Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 28. April 2022)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–20 von 44
sortiert nach:
-
1Alex, H., G. Bee u. U. Junger (Hrsg.): Klassifikationen in Bibliotheken : Theorie - Anwendung - Nutzen.
Berlin : DeGruyter Saur, 2018. XVII, 278 S.
ISBN 978-3-11-029925-0
(Bibliotheks- und Informationspraxis; 53)
Abstract: Klassifikationen sind in Bibliotheken heute wichtiger als je zuvor. Sie eignen sich nicht nur hervorragend für die physische Anordnung von Büchern und anderen Medienwerken, sondern sind genauso erfolgreich dafür einsetzbar, große Datenmengen in Katalogen und anderen Nachweisinstrumenten zu strukturieren und sinnvoll nutzbar zu machen. Der Band gibt zunächst eine Einführung in die bibliothekarische Klassifikationstheorie und stellt dann die in Bibliotheken des deutschen Sprachraums überregional eingesetzten Universalklassifikationen vor. Er informiert außerdem über die Nutzung von Klassifikationen in Katalogen und Suchsystemen sowie die Frage der semantischen Interoperabilitätim Kontext der Wissensorganisation. Ziel des Bandes ist es, eine Übersicht über die gegenwärtig in Bibliotheken des deutschen Sprachraums überregional eingesetzten Universalklassifikationen zu geben. Die Fülle an vorhandenen Klassifikationen bedingt die thematische Konzentration auf Universalklassifikationen; reine Fachklassifikationen sind nicht Gegenstand der Darstellung, finden jedoch in einzelnen Beiträgen Erwähnung.
Inhalt: Enthält die Beiträge: Lorenz, Bernd: Zur Theorie und Terminologie der bibliothekarischen Klassifikation - Bee, Guido: Universalklassifikationen in Bibliotheken des deutschen Sprachraums - Alex, Heidrun: Die Dewey-Dezimalklassifikation (DDC) - Junger, Ulrike: Basisinformationen zur Universellen Dezimalklassifikation (UDK) - Häusler, Ines / Werr, Naoka: Die Regensburger Verbundklassifikation (RVK) - Umlauf, Konrad: Klassifikationen in Öffentlichen Bibliotheken - Pfeffer, Magnus / Schöllhorn, Katharina: Praktische Nutzung von Klassifikationssystemen - Hubrich, J.: Semantische Interoperabilität zwischen Klassifikationen und anderen Wissenssystemen.
Anmerkung: Vgl.: https://www.degruyter.com/viewbooktoc/product/185786. Rez. in: o-bib 6(2019) H.1, S.93-97 (H. Wiesenmüller) [https://www.o-bib.de/issue/view/313]; iwp 70(2019) H.5/6, S.315-317 (Barbara Müller Heiden); Library essentials, Oktober 2019, S-36-37 (F. Förster).
Themenfeld: Aufstellungssysteme Wissenschaftl. Bibliotheken ; Aufstellungssysteme Öffentlicher Bibliotheken
Objekt: DDC ; UDC ; RVK
Land/Ort: D
LCSH: Classification ; Library science / German speaking countries
RSWK: Wissenschaftliche Bibliothek / Öffentliche Bibliothek / Klassifikation
DDC: 025.4/2 / dc23
LCC: Z696.A4 K567 2018
RVK: AN 93400
-
2Golub, K.: Subject access to information : an interdisciplinary approach.
Santa Barbara, Calif. : Libraries Unlimited, 2015. XI, 165 S.
ISBN 978-1-61969-577-0
Abstract: Drawing on the research of experts from the fields of computing and library science, this ground-breaking work will show you how to combine two very different approaches to classification to create more effective, user-friendly information-retrieval systems. * Provides an interdisciplinary overview of current and potential approaches to organizing information by subject * Covers both pure computer science and pure library science topics in easy-to-understand language accessible to audiences from both disciplines * Reviews technological standards for representation, storage, and retrieval of varied knowledge-organization systems and their constituent elements * Suggests a collaborative approach that will reduce duplicate efforts and make it easier to find solutions to practical problems.
Inhalt: Organizing information by subjectKnowledge organization systems (KOSs) -- Technological standards -- Automated tools for subject information organization : selected topics -- Perspectives for the future.
Themenfeld: Grundlagen u. Einführungen: Allgemeine Literatur
LCSH: Classification ; Subject headings ; Information organization ; Information storage and retrieval systems
RSWK: Klassifikation / Schlagwort / Wissensorganisation / Informationssystem
BK: 06.74 Informationssysteme
DDC: 025.4/7
LCC: Z696.A4
RVK: AN 96000
-
3Suman, A.: From knowledge abstraction to management : using Ranganathan's faceted schema to develop conceptual frameworks for digital libraries.
Amsterdam : Elsevier, 2014. XVI, 254 S.
ISBN 978-1-84334-703-3
(Chandos information professional series)
Abstract: The increasing volume of information in the contemporary world entails demand for efficient knowledge management (KM) systems; a logical method of information organization that will allow proper semantic querying to identify things that match meaning in natural language. On this concept, the role of an information manager goes beyond implementing a search and clustering system, to the ability to map and logically present the subject domain and related cross domains. From Knowledge Abstraction to Management answers this need by analysing ontology tools and techniques, helping the reader develop
LCSH: Digital libraries ; Information organization ; Information storage and retrieval systems ; Semantic Web ; Knowledge management
RSWK: Ranganathan, Shiyali R. / Facettenklassifikation / Wissensorganisation / Elektronische Bibliothek
DDC: 658.4'038 ; 025.042
LCC: HD30.2 ; TK5105.88815 ; TK5105.888 .K384 2013 ; ZA4080
RVK: AN 93100
-
4Burke, C.: Information and intrigue : from index cards to Dewey decimals to Alger Hiss.
Cambridge, MA : MIT Press, 2014. 370 S.
ISBN 978-0-262-02702-1
(History and foundation of information science)
Abstract: In Information and Intrigue Colin Burke tells the story of one man's plan to revolutionize the world's science information systems and how science itself became enmeshed with ideology and the institutions of modern liberalism. In the 1890s, the idealistic American Herbert Haviland Field established the Concilium Bibliographicum, a Switzerland-based science information service that sent millions of index cards to American and European scientists. Field's radical new idea was to index major ideas rather than books or documents. In his struggle to create and maintain his system, Field became entangled with nationalistic struggles over the control of science information, the new system of American philanthropy (powered by millionaires), the politics of an emerging American professional science, and in the efforts of another information visionary, Paul Otlet, to create a pre-digital worldwide database for all subjects. World War I shuttered the Concilium, and postwar efforts to revive it failed. Field himself died in the influenza epidemic of 1918. Burke carries the story into the next generation, however, describing the astonishingly varied career of Field's son, Noel, who became a diplomat, an information source for Soviet intelligence (as was his friend Alger Hiss), a secret World War II informant for Allen Dulles, and a prisoner of Stalin. Along the way, Burke touches on a range of topics, including the new entrepreneurial university, Soviet espionage in America, and further efforts to classify knowledge.
Inhalt: Raising a perfectly modern HerbertAn unexpected library revolution, at an unexpected place, by an unusual young fellow -- The great men at Harvard and Herbert's information "calling" -- Challenging the British "Lion" of science information -- New information ideas in Zurich, not Brooklyn or Paris -- Starting an information revolution and business, the hard way -- Big debts, big gamble, big building, big friends, a special librarian -- Lydia's other adventurous boy, family responsibilities, to America with hat in hand, war -- From information to intrigue, Herbert, WWI, a young Allen Dulles -- Returning to a family in decline, meeting with the liberal establishment -- To the centers of science and political power, and a new information world -- More conflicts between old and new science -- Wistar and the Council's abstracts vs. Field's elegant classification, round 1 -- A Concilium without Herbert Field, Nina and the Rockefeller's great decisions -- A voyage home and the Council's vision for world science vs. the Concilium, round 2 -- The information consequences of "capitalism's disaster" and the shift to applied science information -- The 1930's ideological journey of the Fields and their liberal friends -- Intrigue begins, in Switzerland, England, and Cambridge -- New loves, a family of agents, science information in war, librarians stealing books?, Soviet espionage without cost -- Looking forward to more intrigue, the postwar stories of big science, big information, and more ideology.
Anmerkung: Rez. in: JASIST66(2015) no.10, S.2168-2170 (E. Levine)
Themenfeld: Geschichte der Sacherschließung
LCSH: Field, Herbert Haviland / 1868 / 1921 ; Field, Noel Haviland / 1904 / 1970 ; Concilium Bibliographicum / History ; Classification / Books / Science ; Information storage and retrieval systems / Science ; Bibliographers / Biography ; Diplomats / Biography ; Information science / History ; Science / Political aspects / History / 20th century ; Science and state / History / 20th century
RSWK: USA / Wissensorganisation / Klassifikation / Bibliografie / Geschichte 1860-1960 ; USA / Informations- und Dokumentationswissenschaft / Bibliothekswissenschaft / Geschichte 1860-1960 ; Field, Noel / Field, Herbert Haviland / Biographie ; Concilium Bibliographicum / Geschichte 1895-1960 ; Deutschland / Großbritannien / Schweden / Geheimdienst / Geschichte 1939-1945 (SWB)
BK: 06.01 (Geschichte des Informations- und Dokumentationswesens)
DDC: 020.9
LCC: Z1004.F54
RVK: AN 93400 ; MF 9500
-
5Wright, A.: Cataloging the world : Paul Otlet and the birth of the information age.
Oxford : Oxford University Press, 2014. 360 S.
ISBN 978-0-19-993141-5
Abstract: In 1934, a Belgian entrepreneur named Paul Otlet sketched out plans for a worldwide network of computers-or "electric telescopes," as he called them - that would allow people anywhere in the world to search and browse through millions of books, newspapers, photographs, films and sound recordings, all linked together in what he termed a reseau mondial: a "worldwide web." Today, Otlet and his visionary proto-Internet have been all but forgotten, thanks to a series of historical misfortunes - not least of which involved the Nazis marching into Brussels and destroying most of his life's work. In the years since Otlet's death, however, the world has witnessed the emergence of a global network that has proved him right about the possibilities - and the perils - of networked information. In Cataloging the World, Alex Wright brings to light the forgotten genius of Paul Otlet, an introverted librarian who harbored a bookworm's dream to organize all the world's information. Recognizing the limitations of traditional libraries and archives, Otlet began to imagine a radically new way of organizing information, and undertook his life's great work: a universal bibliography of all the world's published knowledge that ultimately totaled more than 12 million individual entries. That effort eventually evolved into the Mundaneum, a vast "city of knowledge" that opened its doors to the public in 1921 to widespread attention. Like many ambitious dreams, however, Otlet's eventually faltered, a victim to technological constraints and political upheaval in Europe on the eve of World War II. Wright tells not just the story of a failed entrepreneur, but the story of a powerful idea - the dream of universal knowledge - that has captivated humankind since before the great Library at Alexandria. Cataloging the World explores this story through the prism of today's digital age, considering the intellectual challenge and tantalizing vision of Otlet's digital universe that in some ways seems far more sophisticated than the Web as we know it today. ; The dream of universal knowledge hardly started with the digital age. From the archives of Sumeria to the Library of Alexandria, humanity has long wrestled with information overload and management of intellectual output. Revived during the Renaissance and picking up pace in the Enlightenment, the dream grew and by the late nineteenth century was embraced by a number of visionaries who felt that at long last it was within their grasp. Among them, Paul Otlet stands out. A librarian by training, he worked at expanding the potential of the catalogue card -- the world's first information chip. From there followed universal libraries and reading rooms, connecting his native Belgium to the world -- by means of vast collections of cards that brought together everything that had ever been put to paper. Recognizing that the rapid acceleration of technology was transforming the world's intellectual landscape, Otlet devoted himself to creating a universal bibliography of all published knowledge. Ultimately totaling more than 12 million individual entries, it would evolve into the Mundaneum, a vast "city of knowledge" that opened its doors to the public in 1921. By 1934, Otlet had drawn up plans for a network of "electric telescopes" that would allow people everywhere to search through books, newspapers, photographs, and recordings, all linked together in what he termed a réseau mondial: a worldwide web. It all seemed possible, almost until the moment when the Nazis marched into Brussels and carted it all away. In Cataloging the World, Alex Wright places Otlet in the long continuum of visionaries and pioneers who have dreamed of unifying the world's knowledge, from H.G. Wells and Melvil Dewey to Ted Nelson and Steve Jobs. And while history has passed Otlet by, Wright shows that his legacy persists in today's networked age, where Internet corporations like Google and Twitter play much the same role that Otlet envisioned for the Mundaneum -- as the gathering and distribution channels for the world's intellectual output. In this sense, Cataloging the World is more than just the story of a failed entrepreneur; it is an ongoing story of a powerful idea that has captivated humanity from time immemorial, and that continues to inspire many of us in today's digital age.
Inhalt: Introduction -- 1. The Libraries of Babel -- 2. The Dream of the Labyrinth -- 3. Belle Epoque -- 4. The Microphotic Book -- 5. The Index Museum -- 6. Castles in the Air -- 7. Hope, Lost and Found -- 8. Mundaneum -- 9. The Collective Brain -- 10. The Radiated Library -- 11. The Intergalactic Network -- 12. Entering the Steam -- Conclusion.
Themenfeld: Geschichte der Sacherschließung
Objekt: Mundaneum
LCSH: Otlet, Paul / 1868 / 1944 ; Mundaneum / History ; Bibliographers / Belgium / Biography ; Universal bibliography ; Documentation ; Classification / Books ; Information organization / History ; World Wide Web / History
RSWK: Otlet, Paul / Biographie ; Informations- und Dokumentationswissenschaft / Klassifikation / Katalogisierung / Geschichte 1900-1950
BK: 06.01 Geschichte des Informations- und Dokumentationswesens
DDC: 020.9
LCC: Z1004.O83
RVK: AN 93200
-
6Parrochia, D. ; Neuville, D.: Towards a general theory of classifications.
Basel : Birkhäuser, 2013. XXIII, 304 S.
ISBN 978-3-0348-0608-4
(Studies in universal logic)
Abstract: This book is an essay on the epistemology of classifications. Its main purpose is not to provide an exposition of an actual mathematical theory of classifications, that is, a general theory which would be available to any kind of them: hierarchical or non-hierarchical, ordinary or fuzzy, overlapping or not overlapping, finite or infinite, and so on, establishing a basis for all possible divisions of the real world. For the moment, such a theory remains nothing but a dream. Instead, the authors are essentially put forward a number of key questions. Their aim is rather to reveal the "state of art" of this dynamic field and the philosophy one may eventually adopt to go further. To this end they present some advances made in the course of the last century, discuss a few tricky problems that remain to be solved, and show the avenues open to those who no longer wish to stay on the wrong track. Researchers and professionals interested in the epistemology and philosophy of science, library science, logic and set theory, order theory or cluster analysis will find this book a comprehensive, original and progressive introduction to the main questions in this field.
Inhalt: Philosophical problemsInformation / data structures / Empirical clustering and classic hierarchies / Algebra of trees / Generalized classifications / Topology of generalized classifications / Metaclassification / For an axiomatic theory of classifications / Alternative theories and higher infinite / Postscript.
LCSH: Categories (Philosophy) ; Classification / Mathematics ; Logic, Symbolic and mathematical ; Mathematics / Philosophy
RSWK: Klassifikation
BK: 31.10 Mathematische Logik Mengenlehre ; 31.11 Ordnungen allgemeine mathematische Systeme ; 31.02 Philosophie und Wissenschaftstheorie der Mathematik
DDC: 001.01/2 / dc23
LCC: BC172
RVK: CC 2600
-
7Kumbhar, R.: Library classification trends in the 21st century.
Oxford : Chandos, 2012. XIV, 172 S.
ISBN 978-1-8433-4660-9
(Chandos information professional series)
Abstract: This book would serve as a good introductory textbook for a library science student or as a reference work on the types of classification currently in use. College and Research Libraries - covers all aspects of library classification - it is the only book that reviews literature published over a decade's time span (1999-2009) - well thought chapterization which is in tune with the LIS and classification curriculum - useful reference tool for researchers in classification - a valuable contribution to the bibliographic control of classification literature Library Classification Trends in the 21st Century traces development in and around library classification as reported in literature published in the first decade of the 21st century. It reviews literature published on various aspects of library classification, including modern applications of classification such as internet resource discovery, automatic book classification, text categorization, modern manifestations of classification such as taxonomies, folksonomies and ontologies and interoperable systems enabling crosswalk. The book also features classification education and an exploration of relevant topics.
Anmerkung: Rez. in: KO 40(2013) no.1, S.62-63 (B.H. Kwasnik)
LCSH: Classification / History / 21st century ; Information organization / History / 21st century
RSWK: Klassifikation / Indexierung
BK: 06.70 (Katalogisierung / Bestandserschließung)
DDC: 025.4
LCC: Z696.A4
RVK: AN 75000
-
8Hartmann, F. (Hrsg.): Vom Buch zur Datenbank : Paul Otlets Utopie der Wissensvisualisierung.
Berlin : Avinus-Verl., 2012. 202 S.
ISBN 978-3-86938-025-4
(Forschung Visuelle Kultur ; 2)
Abstract: Gegen Ende des 19. Jahrhunderts geriet das Dokumentationswesen in eine Krise: wie lässt sich das kulturelle Wissen nachhaltiger organisieren? Paul Otlet (1868-1944), ein belgischer Industriellenerbe und studierter Rechtsanwalt, entwickelte zusammen mit Henri La Fontaine ab 1895 ein Ordnungs- und Klassifikationssystem, das das millionenfach publizierte "Weltwissen" dokumentieren sollte. Otlets Anspruch war die Schaffung eines "Instrument d'ubiquité", das zur "Hyper-Intelligence" führen sollte. Jahrzehnte vor Web und Wikis weisen diese Ideen auf eine globale Vernetzung des Wissens hin. Der vorliegende Titel erinnert an den Pionier Paul Otlet mit einer ausführlichen Einleitung von Frank Hartmann (Bauhaus-Universität Weimar), Beiträgen von W. Boyd Rayward (University of Illinois), Charles van den Heuvel (Königlich Niederländische Akademie der Wissenschaften) und Wouter Van Acker (Universität Gent).
Themenfeld: Geschichte der Sacherschließung
LCSH: Mons/ Office International de Bibliographie
RSWK: Otlet, Paul / Wissensorganisation / Klassifikation / Information und Dokumentation / Geschichte 1895-1944 / Aufsatzsammlung ; Otlet, Paul / Bibliographie
BK: 06.01 Geschichte des Informations- und Dokumentationswesens
DDC: 025 / DDC22ger ; 020.92 / DDC22ger
GHBS: KKZO (E) ; OQZ(E) ; BAD (FH K)
RVK: AN 93200
-
9Lampland, M. u. S.L. Star (Hrsg.): Standards and their stories : how quantifying, classifying, and formalizing practices shape everyday life.
Ithaca, N.Y : Cornell Univ. Pr., 2009. XIII, 244 S.
ISBN 978-0-80144-717-4
Abstract: This book emerged from a semester-long faculty research study seminar at the University of California Humanities Research Institute and from a parallel, co-taught student seminar in the Science Studies Program at the University of California, San Diego. It is a graceful collage of essays, newspaper and magazine clippings, and other odds and ends all dealing with the question: "How have people dealt, in ordinary ways, with these millions of interlocking standards?"
Inhalt: Inhalt: Reckoning with standards / Susan Leigh Star and Martha Lampland Beyond the standard human? / Steven Epstein Age in standards and standards for age : institutionalizing chronological age as biographical necessity / Judith Treas Double standards : the history of standardizing humans in modern life insurance / Martin Lengwiler Classifying laborers : instinct, property, and the psychology of productivity in Hungary (1920-1956) / Martha Lampland Metadata standards : trajectories and enactment in the life of an ontolgy / Florence Millerand and Geoffrey C. Bowker ASCII imperialism / Daniel Pargman and Jacob Palme.
LCSH: Standardization / Social aspects ; Measurement / Social aspects ; Classification / Social aspects ; Standards / Social aspects
RSWK: Alltag / Standardisierung / Klassifikation / Aufsatzsammlung
BK: 50.07 / Normung / technische Regeln
DDC: 389/.6 / dc22
LCC: HD62 .S785 2009
RVK: MR 7300
-
10Hunter, E.J.: Classification - made simple : an introduction to knowledge organisation and information retrieval.3rd ed.
Farnham, UK : Ashgate, 2009. xi, 163 S.
ISBN 978-0-7546-7558-7
Abstract: This established textbook introduces the essentials of classification as used for information processing. The third edition takes account of developments that have taken place since the second edition was published in 2002. "Classification Made Simple" provides a useful gateway to more advanced works and the study of specific schemes. As an introductory text, it will be invaluable to students of information work and to anyone inside or outside the information profession who needs to understand the manner in which classification can be utilized to facilitate and enhance organisation and retrieval.
Anmerkung: Rez. in: Mitt. VÖB 63(2010) H.1, S.143-147 (O. Oberhauser): " ... Kommen wir zur Kritik, die in den letzten Absätzen ansatzweise schon angeklungen ist. Das Anliegen des Buches ist, wie dem ersten Satz der Einleitung zu entnehmen ist, "to simplify the initial study of classification as used for knowledge organisation and information retrieval" (p. xi). Dies ist dem Autor in den ersten Kapiteln wohl auch gelungen. Die Einführung in die beiden Grundtypen - hier facettierte, dort hierarchische Systeme - ist verständlich und für Anfänger zweifellos gut geeignet. In den folgenden Kapiteln beginnt man sich aber zu fragen, wer eigentlich die Zielgruppe des Buches sein mag. Für Anfänger wird vieles zu schwierig sein, da gerade bei den anspruchsvolleren Aspekten der Text zu oberflächlich ist, keine didaktisch befriedigende Darstellung erfolgt und gelegentlich sogar Fachkenntnisse vorausgesetzt werden. Für Praktiker aus dem Bibliothekswesen fehlt vielfach der Bezug zur alltäglichen Realität, da z.B. Probleme der Buchaufstellung allenfalls am Rande zur Sprache kommen. Hochschullehrer, die eine Lehrveranstaltung zu Klassifikationsthemen vorbereiten müssen, werden manches an dem Buch nützlich finden, vielfach aber ob der mangelnden Detailliertheit zu anderen Unterlagen greifen. So bleibt der oder die "an Fragen der Klassifikation Interessierte" - ein undefiniertes und nicht allzu häufig anzutreffendes Wesen, das aber wahrscheinlich auch existiert und hier eine Fülle von Punkten angerissen findet, die zu einer weiteren Recherche in anderen Quellen animieren. Gut gelungen sind die zahlreichen Beispiele, selbst wenn dafür nicht immer sehr glückliche Notationssysteme gewählt wurden. Auch in sprachlicher Hinsicht ist - zumindest in den Anfangskapiteln - nichts zu bemängeln. Dass die beiden letzten Kapitel eher misslungen sind, wurde bereits oben angedeutet. In den übrigen Abschnitten merkt man dem Buch ebenfalls immer wieder an, dass es in seinen Grundzügen aus der Papier- und nicht aus der Online-Zeit stammt. Dennoch will ich nicht über Gebühr lamentieren, schon deshalb, da es gar nicht so viele brauchbare Lehrbücher zu Klassifikationsthemen gibt. Und in diese letztere Kategorie gehört Hunters Text alldieweil."
Themenfeld: Grundlagen u. Einführungen: Allgemeine Literatur
LCSH: Classification / Books
RSWK: Bibliothek / Klassifikation / Information und Dokumentation ; Klassifikation / Bibliothek / Einführung (HBZ) ; Informationsspeicher / Klassifikation / Einführung
BK: 06.70 / Katalogisierung / Bestandserschließung
DDC: 025.4/2 / dc22
GHBS: AZG (E)
LCC: Z696.A4 H86 2009
RVK: AN 93400
-
11Knull-Schlomann, Kristina (Red.): New pespectives on subject indexing and classification : essays in honour of Magda Heiner-Freiling.
Leipzig : Deutsche Nationalbibliothek, 2008. 333 S.
ISBN 978-3-933641-99-1
Abstract: The idea of organising a Symposium and a volume of essays in honour of Magda Heiner-Freiling first came up in a discussion at the Durban IFLA Conference in August 2007, shortly after the death of Magda. Joan Mitchell thought of this beautiful idea as a way to acknowledge Magda's contributions and influence in the field of international librarianship. Elisabeth Niggemann immediately espoused this idea and committed Deutsche Nationalbibliothek resources to making it a reality. It is fitting that this publication and the International Symposium »New Perspectives on Subject Indexing and Classification in an International Context« held at the Deutsche Nationalbibliothek on April 10 would be the outcome of discussions held at the Durban IFLA Conference. For Magda, IFLA conferences were where ideas are discussed, developed and put in practice. This publication is a testimony that ideas do lead to concrete actions. Yvonne Jahns together with Heidrun Alex, Constanze Kreis, Stefanie Syburra, Jacqueline Eichler and Kristina Knull-Schlomann, in cooperation with Joan Mitchell of OCLC and Patrice Landry from the Swiss National Library took up Elisabeth Niggemann's pledge with determination and were able in a very short time to organize the Symposium and to publish this volume of essays. To get 50 busy librarians to contribute essays in such a short time is an indication of their hard work to get this done and shows the esteem and friendship colleagues around the world feel for Magda. Some of the essays in this publication were presented at the International Symposium held on April 10th 2008.
Inhalt: Ênthält die Beiträge: Classification - DDC Joan Mitchell: The Impact of Magda Heiner-Freiling and the German Translation on the Dewey Decimal Classification (DDC) System - Bernd Lorenz: Die DDC im Umfeld der Entwicklung dezimaler Klassifikationen - Lucy Evans: Early Days of DDC Networking in the UK - Magdalena Svanberg: Mapping two Classification Schemes - DDC and SAB - Ingrid Rückert: Klassifikatorische Erschließung in der Bayerischen Staatsbibliothek - Gerwin Kasperek: BioDDC - Anwendung der Dewey-Dezimalklassifikation im Fach Biologie - Benjamin Blinten: Perspektiven der Dewey-Dezimalklassifikation als Aufstellungssystematik in deutschsprachigen Bibliotheken - Josef Friedl: DDC im DDC - Rudolf Lindpointner: Die Entscheidung für die DDC als Aufstellungssystematik an der Oberösterreichischen Landesbibliothek - Gisela von Briel: Erfahrungen mit der Dewey-Dezimalklassifikation (DDC) in der Kantonsbibliothek Thurgau in Frauenfeld/Schweiz - Ekaterina Zaytseva: Classification Tools for Librarians and Users ; Subject indexing - Subject authority data - Terminology Guido Bee: Zielstrebigkeit und Pragmatismus - Magda Heiner-Freilings Impulse für die verbale Inhaltserschließung - Marcia Zeng, Wei Fan: SKOS and Its Application in Transferring Traditional Thesauri into Networked Knowledge Organization Systems - Yvonne Jahns: Funktionelle Anforderungen an Normdaten für Themen von Werken - Edward 0' Neill: FAST - A New Approach to Controlled Subject Access - Pia Leth, Ingrid Berg: Subject Indexing in Sweden - Federica Paradisi: Analisi a faccette e categorie semantiche per i termini giuridici nel Thesaurus del Nuovo soggettario - Sohair Wastawy, Iman Khiry: The Development of Name and Subject Authority (Bibalex) at the Library of Alexandria - Holger Flachmann: 18 Jahre RSWK und SWD an der Universitätsund Landesbibliothek Münster - Margit Sandner: Entwicklung der SWD-Arbeit in Österreich - Ellen Kipple: Die Clearingstelle für Öffentliche Bibliotheken an der Deutschen Nationalbibliothek - Sybille Jungk: Die Erschließung der Belletristik und Kinder- und Jugendliteratur im Sachkatalog der Deutschen Nationalbibliothek Leipzig - Axel Ermert: Regelwerke, Klassifikation und Terminologie ; Subject access - Multilingual access Winfried Gödert: Ontological Spine, Localization and Multilingual Access - Lars G. Svensson: Unified Access - A Semantic Web Based Model for Multilingual Navigation in Heterogeneous Data Sources - Patrice Landry: The Evolution of Subject Heading Languages in Europe and their Impact on Subject Access Interoperability - Gerhard Riesthuis: Subject Searching in Merged Catalogues - Jessica Hubrich, Tina Mengel, Katrin Müller, Jan-Helge Jacobs: Improving Subject Access in Global Information Spaces - Christel Hengel: The Virtual International Authority File (VIAF) - la C. Mcllwaine: Tongues of Men - Communication in an Electronic Age - Marie Balikova: Looking for the Best Way of Subject Access - Britta Woldering: Europeana - Mehrsprachiger Zugang zu Europas digitalem Kulturerbe - Ute Scharmann: 1001 Buchstabe oder Warum öffentliche Bibliotheken fremdsprachige Kinderliteratur bereithalten sollten Librarianship - Micellaneous Heidrun Wiesenmüller: Sacherschließung im Bachelorstudiengang Bibliotheks- und Informationsmanagement an der Hochschule der Medien Stuttgart - Dorothy McGarry: Magda Heiner-Freiling and Her Work in the IFLA Section on Classification and Indexing - Robert Zepf: Pour les generations présentes et future - For the Benefit of Present and Future Generations Heidrun Alex: Personalbibliografie Magda Heiner-Freiling
RSWK: Schlagwortkatalogisierung / Klassifikation / Kongress / Frankfurt ; Heiner-Freiling, Magda / Bibliographie
DDC: 025.4 / DDC22ger
RVK: AN 51000 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Bibliographien, Sammelschriften / Fest- und Gedenkschriften für Personen ; AN 75000 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Sacherschließung in Bibliotheken / Allgemeines ; AN 93400 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Informationswissenschaft / Grundlagen, Theorie / Klassifikation
-
12Lorenz, B. (Hrsg.): Handbuch zur Regensburger Verbundklassifikation.2., überarb. Aufl.
Wiesbaden : Harrassowitz, 2008. ix, 253 S.
ISBN 3-447-05818-8
(Beiträge zum Buch- und Bibliothekswesen; Bd.55)
Abstract: Das Handbuch zur Regensburger Verbundklassifikation (RVK) ist unverzichtbar und wird angesichts des jahrelangen Bestehens dieser Klassifikation, der großen und weiter wachsenden Zahl ihrer Anwender und ihrem - auch supranational - zunehmenden Bekanntheitsgrad auf neuem Stand benötigt. Daher wird das Handbuch nun in zweiter, überarbeiteter Auflage vorgelegt. Diese Publikation entspricht auch dem Interesse vieler Institutionen an ihrer Bibliothek, vor allem soweit sie sich als Freihandbibliothek im Sinne einer Bestands- und Wissensrepräsentation erweist. Zweifellos bildet die RVK für die moderne Klassifikationspraxis und die Umsetzung der notwendigen Prinzipien ein wesentliches Paradigma. Die einzelnen Fachsystematiken der RVK sind im Handbuch unterschiedlich ausführlich dargestellt und sollen auch in ihrem jeweils verschiedenen Umfang über die Jahrzehnte hin, durchaus differierende Anforderungen der Verbundpartner bei der Optimierung zeigen.
Anmerkung: Rez. in Mitt. VÖB 62(2009) H.1, S.95-98 (O. Oberhauser), o-bib 4(2017) H.4, S.268-273 (H. Wiesenmüller)
Themenfeld: Aufstellungssysteme Wissenschaftl. Bibliotheken
Objekt: RVK
Land/Ort: D
RSWK: Regensburger Verbundklassifikation
BK: 06.38 / Kooperation; 06.70 / Katalogisierung / Bestandserschließung
DDC: 025.43 / DDC22ger
GHBS: AZJ (DU)
RVK: AN 93750 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Informationswissenschaft / Grundlagen, Theorie / Klassifikationssysteme / Sonstige universelle Systeme ; AN 72000 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Buchaufstellung / Allgemeines ; AN 75200 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Sacherschließung in Bibliotheken / Einzelne Systeme (CSN des Ortes) ; AN 75200 (BVB)
-
13Satija, M.P.: ¬The theory and practice of the Dewey Decimal Classification system.
Oxford : Chandos, 2007. xix, 200 S.
ISBN 1-84334-235-9 (hb.) * ; 1-84334-234-0 (pb)
Abstract: Summary: The book examines the history, management and technical aspects of the Dewey Decimal Classification system (DDC), the world's most popular library classification. The main emphasis is on explaining the structure and number building techniques in the DDC. The book concentrates on all aspects of subject analysis and number building by the latest edition of the DDC. Key Features: Contains a brief history of the system Describes the governance, revision machinery and updating process Describes the structure of knowledge as represented in the DDC Explains the structure of the four volumes of the DDC Explains the process of subject analysis with respect to the system Explains in a graded way with numerous examples the process of number building in the DDC The Author: Dr M P Satija is a Professor of Library and Information Science in Guru Nanak Dev University, Amritsar, India. He has been writing about the DDC and other related areas in knowledge organization for the last two decades in international journals. He has collaborated with the successive two chief editors of the DDC, and is the Indian Coordinator of the International Society for Knowledge Organization.Readership: Prac Contents: A brief history of the DDC Layout of the DDC22 Subject analysis of documents in context of the DDC Locating simple class numbers in the DDC Number building using the schedules and internal tables Number building using each of the six tables of the DDC (a chapter on each table) Multiple synthesis using schedules and tables Order of precedence and citation order Use of the relative index Appendix Answers to exercises Glossary of terms
Anmerkung: Rez. in: Mitt VÖB 61(2008) H.1, S.99-103 (M. Sandner): "In der Schriftenreihe "Information Professional Series" möchte der Verlag vielbeschäftigten Angehörigen der Bibliothekszunft leicht lesbares, sehr praxisorientiertes, durch ausgewiesene Autoritäten ihres Faches abgesichertes und aktuelles State-of-the-art-Wissen anbieten. - Der Verfasser des vorliegenden Bandes gilt als solch ein arrivierter Experte in Sachen Wissensorganisation, Klassifikation im Allgemeinen und DDC, Kolonklassifikation und UDK im Besonderen. Er ist Vorstand des Departments für Bibliotheks- und Informationswissenschaft an einer indischen Universität. Seinem Text stellt er einige tiefe Verbeugungen voran: die erste gilt dem 1991 verstorbenen Herausgeber der 20. Ausgabe der DDC, den er als geistigen Koautor mit herein nimmt, die zweite gilt Melvil Dewey und dessen phänomenaler Erfindung (The sun never sets on its ever-spreading empire.), die dritte, den ganzen Text begleitende, gilt - unausgesprochen - dem Konzept der Facettierung von Ranganathan. Satijas erklärte Absicht ist es, Anfängern die DDC22 verständlich zu machen und Anwendern zu nützlichen Einsichten zu verhelfen. Einerseits, so kündigt er im Vorwort an, werde er den philosophischen Hintergrund immer wieder beleuchten, andererseits stelle das Buch einen kompletten Kurs dar: anhand didaktisch ausgewählter Beispiele solle nämlich Schritt für Schritt jeder wichtige Bereich des Klassifikationssystems angesprochen und würden alle Methoden für dessen Anwendung erklärt werden. - Keine geringen Ansprüche, die sich Verlag und Verfasser selbst stellen! Das Äußere des Buches wirkt erfrischend und modern - gerne greift man zu dem einladend bunten Band, der laut Inhaltsverzeichnis klar strukturiert scheint. Nur: wo versteckt sich wohl der angekündigte DDC-Kursteil? ... Fazit: sollte dieses Buch, liebe Leserin, lieber Leser, Ihre erste Lektüre über die DDC sein, dann lesen Sie es nicht allein und vor allem, lesen Sie nicht allein dieses! Sollten Sie aber schon einige Erfahrung mit der Dewey haben, dann werden Sie gewiss mit Gewinn all das heraushören, was ein erfahrener Professor aus der Schule zu plaudern vermag, und das, was nur Satija aus seinem Blick auf die DDC Ihnen eröffnen kann." ; Weitere Rez in: KO 36(2009) nos.2/3, S.181-182 (M Hudon): " ... M.P. Satija's latest contribution to the small bank of textbooks available to classification instructors and learners is, without doubt, a good one. However, some parts of the document are not accessible to novices. These sections are too technical, stressing on the rare exceptions to the common rules of class number identification and building. It at times appears as if the author has reviewed each and every class number provided in the schedules! In this respect, the recently published Essential Dewey by John Bowman can be considered more accessible to true beginners. Very few references are made to WebDewey and to the increasing flexibility and usefulness of the electronic version of the classification. One can't help but wonder how and why the choice was made to present the DDC not as a system, but rather in reference to the four printed volumes only, and this without any discussion pertaining to its physical presentation.
Themenfeld: International bedeutende Universalklassifikationen
Objekt: DDC
LCSH: Classification, Dewey decimal ; Classification, Dewey decimal / Problems, exercises, etc.
RSWK: Dewey-Dezimalklassifikation
DDC: 025.431 / dc22
GHBS: BCEK (FH K)
LCC: Z696.D7S28 2007
-
14Raghavan, K.S. u. K. N. Prasad (Hrsg.): Knowledge organization, information systems and other essays : professor A. Neelameghan Festschrift.
New Dehli : Ess Ess Publ., 2006. VIII, 520 S.
ISBN 81-7000-458-6
Inhalt: Inhalt: KNOWLEDGE ORGANIZATION Towards a Future for Knowledge Organization Ingetraut Dahlberg Professor Neelameghan's Contribution to the Advancement and Development of Classification in the Context of Knowledge Organization Nancy J. Williamson Knowledge Orgnization System Over Time S. Seetharama The Facet Concept as a Universal Principle of Subdivisio Clare Beghtol Facet Analysis as a Knowledge Management Tool on the Internet Kathryn La Barre and Pauline Atherton Cochrane The Universal Decimal Classification: A Response to a Challenge I. C. Mellwaine Controlled Vocabularies as a Sphere of Influence Anita S. Coleman and Paul Bracke Aligning Systems of Relationship Rebecca Green and Carol A. Bean Terminologies, Ontologies and Information Access Widad Mustafa El Hadi SATSAN AUTOMATRIX Version 1 : A Computer Programme for Synthesis of Colon Class Number According to the Postulational Approach B. G. Satyapal and N. Sanjivini Satyapal. INTEROPERABILITY, DIGITAL LIBRARY AND INFORMATION RETRIEVAL Interoperable Institutional Digital Research Repositories and Their Potential for Open Access Research Knowledge Management T. B. Rajashekar Boundary Objects and the Digital Library Michael Shepherd and Corolyn Watters A PFT-based Approach to Make CDS/ISIS Data based OAI-Compliant Francis Jayakanth and L. Aswath The changing Language Technology and CDS/ ISIS: UNICODE and the Emergence of OTF K. H. Hussain and J. S. Rajeev Text Mining in Biomedicine: Challenges and Opportunities Padmini Srinivasan Determining Authorship of Web Pages Timothy C. Craven ; KNOWLEDGE MANAGEMENT IN SPECIALIZED AREAS Information System for Knowledge Management in the Specialized Division of a Hospital M. C. Vasudevan; Murali Mohan and Amit Kapoor Five Laws of Information Service and Architecting Knowledge Infrastructure for Education and Development k. R. Srivathsan Documentation of Compositions in Carnatic Music: Need for and Utility of a Computerized Database K. S. Nagarajan Saint Tyagaraja CD: A Model for Knowledge Organization and Presentation of Classical Carnatic Music---T. N. Rajan The National Tuberculosis Institute, Bangalore; Recent Development in Library and Information Services Sudha S. Murthy Sri Ramakrishna Math Libraries: Computer Applications D.N. Nagaraja Rao Save the Time of the Godly: Information Mediator's Role in Promoting Spiritual and Religious Accommodation Mohamed Taher INFORMATION SOCIETY Information Society, Information Networks and National Development : An Overview P. B. Mangla Digital Divide in India-Narrowing the Gap: An Appraisal with Special Reference to Karnataka K. N. Prasad Future of the Book: Will the Printed Book Survive the Digital Age? K. A. Isaac Role of Traditional Librarianship in the Internet/Digital Era a. Ratnakar A New Paradigm of Education System for Reaching the Unreached Through Open and Distance Education with Special Reference to the Indian Initiative S. B. Ghosh Knowledge Workers of the New Millennium: An Instance of Interdisciplinary Exchange and Discovery Michael Medland ; THE PERSON AND ASSOCIATED ORGANIZATIONS Professional Profile of Professor A. Neelameghan: Excerpts from Interview Sessions Hemalatha lyer A. Neelameghan and UNESCO: Contributions and Remembrances John Rose Studies and Research in Informetrics at the Documentation Research and Training Centre (DRTC) , ISI Bangalore I. K. Ravichandra Rao and Bibhuti Bhusan Sahoo Professor A. Neelameghan M. A . Gopinath A Salutation of Affection K.S. Deshpande Professor A. Neelameghan and the Sarada Ranganathan Endowment for Library Science K. N. Prasad
Themenfeld: Biographische Darstellungen
RSWK: Wissensorganisation / Aufsatzsammlung (GBV) ; Indien / Wissensbasiertes System / Aufsatzsammlung (SWB) ; Indien / Informations- und Dokumentationswissenschaft / Aufsatzsammlung (SWB) ; Dewey-Dezimalklassifikation / Elektronische Bibliothek / Informationsgesellschaft / Information Retrieval (GBV) ; Bibliothek / Indien(GBV)
BK: 06.70 Katalogisierung ; 06.74 Informationssysteme ; 06.54 Bibliotheksautomatisierung ; 05.38 Neue elektronische Medien; 06.30 Bibliothekswesen ; 06.20 Buchwesen: Allgemeines
GHBS: BAHS
-
15Bertram, J.: Einführung in die inhaltliche Erschließung : Grundlagen - Methoden - Instrumente.
Würzburg : Ergon, 2005. 315 S.
ISBN 3-89913-442-7
(Content and communication: Terminology, language resources and semantic interoperability; Bd.2)
Abstract: Die inhaltliche Erschließung geht von der Frage aus, wie man sich gezielt und schnell einen Zugang zu Dokumentinhalten und eine Orientierung über sie verschaffen kann. Ein Dokument kann dabei alles sein, was als Träger inhaltlicher Daten in Betracht kommt: eine Patentschrift oder ein Plakat, ein Fernsehbeitrag oder ein Musikstück, ein musealer Gegenstand oder eine Internetquelle, ein Buch, ein Zeitungsartikel und vieles mehr. Als Dozentin für inhaltliche Erschließung am Potsdamer Institut für Information und Dokumentation (IID), das wissenschaftliche Dokumentare ausbildet, habe ich mich mit obiger Frage vier Jahre lang beschäftigt. Das vorliegende Buch stellt eine Essenz meiner Unterrichtsmaterialien dar, die ich im Laufe dieser Zeit entwickelt habe. Mit der Erstellung der Materialien wollte ich zum einen dem Mangel an aktueller deutschsprachiger Literatur zum Thema 'Inhaltserschließung' begegnen und außerdem das Lehrgeschehen so vollständig wie möglich dokumentieren. Die Zusammenfassung meiner Skripte zu einer Buchpublikation ist eine Reaktion auf das häufig geäußerte Bedürfnis der Kursteilnehmer, neben all den Loseblattsammlungen auch ein "richtiges Buch" erstehen zu können. Die Publikation richtet sich aber ebenso an mein derzeitiges Klientel, die Studentinnen und Studenten des Fachhochschulstudiengangs Informationsberufe in Eisenstadt (Österreich). Darüber hinaus ist sie an jegliche Teilnehmer von Studiengängen im Bibliotheks-, Informations- und Dokumentationsbereich adressiert. Zudem verbinde ich mit ihr die Hoffnung, daß sie auch der einen oder anderen lehrenden Person als ein Hilfsmittel dienen möge. Bei der Erstellung der Lehrmaterialien ging es mir nicht darum, das Rad neu zu erfinden. Vielmehr war es meine Absicht, die bereits vorhandenen Räder zusammenzutragen und in einem einheitlichen Konzept zu vereinen. Der Literaturpool, aus dem sich die Publikation speist, besteht zunächst aus nationalen und internationalen Normen, die den Bereich der Inhaltserschließung berühren. Dazu kommen die nicht eben zahlreichen Monographien und Aufsätze im deutschen Sprachraum sowie einige englischsprachige Buchpublikationen zum Thema. Schließlich habe ich Zeitschriftenartikel aus dem Bibliotheks- und Dokumentationsbereich der letzten vier Jahre einbezogen, mehrheitlich ebenfalls aus dem deutschen Sprachraum, vereinzelt aus dem anglo-amerikanischen. Ein wesentliches Anliegen dieses Buches ist es, Licht in das terminologische Dunkel zu bringen, das sich dem interessierten Leser bei intensivem Literaturstudium darbietet. Denn der faktische Sprachgebrauch weicht häufig vom genormten ab, die Bibliothekare verwenden andere Ausdrücke als die Dokumentare und Informationswissenschaftler, unterschiedliche Autoren sprechen unterschiedliche Sprachen und auch die Normen selbst sind längst nicht immer eindeutig. Ich habe mich um terminologische Konsistenz in der Weise bemüht, daß ich alternative deutsche Ausdrucksformen zu einem Terminus in Fußnoten aufführe. Dort finden sich gegebenenfalls auch die entsprechenden englischen Bezeichnungen, wobei ich mich in dieser Hinsicht überwiegend an dem genormten englischen Vokabular orientiert habe. ; Das Buch beginnt mit einem Überblick über die wesentlichen Themen der Inhaltserschließung (Kap. 1). Es führt in die zentrale Problemstellung ein, die sich an die Dualität zwischen Begriffen und Bezeichnungen knüpft (Kap. 2). Danach stehen die Methoden der Inhaltserschließung im Vordergrund: Das Abstracting (Kap. 3), das Indexieren (Kap. 4) und automatische Verfahren der Inhaltserschließung (Kap. 5). Für diese Methoden werden jeweils Arbeitschritte und Qualitätskriterien benannt und es werden typologische Unterteilungen vorgenommen. Ein weiteres Kapitel ist einem häufig vernachlässigtem Produkt inhaltserschließender Tätigkeit gewidmet, dem Register (Kap. 6). Mit Dokumentationssprachen kommen dann wichtige Erschließungsinstrumente zu Wort. Nach einem Überblick (Kap. 7) geht es um ihre beiden Ausprägungen, nämlich um Klassifikationen (Kap. 8-10) und um Thesauri (Kap. 11-12). Sie werden vor allem unter dem Aspekt ihrer Erstellung thematisiert. Zudem werden Qualitätskriterien und typologische Ausformungen angesprochen. Nach einem zusammenfassenden Vergleich von Dokumentationssprachen (Kap. 13) wird mit dem Internet schließlich exemplarisch ein Anwendungsbereich vorgestellt. Dabei geht es zunächst um die Erschließung von Internetquellen ganz allgemein (Kap. 14) und dann besonders um diejenige von Fachinformationsquellen (Kap. 15). Jedes Kapitel beginnt mit einem Überblick über die wesentlichen Inhalte und die zugrunde liegende Literatur und endet mit ausgewählten bibliographischen Angaben. Diese sind gegebenenfalls mit Hinweisen auf Rezensionen versehen. Die Gesamtheit der zitierten Literatur findet sich im abschließenden Literaturverzeichnis. Grundlegende Begriffe sind gesperrt kursiv, Beispiele und Eigennamen einfach kursiv gesetzt, Pfeile (->) stellen stets Verweise auf Abbildungen oder Tabellen dar. Die angeführten Internetquellen wurden zuletzt am 11-2-2005 auf ihre Gültigkeit hin überprüft. Die vier theoretischen Kernmodule (Abstracting, Indexieren, Klassifikationen, Thesauri) werden von Übungsbeispielen flankiert, wie ich sie so oder so ähnlich in der Lehre am IID eingesetzt habe. Sie sind mit exemplarischen Lösungsvorschlägen versehen. Dabei versteht es sich von selbst, daß diese Vorschläge nur einige wenige von vielen möglichen darstellen. Mein Dank für das Zustandekommen dieser Publikation gilt zunächst den Teilnehmerinnen und Teilnehmer meiner Kurse am III). Sie haben mich durch ihre ermutigenden Rückmeldungen, ihre rege Beteiligung am Unterrichtsgeschehen und ihre kritischen Fragen immer wieder dazu motiviert, Lehrinhalte zu hinterfragen und zu präzisieren. Jutta Lindenthal hat mit wertvollen Anregungen zu diesem Buch beigetragen. Außerdem danke ich ihr für die immense Sorgfalt, Zeit und Geduld, die sie auf das Gegenlesen des Manuskripts verwandt hat, und vor allem für ihre Begeisterungsfähigkeit. Für die akribische Suche nach formalen Fehlern geht ein herzliches Dankeschön an meinen Vater. Mein Dank für Korrekturtätigkeiten gilt ferner Sabine Walz und Jan Dürrschnabel. Zum Schluß noch eine persönliche Anmerkung: Ich übernahm die Inhaltserschließung damals mit einer großen Portion Skepsis und in der Erwartung, es mit einer unendlich trockenen Materie zu tun zu bekommen. Je intensiver ich mich dann damit beschäftigte, desto größer wurde meine Begeisterung. Wenn ich meinen Lesern auch nur einen Funken davon vermitteln kann, dann wäre das für mich ein großer Erfolg.
Anmerkung: Rez. in: Information - Wissenschaft und Praxis 56(2005) H.7, S.395-396 (M. Ockenfeld): "... Das Buch ist der z. Band in einer vom International Network for Terminology (TermNet), einer Gruppe von vierzehn Fachleuten der Terminologiearbeit aus acht Ländern, herausgegebenen Reihe. Ein Anliegen der Autorin, das sie in ihrem Vorwort formuliert, ist es denn auch "Licht in das terminologische Dunkel zu bringen", in das man beim intensiven Literaturstudium allzu leicht gerät, weil der faktische Sprachgebrauch häufig vom genormten abweicht und außerdem Bibliothekare, Dokumentare und Informationswissenschaftler Ausdrücke unterschiedlich gebrauchen. ... Der didaktisch gut aufbereitete Stoff wird sehr verständlich, präzise und mit spürbarer Begeisterung beschrieben. Doch das Buch ist auch wegen seiner sorgfältigen typographischen Gestaltung ein Lesevergnügen, vor allem für diejenigen, die die herkömmliche Rechtschreibung gewohnt sind. Es kann der angestrebten Zielgruppe, Teilnehmer und Lehrende von Hochschulstudiengängen im Bibliotheks-, Informations- und Dokumentationsbereich, als kompaktes Lehr- und Arbeitsbuch für die Grundlagen der Inhaltserschließung nachdrücklich empfohlen werden." ; Weitere Rez. in: Mitt VÖB 59(2006) H.1, S.63-66 (O. Oberhauser); BuB 58(2006) H.4, S.344-345 (H. Wiesenmüller): " ... Um die Sacherschließung ist es dagegen merkwürdig still geworden. Vielerorts wird sie - so scheint es zumindest der Rezensentin - inzwischen primär als Kostenfaktor wahrgenommen. Neue, als wichtiger empfundene Aufgaben (namentlich die Vermittlung von Informationskompetenz) lassen sie mehr und mehr in den Hintergrund treten. Auch der Entschluss Der Deutschen Bibliothek, verstärkt auf klassifikatorische Erschließung mit Dewey's Decimal Classification (DDC) zu setzen, hat keine breite Grundsatzdiskussion angestoßen; die Neuerung wird bisher nahezu ausschließlich unter dem Aspekt wegfallender Fremddaten bei den Schlagwortketten betrachtet. Unter Bibliothekaren ist das Interesse an der Sacherschließung derzeit also eher gering ... Es wäre gut, wenn künftig wieder mehr über Sacherschließung nachgedacht und geredet würde. Das nötige Grundlagenwissen für eine qualifizierte Diskussion kann der hier vorgestellte Band vermitteln. Er sei deshalb sowohl denen ans Herz gelegt, die sich für inhaltliche Erschließung interessieren, als auch jenen, die dies bisher (noch) nicht tun."
Themenfeld: Grundlagen u. Einführungen: Allgemeine Literatur
RSWK: Inhaltserschließung ; Repräsentationsform / Erschließungskonzepte / Kommunikation / Abstracting / Indexieren / Inhaltserschließung / Ordnungsprinzipien / Klassifikationen / Notationen / Thesauri / Dokumentationssprachen / Internetquellen / Fachinformationsdienste (ÖVK)
BK: 06.70 Katalogisierung
DDC: 020
RVK: AN 95500 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Informationswissenschaft / Informationspraxis / Sacherschließung ; AN 75000 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Sacherschließung in Bibliotheken / Allgemeines
-
16Gaus, W.: Dokumentations- und Ordnungslehre : Theorie und Praxis des Information Retrieval.5. überarb. Aufl.
Berlin : Springer, 2005. XVI, 480 S.
ISBN 3-540-23818-2
(eXamen.press)
Abstract: Dokumentation und Information Retrieval, also das gezielte Wiederauffinden von Informationen zu thematisch-inhaltlichen Fragestellungen sind wichtiger als je zuvor. Die hier vorliegende theoretisch fundierte und praxisorientierte Darstellung der Literatur-, Daten- und Faktendokumentation enthält viele instruktive Beispiele und praktische Übungen sowie einen umfassenden Beispielthesaurus und behandelt ausführlich Ordnungs- und Retrievalsysteme. Jedes Thema wird mit zahlreichen Prüfungsfragen abgeschlossen. Die detaillierten Antworten zu den insgesamt 195 Fragen umfassen alleine etwa 60 Seiten, Dieses Lehrbuch ist in seiner systematischen Darstellung und didaktischen Aufbereitung einzigartig. Durch sein ausführliches Sachwortregister eignet es sich auch als Nachschlagewerk. Die fünfte Auflage ist aktualisiert und erweitert worden.
Inhalt: Aus dem Inhalt: - Zweck und Grundzüge der Dokumentation - Begriff und Wesen der Information - Dateien und Informationsspeicher - Referate - Ordnungsprinzip Klassifikation - Hierarchische Begriffsstrukturen - Alphabetisches Sortieren und systematisches Anordnen - Die Klassifikationen ICD-10 und ICPM - Ordnungsprinzip Register - Beispiel einer Dokumentation mit Registern - Ordnungsprinzip Fassettenklassifikation - Ordnungsprinzip Begriffskombination - Struktur eines Ordnungssystems - Beispielthesaurus Gebäude - Ordnungssystem Medical Subject Headings (MeSH) - Verbindungs-, Funktions-, Zeit- und Sprachdeskriptoren - Dokumenten-Deskriptoren-Matrix - Relevanz- und Vollzähligkeitsrate - Recherchieren und Suchstrategien - Dokumentations- und Retrievalsysteme - Aktive Informationsdienste - Revision eines Ordnungssystems.
Themenfeld: Grundlagen u. Einführungen: Allgemeine Literatur
LCSH: Computer Science ; Information Storage and Retrieval ; Information Systems Applications (incl.Internet) ; Information Systems and Communication Service / Models and Principles
RSWK: Information Retrieval / Lehrbuch ; Klassifikation / Lehrbuch ; Medizinische Informatik / Lehrbuch
BK: 06.74 / Informationssysteme ; 54.75 / Sprachverarbeitung; 01.10 / Bibliographie: Allgemeines
RVK: AN 93200 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Informationswissenschaft / Grundlagen, Theorie / Ordnungslehre, Systematik ; AN 95000 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Informationswissenschaft / Informationspraxis / Bibliographische Erfassung, Suchpraxis ; QR 700 (BVB) ; ST 270 (BVB)
-
17Sehgal, R.L.: ¬An introduction to Dewey Decimal Classification.
New Dehli : Ess Ess Publ., 2005. VIII,285 S.
ISBN 81-7000-165-X
Abstract: This book describes the structure of the DDC. The various chapters discuss the history; structure; notation; Devices such as: common auxiliaries, special auxiliaries available for the extension of the class and the isolate; and mnemonics. The parts explain the methodology of classifying documents. It is divided into two main divisions. The scope of the subjects covered under the various sub-divisions along with the methodology of number building has been discussed under each main division
Inhalt: Inhalt: Section A: Number Building in Dewey Decimal Classification Chapters 1. Dewey Decimal Classification: An Introduction 2. Relative Index and its Utility 3. Table 1: Standard Subdivisions 4. Table 2: Areas 5. Table 3: Subdivisions of Individual Literature 6. Table 4: Aubdivisions of Individual Languages 7. Table 5: Racial, Ethnic National Groups 8. Table 6: Languages 9. Table 7: Persons 10. Number Building in Dewey Decimal Classification 11. Classification of Books According to Dewey Decimal classification 12. 000 Generalities 13. 100 Philosophy and Related Disciplines 14. 200 Religion 15. 300 Social Sciences 16. 400 Languages 17. 500 Pure Sciences 18. 600 Technology (Applied Sciences) 19. 700 The Arts 20. 800 Literature (Belles-Relaters) 21. 900 General Geography and History Exercises Solutions
Objekt: DDC-22
RSWK: Dewey-Dezimalklassifikation
BK: 06.70 / Katalogisierung / Bestandserschließung
-
18Alex, H. ; Heiner-Freiling, M.: DDC-Sachgruppen der Deutschen Nationalbibliografie : Leitfaden zu ihrer Vergabe.
Leipzig, Frankfurt, Berlin : Die Deutsche Bibliothek, 2004. 85 S.
ISBN 3-933641-57-8
Abstract: Der vorliegende Leitfaden zur Vergabe der DDC-Sachgruppen in der Deutschen Nationalbibliografie und dem Neuerscheinungsdienst ersetzt ab Heft 1, Bibliografie-Jahrgang 2004 der Deutschen Nationalbibliografie den 1994 in zweiter Auflage erschienenen Leitfaden "Sachgruppen der Deutschen Nationalbibliographie". Basierend auf diesem Text entstandenTextteil und Register des aktuellen Leitfadens mit Unterstützung der Fachreferentinnen und Fachreferenten Der Deutschen Bibliothek in Frankfurt und Leipzig und der Schweizerischen Landesbibliothek in Bern. Er soll Bibliotheken, Verlagen und Buchhandel in den drei deutschsprachigen Ländern als Hilfsmittel zur sachlichen Zuordnung und Recherche von Neuerscheinungen dienen. Auch die Österreichische Bibliographie und das Schweizer Buch bedienen sich mit geringfügigen Abweichungen der hier vorgestellten DDC-Sachgruppen. In den deutschsprachigen Ländern gehört die Dewey-Dezimalklassifikation bisher nicht zu den im bibliothekarischen Alltag geläufigen Arbeitsinstrumenten. Mit ihrer Übersetzung ins Deutsche und ihrer zunehmenden Nutzung in den nächsten Jahren werden viele der im Folgenden geregelten Sachverhalte bekannter und damit einfacher in der Handhabung. Trotzdem werden sich zusätzliche Anregungen für Eintragungen im Register und Hauptteil dieses Leitfadens im Zuge der laufenden Arbeit damit sicherlich auch in Zukunft ergeben, wie sich auch Fehler und Ungenauigkeiten nicht vermeiden lassen. Für Hinweise, Korrekturen und Ergänzungswünsche sind wir daher dankbar.
Objekt: DDC-Sachgruppen ; HJV-Systematik ; DNB
RSWK: Deutsche Nationalbibliografie / Dewey-Dezimalklassifikation / Richtlinie
BK: 06.70 / Katalogisierung / Bestandserschließung
RVK: AN 75200 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Sacherschließung in Bibliotheken / Einzelne Systeme (CSN des Ortes) ; AN 93550 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Informationswissenschaft / Grundlagen, Theorie / Klassifikationssysteme / Dewey-Classification ; AN 72100 (BVB)
-
19Szostak, R.: Classifying science : phenomena, data, theory, method, practice.
Berlin : Springer Netherland, 2004. 286 S.
ISBN 1-402-03094-0
(Information Science & Knowledge Management ; 7)
Abstract: Classification is the essential first step in science. The study of science, as well as the practice of science, will thus benefit from a detailed classification of different types of science. In this book, science - defined broadly to include the social sciences and humanities - is first unpacked into its constituent elements: the phenomena studied, the data used, the theories employed, the methods applied, and the practices of scientists. These five elements are then classified in turn. Notably, the classifications of both theory types and methods allow the key strengths and weaknesses of different theories and methods to be readily discerned and compared. Connections across classifications are explored: should certain theories or phenomena be investigated only with certain methods? What is the proper function and form of scientific paradigms? Are certain common errors and biases in scientific practice associated with particular phenomena, data, theories, or methods? The classifications point to several ways of improving both specialized and interdisciplinary research and teaching, and especially of enhancing communication across communities of scholars. The classifications also support a superior system of document classification that would allow searches by theory and method used as well as causal links investigated.
Inhalt: Inhalt: - Chapter 1: Classifying Science: 1.1. A Simple Classificatory Guideline - 1.2. The First "Cut" (and Plan of Work) - 1.3. Some Preliminaries - Chapter 2: Classifying Phenomena and Data: 2.1. Classifying Phenomena - 2.2. Classifying Data - Chapter 3: Classifying Theory: 3.1. Typology of Theory - 3.2. What Is a Theory? - 3.3. Evaluating Theories - 3.4. Types of Theory and the Five Types of Causation - 3.5. Classifying Individual Theories - 3.6. Advantages of a Typology of Theory - Chapter 4: Classifying Method: 4.1. Classifying Methods - 4.2. Typology of Strengths and Weaknesses of Methods - 4.3. Qualitative Versus Quantitative Analysis Revisited - 4.4. Evaluating Methods - 4.5. Classifying Particular Methods Within The Typology - 4.6. Advantages of a Typology of Methods - Chapter 5: Classifying Practice: 5.1. Errors and Biases in ScienceChapter - 5.2. Typology of (Critiques of) Scientific Practice - 5.3. Utilizing This Classification - 5.4. The Five Types of Ethical Analysis - Chapter 6: Drawing Connections Across These Classifications: 6.1. Theory and Method - 6.2. Theory (Method) and Phenomena (Data) - 6.3. Better Paradigms - 6.4. Critiques of Scientific Practice: Are They Correlated with Other Classifications? - Chapter 7: Classifying Scientific Documents: 7.1. Faceted or Enumerative? - 7.2. Classifying By Phenomena Studied - 7.3. Classifying By Theory Used - 7.4. Classifying By Method Used - 7.5 Links Among Subjects - 7.6. Type of Work, Language, and More - 7.7. Critiques of Scientific Practice - 7.8. Classifying Philosophy - 7.9. Evaluating the System - Chapter 8: Concluding Remarks: 8.1. The Classifications - 8.2. Advantages of These Various Classifications - 8.3. Drawing Connections Across Classifications - 8.4. Golden Mean Arguments - 8.5. Why Should Science Be Believed? - 8.6. How Can Science Be Improved? - 8.7. How Should Science Be Taught?
Anmerkung: Rez. in: KO 32(2005) no.2, S.93-95 (H. Albrechtsen): "The book deals with mapping of the structures and contents of sciences, defined broadly to include the social sciences and the humanities. According to the author, the study of science, as well as the practice of science, could benefit from a detailed classification of different types of science. The book defines five universal constituents of the sciences: phenomena, data, theories, methods and practice. For each of these constituents, the author poses five questions, in the well-known 5W format: Who, What, Where, When, Why? - with the addition of the question How? (Szostak 2003). Two objectives of the author's endeavor stand out: 1) decision support for university curriculum development across disciplines and decision support for university students at advanced levels of education in selection of appropriate courses for their projects and to support cross-disciplinary inquiry for researchers and students; 2) decision support for researchers and students in scientific inquiry across disciplines, methods and theories. The main prospective audience of this book is university curriculum developers, university students and researchers, in that order of priority. The heart of the book is the chapters unfolding the author's ideas about how to classify phenomena and data, theory, method and practice, by use of the 5W inquiry model. . . . ; Despite its methodological flaws and lack of empirical foundation, the book could potentially bring new ideas to current discussions within the practices of curriculum development and knowledge management as weIl as design of information systems, an classification schemes as tools for knowledge sharing, decision-making and knowledge exploration. I hesitate to recommend the book to students, except to students at advanced levels of study, because of its biased presentation of the new ideas and its basis an secondary literature." ; Weitere Rez. in: JASIST 57(2006) no.14, S.1977-1978 (Y. Su); KO 39(2012) no.4, S.300-303 (M.J. Fox)
Themenfeld: Klassifikationstheorie: Elemente / Struktur
Wissenschaftsfach: Wissenschaftstheorie
LCSH: Classification of sciences
RSWK: Wissenschaftsklassifikation
BK: 06.70 Katalogisierung ; 02.02 Wissenschaftstheorie
DDC: 501.2
LCC: Q177.S96 2004
-
20Gaul, W. u. G. Ritter (Hrsg.): Classification, automation, and new media : Proceedings of the 24th Annual Conference of the Gesellschaft für Klassifikation e.V., University of Passau, March 15 - 17, 2000.
Berlin : Springer, 2002. XI, 535 S.
ISBN 3-540-43233-7
(Proceedings of the ... annual conference of the Gesellschaft für Klassifikation e.V. ; 24)(Studies in classification, data analysis, and knowledge organization)
Abstract: Given the huge amount of information in the internet and in practically every domain of knowledge that we are facing today, knowledge discovery calls for automation. The book deals with methods from classification and data analysis that respond effectively to this rapidly growing challenge. The interested reader will find new methodological insights as well as applications in economics, management science, finance, and marketing, and in pattern recognition, biology, health, and archaeology.
Inhalt: Data Analysis, Statistics, and Classification.- Pattern Recognition and Automation.- Data Mining, Information Processing, and Automation.- New Media, Web Mining, and Automation.- Applications in Management Science, Finance, and Marketing.- Applications in Medicine, Biology, Archaeology, and Others.- Author Index.- Subject Index.
Themenfeld: Data Mining ; Automatisches Klassifizieren
RSWK: Datenanalyse / Kongress / Passau <2000> ; Automatische Klassifikation / Kongress / Passau <2000> ; Data Mining / Kongress / Passau <2000> ; World Wide Web / Wissensorganisation / Kongress / Passau <2000>