierend auf aktuellen Forschungsergebnissen zeichnet dieses Buch der Internetexperten John Palfrey und Urs Gasser das Porträt einer digital geborenen Generation und gewährt faszinierende Einblicke für alle, die unsere digitale Gegenwart begreifen wollen, um zu wissen, wie die Zukunft zu gestalten ist.
Inhalt: Original: Born digital : understanding the first generation of digital natives. New York : Basic Books, 2008.
Anmerkung: Vgl. den Rezensionsartikel: Beuth, P.: Sternzeichen Google. In: Frankfurter Rundschau. Nr.236 vom 91.10.2008, S.45. Weitere Rez. in: Mitt VÖB 62(2009) H.1, S.89-90 (M. Buzinkay)
Themenfeld: Internet
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften
LCSH: Information society / Social aspects ; Information technology / Social aspects ; Technological innovations / Social aspects ; Internet and children ; Internet and teenagers ; Internet / Social aspects ; Technology / Social aspects ; Digital media / Social aspects
DDC: 302.23/10835 / dc22
LCC: HM851.P34 2008
-
13Lima, C.W. ; Lima, J.A.: A to zoo : subject access to children's picture books.supplement to the 7th edition.
Westport, CN & London : Libraries Unlimited, 2008. 191 S.
ISBN 978-1-59158-672-2
Abstract: The latest edition of this standard reference work has grown to 1800 pages listing nearly 23,000 titles. Once again, the material is divided into five sections: subject headings, subject guides, bibliographic guides, title indexes, and illustrator indexes. This arrangement enables the reader to locate books on a particular topic and to determine the subject of a specific book when only the author, illustrator, or title is known. The more than 1200 subject headings are augmented by subheadings and cross references, which is especially useful because this tool is as much for reader's advisory as it is for collection building. Full bibliographic information for each title included is provided in the bibliographic guide, although price and in-print status are not. This is not a problem, however, since reader's advisory use doesn't usually require pricing information, and there are now several electronic means of obtaining such information quickly and easily. As in previous editions, there is an excellent introductory essay titled "Genesis of the English-Language Picture Book," with as many suggested titles for further reading as might be found on a children's literature course syllabus. About the only drawback is the lack of annotations, but had these been added for each title included, the book would rival the Manhattan telephone directory in size. All in all, this remains an essential resource for just about any reference collection.
LCC: Z1037 .L715 2008 Suppl.
-
14Jones, W. u. J. Teevan (Hrsg.): Personal information management.
Seattle, WA : University of Washington Press, 2007. VI, 334 S.
ISBN 0-295-98755-3 (hb.) * ; 0-295-98737-5 (hb.)
Abstract: In an ideal world, everyone would always have the right information, in the right form, with the right context, right when they needed it. Unfortunately, we do not live in an ideal world. This book looks at how people in the real world currently manage to store and process the massive amounts of information that overload their senses and their systems, and discusses how tools can help bring these real information interactions closer to the ideal. Personal information management (PIM) is the practice and study of the activities people perform to acquire, organize, maintain, and retrieve information for everyday use. PIM is a growing area of interest as we all strive for better use of our limited personal resources of time, money, and energy, as well as greater workplace efficiency and productivity. Personal information is currently fragmented across electronic documents, email messages, paper documents, digital photographs, music, videos, instant messages, and so on. Each type of information is organized and used to complete different tasks and to fulfill disparate roles and responsibilities in an individual's life. Existing PIM tools are partly responsible for this fragmentation. They can also be part of the solution that brings information together again. A major contribution of this book is its integrative treatment of PIM-related research. The book grows out of a workshop on PIM sponsored by the National Science Foundation, held in Seattle, Washington, in 2006. Scholars from major universities and researchers from companies such as Microsoft Research, Google, and IBM offer approaches to conceptual problems of information management. In doing so, they provide a framework for thinking about PIM as an area for future research and innovation.
Inhalt: Inhalt: How people find personal information / Jaime Teevan, Robert Capra, and Manuel Pe?rez-Quin?ones -- How people keep and organize personal information / William Jones -- How people manage information over a lifetime / Catherine C. Marshall -- Naturalistic approaches for understanding PIM / Charles M. Naumer and Karen E. Fisher -- Save everything : supporting human memory with a personal digital lifetime store / Desney Tan ... [et al.] -- Structure everything / Tiziana Catarci ... [et al.] -- Unify everything : it's all the same to me / David R. Karger -- Search everything / Daniel M. Russell and Steve Lawrence -- Everything through email / Steve Whittaker, Victoria Bellotti, and Jacek Gwizdka -- Understanding what works : evaluating PIM tools / Diane Kelly and Jaime Teevan -- Individual differences / Jacek Gwizdka and Mark Chignell -- Personal health information management / Anne Moen -- Group information management / Wayne G. Lutters, Mark S. Ackerman, and Xiaomu Zhou -- Management of personal information disclosure : the interdependence of privacy, security, and trust / Claire-Marie Karat, John Karat, and Carolyn Brodie -- Privacy and public records / Michael Shamos -- Conclusion / William Jones and Jaime Teevan.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 59(2008) no.13, S.2192-2193 (J.P. Bolstad)
LCSH: Personal information management
RSWK: Selbstmanagement / Informationsmanagement (GBV) ; Informationsmanagement / Aufsatzsammlung (BVB)
DDC: 650.1 / dc22
LCC: HD30.2 .P472 2007
-
15Pirolli, P.: Information foraging theory : adaptive interaction with information.
New York : Oxford University Press, 2007. ix, 204 S.
ISBN 0-19-517332-1
(Oxford series in human-technology interaction)
Abstract: Although much of the hubris and hyperbole surrounding the 1990's Internet has softened to a reasonable level, the inexorable momentum of information growth continues unabated. This wealth of information provides resources for adapting to the problems posed by our increasingly complex world, but the simple availability of more information does not guarantee its successful transformation into valuable knowledge that shapes, guides, and improves our activity. When faced with something like the analysis of sense-making behavior on the web, traditional research models tell us a lot about learning and performance with browser operations, but very little about how people will actively navigate and search through information structures, what information they will choose to consume, and what conceptual models they will induce about the landscape of cyberspace. Thus, it is fortunate that a new field of research, Adaptive Information Interaction (AII), is becoming possible. AII centers on the problems of understanding and improving human-information interaction. It is about how people will best shape themselves to their information environments, and how information environments can best be shaped to people. Its roots lie in human-computer interaction (HCI), information retrieval, and the behavioral and social sciences. This book is about Information Foraging Theory (IFT), a new theory in Adaptive Information Interaction that is one example of a recent flourish of theories in adaptationist psychology that draw upon evolutionary-ecological theory in biology. IFT assumes that people (indeed, all organisms) are ecologically rational, and that human information-seeking mechanisms and strategies adapt the structure of the information environments in which they operate. Its main aim is to create technology that is better shaped to users. Information Foraging Theory will be of interest to student and professional researchers in HCI and cognitive psychology.
Inhalt: Inhalt: 1. Information Foraging Theory: Framework and Method 2. Elementary Foraging Models 3. The Ecology of Information Foraging on the World Wide Web 4. Rational Analyses of Information Scent and Web Foraging 5. A Cognitive Model of Information Foraging on the Web 6. A Rational Analysis and Computational Cognitive Model of the Scatter/Gather Document Cluster Browser 7. Stochastic Models of Information Foraging by Information Scent 8. Social Information Foraging 9. Design Heuristics, Engineering Models, and Applications 10. Future Directions: Upward, Downward, Inward, and Outward
Anmerkung: Rez. in: JASIST 61(2010) no. 10, S.2161-2164 (P.E. Sandstrom)
Themenfeld: Information
RSWK: Informationstheorie / Informationsbeschaffung
BK: 06.35 / Informationsmanagement
DDC: 025.5/24 / dc22
LCC: ZA3075 .P57 2007
RVK: CV 3500
-
16Janich, P.: Was ist Information? : Kritik einer Legende.
Frankfurt : Suhrkamp, 2006. 180 S.
ISBN 3-518-58470-7
Abstract: Information ist ein allgegenwärtiger Begriff im Alltag, in den Wissenschaften und in der Philosophie. Heute wird er immer mehr von den Naturwissenschaften als ureigenster Gegenstand reklamiert: Er wird »naturalisiert«. Das Buch zeichnet den Weg nach, wie aus Physik und Mathematik Auffassungen entstehen, die über die Wissenschaftstheorie und die Sprachphilosophie zur Grundlage der Nachrichtentechnik und der Kybernetik werden, um schließlich bei der »Erbinformation« und anderen Naturgegenständen zu landen. So entsteht eine mißverstandene Form des Körper-Geist- Problems: Wie kommen technische Objekte, aber auch Moleküle im menschlichen Genom zu Eigenschaften, die ursprünglich der menschlichen Sprache vorbehalten waren? Dieses Buch korrigiert Mißverständnisse, weist heute übliche Ausdrucksweisen als (teilweise irrtümliche) Metaphern aus und rekonstruiert das menschliche Handeln und Sprechen als Grundlage von technischen und natürlichen Formen der Informationsverarbeitung.
Inhalt: Inhalt: 1 Information und Legende 2 Erblasten - Wer hat die Naturwissenschaften naturalisiert? - Wer hat die Theorie formalisiert? - Wer hat die Kommunikation mechanisiert? 3 Dogmengeschichten - Semiotik (Zeichentheorie) - Kybernetik (Maschinentheorie) - Politik (Erfolgstheorie) - Die Pfade des Irrtums 4 Informationsbegriffe heute - Der Nachrichtenkomplex - Das Geschwätz der Moleküle und Neuronen - Das Geistlose in der Maschine 5 Methodische Reparaturen - Üblichkeiten und Zwecke als Investition - Für Reden verantwortlich - Kommunizieren und Informieren, terminologisch - Leistungsgleichheit und technische Imitation - Modelle des Natürlichen 6 Konsequenzen
Themenfeld: Information
LCSH: Communication / Philosophy ; Information science
RSWK: Information
BK: 53.71 Theoretische Nachrichtentechnik ; 06.00 Information und Dokumentation: Allgemeines ; 02.02 Wissenschaftstheorie
DDC: 302.201
GHBS: HLB (E) ; KLEX (SI) ; OQZ (HA)
LCC: P90
RVK: AN 93000 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Informationswissenschaft / Grundlagen, Theorie / Informationstheorie, Kybernetik ; AP 16100 Allgemeines / Medien- und Kommunikationswissenschaften, Kommunikationsdesign / Aussagefunktion und Aussagegestaltung / Unterrichtung (Information) ; CC 3200 Philosophie / Systematische Philosophie / Allgemeine Wissenschaftstheorie / Abhandlungen zur allgemeinen Wissenschaftstheorie ; CC 5200 (BVB) ; CC 4800 (BVB) ; MS 7850 (BVB)
-
17Bornkessel, I. u.a. (Hrsg.): Semantic role universals and argument linking : theoretical, typological, and psycholinguistic perspectives.
Berlin : Mouton de Gruyter, 2006. viii, 363 S.
ISBN 978-3-11-018602-4
(Trends in linguistics. Studies and monographs; 165)
Abstract: The concept of semantic roles has been central to linguistic theory for many decades. More specifically, the assumption of such representations as mediators in the correspondence between a linguistic form and its associated meaning has helped to address a number of critical issues related to grammatical phenomena. Furthermore, in addition to featuring in all major theories of grammar, semantic (or 'thematic') roles have been referred to extensively within a wide range of other linguistic subdisciplines, including language typology and psycho-/neurolinguistics. This volume brings together insights from these different perspectives and thereby, for the first time, seeks to build upon the obvious potential for cross-fertilisation between hitherto autonomous approaches to a common theme. To this end, a view on semantic roles is adopted that goes beyond the mere assumption of generalised roles, but also focuses on their hierarchical organisation. The book is thus centred around the interdisciplinary examination of how these hierarchical dependencies subserve argument linking - both in terms of linguistic theory and with respect to real-time language processing - and how they interact with other information types in this process. Furthermore, the contributions examine the interaction between the role hierarchy and the conceptual content of (generalised) semantic roles and investigate their cross-linguistic applicability and psychological reality, as well as their explanatory potential in accounting for phenomena in the domain of language disorders. In bridging the gap between different disciplines, the book provides a valuable overview of current thought on semantic roles and argument linking, and may further serve as a point of departure for future interdisciplinary research in this area. As such, it will be of interest to scientists and advanced students in all domains of linguistics and cognitive science.
Inhalt: Inhalt: Argument hierarchy and other factors determining argument realization / Dieter Wunderlich - Mismatches in semantic-role hierarchies and the dimensions of role semantics / Beatrice Primus - Thematic roles : universal, particular, and idiosyncratic aspects / Manfred Bierwisch - Experiencer constructions in Daghestanian languages / Bernard Comrie and Helma van den Berg - Clause-level vs. predicate-level linking / Balthasar Bickel - From meaning to syntax semantic roles and beyond / Walter Bisang - Meaning, form and function in basic case roles / Georg Bossong - Semantic macroroles and language processing / Robert D. Van Valin, Jr. - Thematic roles as event structure relations / Maria Mercedes Pinango - Generalised semantic roles and syntactic templates: Anew framework for language comprehension / Ina Bornkessel and Matthias Schlesewsky
Themenfeld: Computerlinguistik
Wissenschaftsfach: Sprachwissenschaft
LCSH: Semantics ; Grammar, Comparative and general ; Typology (Linguistics) ; Psycholinguistics
RSWK: Thematische Relation / Aufsatzsammlung (BVB)
BK: 17.13 / Sprachtypologie
DDC: 401/.43 / dc22
GHBS: BHQ (E)
LCC: P325 .S3737 2006
RVK: ER 740 ; ET 750 ; ET 455 ; ET 400
-
18Libet, B.: Mind Time : Wie das Gehirn Bewusstsein produziert.Übersetzt von Jürgen Schröder.
Frankfurt : Suhrkamp, 2005. 298 S.
ISBN 3-518-58427-8
Abstract: Fast nichts ist uns Menschen so wichtig wie unser subjektives, bewusstes Innenleben - und doch wissen wir relativ wenig über seine Genese. Benjamin Libet gehört zu den Pionieren auf dem Gebiet der Bewusstseinsforschung und hat zahlreiche Experimente durchgeführt, die gezeigt haben, wie das Gehirn Bewusstsein produziert. In seinem 2004 erschienenen und jetzt auf Deutsch vorliegenden Buch Mind Time präsentiert er erstmals eine eigene Deutung seiner berühmten »Libet-Experimente«, die die aktuelle Debatte über die Bedeutung der Hirnforschung für unser Menschenbild überhaupt erst angestoßen haben. Im Zentrum der Experimente steht der Nachweis, dass jedem bewussten Prozess ein unbewusster, jedoch messbarer Prozess zeitlich vorausgeht. Diese zeitliche Differenz - die »Mind Time« - lässt den Schluss zu, dass unbewusste Prozesse in unserem Gehirn unser Bewusstsein steuern, und nicht umgekehrt das Bewusstsein »Herr im Haus« ist. Die vermeintlich freien Willensakte etwa sind längst initiiert, bevor uns ein Handlungswunsch überhaupt gegenwärtig ist. Libet behandelt die weitreichenden Folgen seiner Entdeckung nicht nur für die Willensfreiheit, sondern auch für die Identität der Person und die Beziehung zwischen Geist und Gehirn. Klar und verständlich dargestellt, ermöglichen Libets Experimente und Theorien es sowohl Spezialisten als auch interessierten Laien, an einem der spannendsten Forschungsprogramme dieser Tage teilzuhaben - der Erforschung des menschlichen Bewusstseins.
Inhalt: Enthält die Kapitel: 1. Einführung in das Problem 2. Die zeitliche Verzögerung unseres sensorischen Bewusstseins 3. Unbewusste und bewusste geistige Funktionen 4. Handlungsabsicht: Haben wir einen freien Willen? 5. Die Theorie des bewussten mentalen Feldes: Wie aus dem Körper Geist entsteht 6. Was bedeutet das alles?
Anmerkung: Titel der Originalausgabe: Mind time: the temporal factor in consciousness. Harvard Univ. Press 2004
Wissenschaftsfach: Kognitionswissenschaft
LCSH: Mental Processes ; Consciousness ; Personal Autonomy ; Self Concept ; Neurology
RSWK: Bewusstsein / Willensfreiheit / Hirnfunktion ; Bewusstsein / Zeitfaktor (BVB) ; Willensfreiheit / Neurophysiologie (BVB)
BK: 77.31 / Kognition ; 08.36 / Philosophische Anthropologie ; 08.49 / Systematische Philosophie: Sonstiges ; 44.90 / Neurologie
LCC: QP411
RVK: CC 5500 Philosophie / Systematische Philosophie / Philosophie des Geistes / Abhandlungen ; CC 4400 Philosophie / Systematische Philosophie / Erkenntnistheorie / Abhandlungen zur Erkenntnistheorie ; CZ 1000 Psychologie / Grenzgebiete der Psychologie / Physiologische Psychologie
-
19Stafford, T. ; Webb, M.: Mind hacks : tips & tools for using your brain.
Sebastopol, CA : O'Reilly, 2005. XXVII, 396 S.
ISBN 0-596-00779-5
Abstract: Indem man auf der Verlags-Website www.oreilly.com auf »Safari book-shelf« klickt, kann man das Buch probeweise im Internet lesen.
Inhalt: Mit 2 Abb. zu folgendem Beobachtungsexperiment: Eines der beiden Gesichter scheint männlich zu sein, das andere weiblich. Deckt man die linke Hälfte beider Gesichter mit einem Stück Papier zu, so verkehrt sich diese Zuweisung in ihr Gegenteil! Warum? Für die Wahrnehmung - zum Beispiel - des Geschlechts dominiert die rechte Hirnhälfte. Die aber verarbeitet vorrangig Informationen aus der linken Hälfte des Gesichtsfeldes. Beide Bilder sind zusammengesetzt: aus einer männlichen linken und einer weiblichen rechten Gesichtshälfte, und umgekehrt.
Anmerkung: Rez. in: Spektrum der Wissenschaft. 2005, H.12, S.106-107 (M. Jäger): "Das Buch gehört in eine Reihe mit »eBay Hacks«, »Google Hacks« und »Mac OS X Hacks« aus demselben Verlag: Anleitungen, ein System etwas anders zu nutzen, als sein Anbieter das vorgesehen hat. Und doch fällt es aus dem Rahmen. Kein Computer oder Betriebssystem wird gehackt, sondern das Gehirn. Wie die anderen »Hack«Bücher ist es nicht als Sachbuch im herkömmlichen Sinn angelegt, sondern als Sammlung von hundert Experimenten, »Hacks«, aus zehn verschiedenen Bereichen. Gezeigt werden erstaunliche Selbstversuche, unter anderem zum visuellen System, zu Aufmerksamkeitssteuerung, Hören und Sprache, Bewegung, Erinnerung, Schlussfolgerung und Gestaltwahrnehmung. Jedes neurologische Phänomen wird zunächst allgemein erläutert; es folgen die Beschreibung eines zugehörigen Experiments und eine kurze Erklärung sowie Angaben zu weiterführenden Texten und Internetlinks. Tom Stafford, Psychologe an der Universität Sheffield (England), und Matt Webb, Ingenieur, Designer und freischaffender Autor, unter anderem für die BBC, wurden von Spezialisten auf dem jeweiligen Gebiet unterstützt. Die einst beliebte Metapher vom Gehirn als Computer ist in der ursprünglichen Form nicht mehr haltbar, wie auch die Autoren im Vorwort einräumen. Dafür haben sich in den letzten Jahrzehnten zu viele und wesentliche Differenzen offenbart, etwa was Speicherung und Verarbeitung von Informationen angeht. Dennoch gibt es hinreichend viele Parallelen, um die Verwendung des Begriffs »Hack« zu rechtfertigen. ; Natürlich sind »Mind Hacks« keine Schwachstellen oder geheimen Kniffe, mit denen man eine vom »Entwickler« so nicht beabsichtigte Funktion des Gehirns freischalten könnte. Es gibt ja auch keinen Systemadministrator, bei dem man sich über die Fehlprogrammierung beschweren könnte - zumindest zu Lebzeiten nicht. Vielmehr offenbaren die Hacks die buchstäblich eigenwillige Funktionsweise des Gehirns: neuronal festgelegte Annahmen über die Umwelt, die dem »Ich« ihrer Natur nach so nah sind, dass sie nicht bewusst werden, wie eine Brille, die man nicht mehr wahrnimmt. In diesem Sinn sind wir meist Gefangene der Struktur unseres neuronalen Netzes. Stafford und Webb räumen mit der Vorstellung auf, man nutze nur zehn Prozent des Gehirns (Hack #6), und erklären viele alltägliche Phänomene, etwa, warum man sich nicht selbst kitzeln kann (Hack #65), warum man trotz schlechter Verbindung am Telefon immer noch die vertraute Stimme eines Freundes erkennen kann (Hack #33) oder warum der Klang von Worten neben dem Inhalt auch Bedeutung, etwa zur Form des bezeichneten Gegenstandes, vermittelt (Hack #50). Interessant auch Hack #67. Dort wird beschrieben, dass Gegenstände förmlich danach verlangen, auf eine bestimmte Art und Wei- se benutzt zu werden. Bereits durch die Form des Griffs sagt die Tür, dass sie gedrückt werden will; jedenfalls neigen die Leute dazu, das zu tun, auch wenn »Ziehen« draufsteht. Eine Notausgangstür sollte solche Missverständnisse besser nicht aufkommen lassen. Hack #99 schließlich weist auf die Bedeutung von verbaler Psychohygiene hin. Versuchspersonen, die Texte lasen, in die negative Begriffe eingeflochten waren, agierten anschließend in einer sozialen Versuchssituation deutlich aggressiver. Vielleicht gilt ja auch der Umkehrschluss, und Sie sollten dieses Buch entspannt im Sonnenschein auf einer Blumenwiese oder unter einem Regenbogen lesen, denn es birgt echte Schätze. Ein kurzweiliges Buch, das nicht in einem Zug gelesen werden muss und das zum Nachdenken über das Selbstverständnis des Lesers einlädt. Die vielen einfachen Experimente, die auf Alltagserfahrungen aufbauen, sorgen auch auf einer Party für Erstaunen, Belustigung und Gespräche jenseits des üblichen Smalltalks.
Themenfeld: Information
Wissenschaftsfach: Kognitionswissenschaft
RSWK: Hirnfunktion / Neuropsychologie
DDC: 612.82
LCC: QP376
-
20Bauer, J.: Warum ich fühle, was du fühlst : Intuitive Kommunikation und das Geheimnis der Spiegelneurone.
Hamburg : Hoffmann und Campe, 2005. 192 S.
ISBN 3-455-09511-9
Abstract: Der Internist und Psychiater berichtet von der Entdeckung der Spiegelnervenzellen, zeigt im Einzelnen, wie sie Austausch- und Resonanzvorgänge in unserem Gehirn steuern, und diskutiert die Konsequenzen aus diesen Erkenntnissen für Medizin, Pädagogik und Alltagsleben. Spiegelnervenzellen bewerkstelligen den Austausch von inneren Vorstellungen und Gefühlen und ermöglichen uns eine emotionale Resonanz mit anderen, so lachen wir beispielsweise dann, wenn andere lachen, und können fühlen, was andere fühlen. Bauer , Internist, Psychiater und Hochschullehrer, berichtet von dieser Entdeckung der Neurowissenschaften, zeigt im Einzelnen, wie Spiegelnervenzellen Austausch- und Resonanzvorgänge in unserem Gehirn steuern und diskutiert die Konsequenzen aus diesen Erkenntnissen für Medizin, Pädagogik und Alltagsleben. Ein faszinierendes, für jeden Interessierten gut verständliches Buch über die neurologischen Grundlagen von Intuition, Empathie und emotionaler Intelligenz.
Anmerkung: Rez. in: Spektrum der Wissenschaft. 2006, H.4, S.111-112 (S. Hügler): "Wie kommt es, dass wir das Lächeln einer anderen Person manchmal noch Stunden später in uns tragen? Warum steckt uns schlechte Laune - eines Arbeitskollegen etwa - oft an? Warum spüren wir intuitiv, was unser Partner gerade tut oder empfindet, auch wenn er sich zu dieser Zeit auf der anderen Seite des Erdballs befindet? Die Antwort auf all diese Fragen sieht der Freiburger Internist und Psychiater Joachim Bauer im Wirken der Spiegelneurone. Als Handlungsneurone sitzen sie in der prämotorischen Hirnrinde und feuern, sobald wir etwas Bestimmtes tun. Aber nicht nur dann: Auch wenn wir uns die entsprechende Handlung nur vorstellen oder sie bei jemand anderem beobachten, werden die Nervenzellen aktiv. Entdeckt hat die kleinen Wunderzellen Giacomo Rizzolatti von der Universität Parma Anfang der 1990er. In einem Versuch mit Makaken zeigte sich, dass stets ein bestimmtes Neuron feuerte, wenn unser tierischer Verwandter nach einer Erdnuss griff Und nicht nur das: Auch wenn der Affe eine Person bei gleichem Tun beobachtete oder solches auch nur vermuten konnte, war diese Zelle aktiv. Offenbar, so schlussfolgerten Rizzolatti und seine Kollegen, hatte sie die besondere Aufgabe, nicht nur das eigene Denken, Handeln und Fühlen zu verarbeiten, sondern auch das Tun und die Gefühle anderer zu »spiegeln«. Menschen spüren ähnlich wie Affen, was in anderen vor sich geht, weil bestimmte Nervenzellen bei ihnen genau dieselben Gefühle und Programme auslösen, wie wenn sie sich selbst in dieser Situation befinden. Diese Resonanz sei der Schlüssel zu Empathie, Intuition und zwischenmenschlicher Kommunikation, so die Grundthese des Buches. Bauer schildert Experimente des amerikanischen Forschers Andrew Meltzoff: Bereits nach wenigen lagen fängt ein Säugling an, das Verhalten seiner Eltern zu imitieren. Öffnet die Mutter den Mund, tut dies auch ihr Baby, spitzt sie die Lippen, kräuselt sie auch der Nachwuchs, streckt sie ihm die Zunge heraus, antwortet der Spross mit derselben Mimik. »Zwischen dem Neugeborenen und der Hauptbezugsperson beginnt ... etwas, dessen Zauber nur noch mit der Situation von Frischverliebten zu vergleichen ist.« Denn dieser »Tanz« von Mutter Lind Kind führe zur Ausschüttung körpereigener Opioide und schaffe die Grundlage für emotionale Intelligenz und soziale Identität. ; Ohne die Arbeit der Spiegelneurone, so die These des Autors, könnten wir niemals im dichten Gedränge eines Supermarkts dem dicken Mann am Nachbarregal ausweichen oder unseren Partner erkennen, wenn wir nur den Schatten seiner Gestalt oder seiner Bewegungen erahnen. Liebe und Flirt seien ohne die intelligenten Zellen undenkbar. Schließlich liege das Wesen der Liebe in einem Einschwingen auf einen gemeinsamen Aufmerksamkeitsfokus begründet: »Ich fühle, was du fühlst.« Seit der Entdeckung der Spiegelneurone, die der renommierte Neurowissenschaftler Vilayanur S. Ramachandran als ähnlich bedeutenden Durchbruch pries wie das Aufspüren der DNA, haben die Forscher ihnen viel Aufmerksamkeit gewidmet. So wurde in der Fachwelt etwa die Entwicklung der Sprache mit ihnen in Verbindung gebracht, es gab aktuelle Untersuchungen zum Autismus oder zum Nachvollziehen von Schmerzempfinden. Übereinstimmend identifizierten viele Wissenschaftler die Spiegelneurone als wichtige Funktionsträger bei komplexen kognitiven Prozessen wie etwa bei Empathie und Intuition. Und auch ihr Entdecker Rizzolatti hat vor Kurzem in der Zeitschrift »Science» einen neuen Überblick über ihr Wirken gegeben (Bd. 308, S. 662, 29. April 2005). Joachim Bauer trifft im Wortsinn einen Nerv: Es beleuchtet ein spannendes Thema, das viel Potenzial für weitere Forschung bietet. Sein Buch ist verständlich geschrieben und gut nachvollziehbar. Allerdings bleibt der Autor über weite Strecken zu sehr im Allgemeinen. Wo er Alltagsbeispiele und Geschichten einflicht, wirkt das Buch sofort viel lebendiger; aber diese Stellen sind selten. Allzu leicht verliert sich der Autor in Abhandlungen etwa über Gewalt im Fernsehen oder das Verhalten in problematischen Beziehungen. Zudem bricht er interessante Gedankengänge und Aspekte oft gerade dann ab, wenn es spannend wird, so etwa in seinem Kapitel über Autismus oder über Intersubjektivität und Ethik. Hinweise auf Fachbücher und neue Studien beziehungsweise genaue Versuchsanordnungen tauchen nur am Rand auf. Wer in die Tiefe gehen möchte, muss sich an die Hinweise in der Literaturliste halten. Dennoch: Lesern, die sich für das Thema interessieren und ein bisschen »reinschnuppern« möchten, sei Bauers Buch als Einstiegslektüre durchaus empfohlen.
Wissenschaftsfach: Kognitionswissenschaft
LCSH: Neurons / Physiology ; Intuition ; Perception
RSWK: Gefühlsempfindung / Interpersonale Kommunikation / Neuropsychologie ; Emotion / Kommunikation (ÖVK) ; Wahrnehmung / Wahrnehmungen (ÖVK) ; Intuition / Kommunikation / Nervensystem (ÖVK) ; Interpersonale Kommunikation / Intuition / Neurobiologie (BVB)
BK: 77.99 / Psychologie: Sonstiges
ASB: Mbk 4
DDC: 152.22
SFB: Psy 135
KAB: F 112
LCC: QP363.B38
SSD: MBK 4
RVK: CZ 1300 Psychologie / Grenzgebiete der Psychologie / Neuropsychologie ; CZ 1000 (BVB) ; CP 3000 (BVB)