Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 28. April 2022)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–10 von 10
sortiert nach:
-
1Franke, F ; Klein, A. ; Schüller-Zwierlein, A.: Schlüsselkompetenzen : Literatur recherchieren in Bibliotheken und Internet.
Stuttgart : Metzler, 2010. VI, 145 S.
ISBN 978-3-476-02266-0
Abstract: Tipps und Tricks für effizientes Recherchieren und fehlerfreies Zitieren - Unerlässlich im Studium und in vielen Berufen. Mit praktischen Recherchebeispielen, Checklisten, Infokästen, Abbildungen und GrafikenGewusst wie! Von der Auswahl der Datenbanken und Suchmaschinen, über den Einsatz der geeigneten Suchbegriffe und die Auswertung der Ergebnisse, bis hin zum korrekten Zitieren und dem Erstellen eigener Literaturlisten der Ratgeber demonstriert Schritt für Schritt, wie man die passende Literatur, z. B. für Seminar- und Hausarbeiten, findet und verarbeitet. Berücksichtigt werden dabei nicht nur gedruckte Quellen, wie Bücher, Zeitschriften und Zeitungen, sondern auch frei verfügbare oder lizenzpflichtige Internet-Ressourcen.
Inhalt: Pressestimmen So bringt Literatursuche Lust statt Frust. www.literaturmarkt.info Dieser Ratgeber demonstriert Schritt für Schritt, wie man die passende Literatur, z.B. für Seminar- und Hausarbeiten, findet und verarbeitet. www.lehrerbibliothek.de Schlüsselkompetenzen: Literatur recherchieren in Bibliotheken und Internet führt Studenten in die Geheimnisse der Uni-Bibliothek ein. Das Buch liefert zudem Informationen über Online-Kataloge, Datenbanken, die Elektronische Zeitschriftenbibliothek (EZB) und die gängigen Suchmaschinen. www.stellenboersen.de Nützliches und höchst informatives Lehrbuch zu der Schlüsselkompetenz Literaturrecherche. Universitätsbibliothek Freiburg Gutes Recherchieren will gelernt sein, zumal in der heutigen Zeit, da das Informationsangebot ungeahnte Ausmaße angenommen hat und sich viele davon überfordert fühlen. Da nicht alle Hochschulen entsprechende Kurse anbieten, ist es gut, einen kundigen Ratgeber wie diesen zur Hand zu haben. STUDIUM Der Ratgeber besticht durch seinen übersichtlichen Aufbau und eignet sich deshalb auch als Nachschlagewerk. Zahlreiche Beispielrecherchen, Checklisten und Tipps zur Literatursuche erleichtern die Umsetzung des Gelesenen. ph akzente Im Zentrum steht nicht nur die Recherche, sondern ein umfassender Begriff der Informationskompetenz. Germanistik Der preisgünstige Band verdient eine nachdrückliche Kaufempfehlung bei Studierenden (und Lehrenden). Informationsmittel (IFB) : digitales Rezensionsorgan für Bibliotheken und Wissenschaft.
Anmerkung: Rez. in: ZfBB 58(2011) H.3/4, S.240-242 (S. Köppl)
Themenfeld: Informationsdienstleistungen
Land/Ort: D
LCSH: Information retrieval ; Internet searching ; Libraries and the internet ; Web search engines
RSWK: Literaturrecherche / Bibliothek / Internet / Ratgeber (SBB) ; Information Retrieval / Bibliothek / Internet (BVB) ; Informationskompetenz (BVB) ; Information Retrieval / Internet / Bibliothek / Lehrbuch (BVB) ; Online-Recherche / Literaturrecherche / Informationskompetenz / Lehrbuch (BVB) ; Literaturrecherche / Bibliothek / Internet (DNB)
BK: 02.13 / Wissenschaftspraxis ; 06.74 / Informationssysteme
DDC: 025.524 / DDC22ger
GHBS: ALC (FH GE) ; AZA (FH MS) ; BCA (FH K) ; ALA (DU) ; AVY (PB)
RVK: AN 95000
-
2Murphy, M.L.: Lexical meaning.
Cambridge : Cambridge University Press, 2010. XVII, 256 S.
ISBN 978-0-521-67764-6
(Cambridge textbooks in linguistics)
Abstract: The ideal introduction for students of semantics, Lexical Meaning fills the gap left by more general semantics textbooks, providing the teacher and the student with insights into word meaning beyond the traditional overviews of lexical relations. The book explores the relationship between word meanings and syntax and semantics more generally. It provides a balanced overview of the main theoretical approaches, along with a lucid explanation of their relative strengths and weaknesses. After covering the main topics in lexical meaning, such as polysemy and sense relations, the textbook surveys the types of meanings represented by different word classes. It explains abstract concepts in clear language, using a wide range of examples, and includes linguistic puzzles in each chapter to encourage the student to practise using the concepts. 'Adopt-a-Word' exercises give students the chance to research a particular word, building a portfolio of specialist work on a single word.
Inhalt: Inhalt: Machine generated contents note: Part I. Meaning and the Lexicon: 1. The lexicon - some preliminaries; 2. What do we mean by meaning?; 3. Components and prototypes; 4. Modern componential approaches - and some alternatives; Part II. Relations Among Words and Senses: 5. Meaning variation: polysemy, homonymy and vagueness; 6. Lexical and semantic relations; Part III. Word Classes and Semantic Types: 7. Ontological categories and word classes; 8. Nouns and countability; 9. Predication: verbs, events, and states; 10. Verbs and time; 11. Adjectives and properties.
Wissenschaftsfach: Sprachwissenschaft
LCSH: Lexicology ; Semantics
RSWK: Semasiologie ; Semantik / Semasiologie / Lehrbuch (BVB)
BK: 17.56 Semantik ; 17.59 Lexikologie ; 18.00 Einzelne Sprachen und Literaturen allgemein
DDC: 401.43
GHBS: BHJ (E)
LCC: P325
RVK: ET 510 ; ET 400 (BVB) ; ET 430 (BVB)
-
3Hitzler, P. ; Krötzsch, M. ; Rudolph, S. ; Sure, Y.: Semantic Web : Grundlagen.
Berlin : Springer, 2008. X, 277 S.
ISBN 3-540-33993-0
(eXamen.press)
Abstract: Das Buch Semantic Web Grundlagen vermittelt als erstes deutschsprachiges Lehrbuch die Grundlagen des Semantic Web in verständlicher Weise. Es ermöglicht einen einfachen und zügigen Einstieg in Methoden und Technologien des Semantic Web und kann z.B. als solide Grundlage für die Vorbereitung und Durchführung von Vorlesungen genutzt werden. Die Autoren trennen dabei sauber zwischen einer intuitiven Hinführung zur Verwendung semantischer Technologien in der Praxis einerseits, und der Erklärung formaler und theoretischer Hintergründe andererseits. Nur für letzteres werden Grundkenntnisse in Logik vorausgesetzt, die sich bei Bedarf jedoch durch zusätzliche Lektüre und mit Hilfe eines entsprechenden Kapitels im Anhang aneignen lassen.Das Lehrbuch richtet sich primär an Studenten mit Grundkenntnissen in Informatik sowie an interessierte Praktiker welche sich im Bereich Semantic Web fortbilden möchten.
Inhalt: Inhalt: Die Idee des Semantic Web - Stuktur mit XML - Einfache Ontologien in RDF und RDF Schema - Formale Semantik von RDF(S) - Ontologien in OWL - Ontologien in OWL - Formale Semantik von OWL - Anfragesprachen - Pradikatenlogik - kurzgefasst - Naive Mengenlehre - kurzgefasst
Themenfeld: Semantic Web
RSWK: Semantic Web ; Semantic Web / Lehrbuch (BVB)
BK: 54.55 / Auszeichnungssprachen ; 54.65 / Webentwicklung / Webanwendungen
DDC: 004.67802856332 / DDC22ger
GHBS: OAI (PB) ; TWP (PB) ; TWPN (SI) ; TVB (W) ; TVP (W) ; TYD (W) ; TZE (FH K)
RVK: ST 304 Informatik / Monographien / Künstliche Intelligenz / Automatisches Programmieren, Deduction and theorem proving, Wissensrepräsentation ; ST 205 (BVB) ; ST 252 Informatik / Monographien / Software und -entwicklung / Web-Programmierung, allgemein
-
4Lemos, N.M.: ¬An introduction to the theory of knowledge.
Cambridge : Cambridge Univ. Press, 2007. x, 232 S.
ISBN 0-521-60309-9 (pb.) ; 0-521-84213-1 (hb.)
(Cambridge introductions to philosophy)
Abstract: Epistemology or the theory of knowledge is one of the cornerstones of analytic philosophy, and this book provides a clear and accessible introduction to the subject. It discusses some of the main theories of justification, including foundationalism, coherentism, reliabilism, and virtue epistemology. Other topics include the Gettier problem, internalism and externalism, skepticism, the problem of epistemic circularity, the problem of the criterion, a priori knowledge, and naturalized epistemology. Intended primarily for students taking a first class in epistemology, this lucid and well-written text would also provide an excellent introduction for anyone interested in knowing more about this important area of philosophy.
Inhalt: Knowledge, truth, and justification -- The traditional analysis and the Gettier problem -- Foundationalism -- The coherence theory of justification -- Reliabilism and virtue epistemology -- Internalism, externalism, and epistemic circularity -- Skepticism -- The problem of the criterion -- The a priori -- Naturalized epistemology
Anmerkung: Rez. in: Library review 56(2007) no.7, S.xxx-xxx (S. Hannabuss)
Wissenschaftsfach: Wissenschaftstheorie
LCSH: Knowledge, Theory of
RSWK: Erkenntnistheorie / Lehrbuch (BVB)
DDC: 121 / dc22
LCC: BD161.L375 2007
RVK: CC 4200
-
5O'Brien, D.: ¬An introduction to the theory of knowledge.
Cambridge : Polity Press, 2006. XII, 212 S.
ISBN 0-7456-3316-1
Abstract: An Introduction to the Theory of Knowledge guides the reader through the key issues and debates in contemporary epistemology. Lucid, comprehensive and accessible, it is an ideal textbook for students who are new to the subject and for university undergraduates. The book is divided into five parts. Part I discusses the concept of knowledge and distinguishes between different types of knowledge. Part II surveys the sources of knowledge, considering both a priori and a posteriori knowledge. Parts III and IV provide an in-depth discussion of justification and scepticism. The final part of the book examines our alleged knowledge of the past, other minds, morality and God. O'Brien uses engaging examples throughout the book, taking many from literature and the cinema. He explains complex issues, such as those concerning the private language argument, non-conceptual content, and the new riddle of induction, in a clear and accessible way. This textbook is an invaluable guide to contemporary epistemology.
Wissenschaftsfach: Wissenschaftstheorie
LCSH: Knowledge, Theory of
RSWK: Erkenntnistheorie / Wissen / Lehrbuch (BVB)
DDC: 121 / dc22
LCC: BD161.O27 2006
RVK: CC 4200
-
6Fayyad, U. et al. (Hrsg.): Information visualization in data mining and knowledge discovery.
San Francisco, CA : Morgan Kaufmann Publ., 2002. xiii, 407 S.
ISBN 1-55860-689-0
(Morgan Kaufmann series in data management systems)
Anmerkung: Rez. in: JASIST 54(2003) no.9, S.905-906 (C.A. Badurek): "Visual approaches for knowledge discovery in very large databases are a prime research need for information scientists focused an extracting meaningful information from the ever growing stores of data from a variety of domains, including business, the geosciences, and satellite and medical imagery. This work presents a summary of research efforts in the fields of data mining, knowledge discovery, and data visualization with the goal of aiding the integration of research approaches and techniques from these major fields. The editors, leading computer scientists from academia and industry, present a collection of 32 papers from contributors who are incorporating visualization and data mining techniques through academic research as well application development in industry and government agencies. Information Visualization focuses upon techniques to enhance the natural abilities of humans to visually understand data, in particular, large-scale data sets. It is primarily concerned with developing interactive graphical representations to enable users to more intuitively make sense of multidimensional data as part of the data exploration process. It includes research from computer science, psychology, human-computer interaction, statistics, and information science. Knowledge Discovery in Databases (KDD) most often refers to the process of mining databases for previously unknown patterns and trends in data. Data mining refers to the particular computational methods or algorithms used in this process. The data mining research field is most related to computational advances in database theory, artificial intelligence and machine learning. This work compiles research summaries from these main research areas in order to provide "a reference work containing the collection of thoughts and ideas of noted researchers from the fields of data mining and data visualization" (p. 8). It addresses these areas in three main sections: the first an data visualization, the second an KDD and model visualization, and the last an using visualization in the knowledge discovery process. The seven chapters of Part One focus upon methodologies and successful techniques from the field of Data Visualization. Hoffman and Grinstein (Chapter 2) give a particularly good overview of the field of data visualization and its potential application to data mining. An introduction to the terminology of data visualization, relation to perceptual and cognitive science, and discussion of the major visualization display techniques are presented. Discussion and illustration explain the usefulness and proper context of such data visualization techniques as scatter plots, 2D and 3D isosurfaces, glyphs, parallel coordinates, and radial coordinate visualizations. Remaining chapters present the need for standardization of visualization methods, discussion of user requirements in the development of tools, and examples of using information visualization in addressing research problems. ; In 13 chapters, Part Two provides an introduction to KDD, an overview of data mining techniques, and examples of the usefulness of data model visualizations. The importance of visualization throughout the KDD process is stressed in many of the chapters. In particular, the need for measures of visualization effectiveness, benchmarking for identifying best practices, and the use of standardized sample data sets is convincingly presented. Many of the important data mining approaches are discussed in this complementary context. Cluster and outlier detection, classification techniques, and rule discovery algorithms are presented as the basic techniques common to the KDD process. The potential effectiveness of using visualization in the data modeling process are illustrated in chapters focused an using visualization for helping users understand the KDD process, ask questions and form hypotheses about their data, and evaluate the accuracy and veracity of their results. The 11 chapters of Part Three provide an overview of the KDD process and successful approaches to integrating KDD, data mining, and visualization in complementary domains. Rhodes (Chapter 21) begins this section with an excellent overview of the relation between the KDD process and data mining techniques. He states that the "primary goals of data mining are to describe the existing data and to predict the behavior or characteristics of future data of the same type" (p. 281). These goals are met by data mining tasks such as classification, regression, clustering, summarization, dependency modeling, and change or deviation detection. Subsequent chapters demonstrate how visualization can aid users in the interactive process of knowledge discovery by graphically representing the results from these iterative tasks. Finally, examples of the usefulness of integrating visualization and data mining tools in the domain of business, imagery and text mining, and massive data sets are provided. This text concludes with a thorough and useful 17-page index and lengthy yet integrating 17-page summary of the academic and industrial backgrounds of the contributing authors. A 16-page set of color inserts provide a better representation of the visualizations discussed, and a URL provided suggests that readers may view all the book's figures in color on-line, although as of this submission date it only provides access to a summary of the book and its contents. The overall contribution of this work is its focus an bridging two distinct areas of research, making it a valuable addition to the Morgan Kaufmann Series in Database Management Systems. The editors of this text have met their main goal of providing the first textbook integrating knowledge discovery, data mining, and visualization. Although it contributes greatly to our under- standing of the development and current state of the field, a major weakness of this text is that there is no concluding chapter to discuss the contributions of the sum of these contributed papers or give direction to possible future areas of research. "Integration of expertise between two different disciplines is a difficult process of communication and reeducation. Integrating data mining and visualization is particularly complex because each of these fields in itself must draw an a wide range of research experience" (p. 300). Although this work contributes to the crossdisciplinary communication needed to advance visualization in KDD, a more formal call for an interdisciplinary research agenda in a concluding chapter would have provided a more satisfying conclusion to a very good introductory text. ; With contributors almost exclusively from the computer science field, the intended audience of this work is heavily slanted towards a computer science perspective. However, it is highly readable and provides introductory material that would be useful to information scientists from a variety of domains. Yet, much interesting work in information visualization from other fields could have been included giving the work more of an interdisciplinary perspective to complement their goals of integrating work in this area. Unfortunately, many of the application chapters are these, shallow, and lack complementary illustrations of visualization techniques or user interfaces used. However, they do provide insight into the many applications being developed in this rapidly expanding field. The authors have successfully put together a highly useful reference text for the data mining and information visualization communities. Those interested in a good introduction and overview of complementary research areas in these fields will be satisfied with this collection of papers. The focus upon integrating data visualization with data mining complements texts in each of these fields, such as Advances in Knowledge Discovery and Data Mining (Fayyad et al., MIT Press) and Readings in Information Visualization: Using Vision to Think (Card et. al., Morgan Kauffman). This unique work is a good starting point for future interaction between researchers in the fields of data visualization and data mining and makes a good accompaniment for a course focused an integrating these areas or to the main reference texts in these fields."
Themenfeld: Data Mining ; Visualisierung
LCSH: Information visualization ; Data mining ; Knowledge acquisition (Expert systems)
RSWK: Visualisierung / Computergraphik / Data Mining ; Information Retrieval (BVB) ; Visualisierung (BVB) ; Wissensextraktion (BVB) ; Lehrbuch (BVB) ; Data Mining / Visualisierung / Aufsatzsammlung (BVB) ; Wissensextraktion / Visualisierung / Aufsatzsammlung (BVB)
BK: 54.72 / Künstliche Intelligenz ; 54.73 / Computergraphik ; 54.74 / Maschinelles Sehen ; 06.74 / Informationssysteme
DDC: 006.3 / dc21
GHBS: TYX (DU) ; PZY (DU) ; QGT (DU) ; TWY (DU) ; TYR (HA) ; TYP (HA) ; TZD (HA)
LCC: TK7882.I6I635 2002
-
7Volli, U.: Semiotik : eine Einführung in ihre Grundbegriffe.Aus dem Ital. von Uwe Petersen.
Tübingen : Francke, 2002. VIII, 432 S.
ISBN 3-8252-2318-3
(UTB ; 2318)
Abstract: Ein Instrumentarium zur Analyse von Texten. Dieser Band präsentiert unterschiedliche Konzepte, die innerhalb der Semiotik im Lauf ihrer Geschichte und vor allem in den letzten Jahrzehnten entwickelt wurden und die für das Verständnis von Texten fruchtbar gemacht werden können. Vollis Hauptanliegen ist es, einen "semiotischen Werkzeugkasten" bereitzustellen. Seine besondere Leistung besteht darin, dass es ihm gelingt, die verschiedenen Verfahren der einzelnen semiotischen Richtungen in einer komplexen aber einheitlichen Analysemethode zu bündeln.
Anmerkung: Originaltitel: Manuale di semiotica.
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften
RSWK: Semiotik ; Semiotik / Lehrbuch (BVB) ; Semiotik / Einführung (GBV)
BK: 17.08 / Semiotik ; 18.00 / Einzelne Sprachen und Literaturen allgemein
GHBS: BFG (DU)
RVK: ER 730 Allgemeine und vergleichende Sprach- und Literaturwissenschaft. Indogermanistik. Außereuropäische Sprachen und Literaturen / Allgemeine Sprachwissenschaft / Sprachtheorie. Theorien und Methoden der Sprachwissenschaft / Semiotik (Semiologie, Zeichenlehre) / Allgemeines, semiotische Modelle ; ET 760
-
8Colomb, R.M.: Information spaces : the architecture of cyberspace.
London : Springer, 2002. XVI, 256 S.
ISBN 978-1-85233-550-2
Abstract: The Architecture of Cyberspace is aimed at students taking information management as a minor in their course as well as those who manage document collections but who are not professional librarians. The first part of this book looks at how users find documents and the problems they have; the second part discusses how to manage the information space using various tools such as classification and controlled vocabularies. It also explores the general issues of publishing, including legal considerations, as well the main issues of creating and managing archives. Supported by exercises and discussion questions at the end of each chapter, the book includes some sample assignments suitable for use with students of this subject. A glossary is also provided to help readers understand the specialised vocabulary and the key concepts in the design and assessment of information spaces.
Themenfeld: Internet
LCSH: Information technology ; Information retrieval ; Information resources management
RSWK: Informationsmanagement / Lehrbuch ; Information Engineering / Lehrbuch ; Information Retrieval / Lehrbuch ; Dokumentverarbeitung / Lehrbuch ; Dokumentverwaltungssystem / Lehrbuch (BVB)
BK: 54.32 / Rechnerkommunikation ; 06.74 / Informationssysteme ; 06.35 / Informationsmanagement
DDC: 025
GHBS: AYZ (PB)
LCC: T58.5 .C63 2002
RVK: AN 93000 ; AN 95000 ; AN 96000 ; QP 500 ; ST 270 ; ST 515 ; SU 804
-
9Früh, W.: Inhaltsanalyse.5., überarb. Aufl.
Stuttgart : UTB, 2001. 283 S.
ISBN 3-8252-2501-1
(UTB; 2501)
Abstract: Der Autor bietet eine theoretisch fundierte Anleitung zur praktischen Durchführung von Inhaltsanalysen. diskutiert u.a.: die Themen-Frequenzanalyse, die semantische Struktur- und Inhaltsanalyse und die computergestützte Inhaltsanalyse. Zahlreiche Beispiele erleichtern den Einstieg in diese Methode der empirischen Kommunikationsforschung
Themenfeld: Inhaltsanalyse
Wissenschaftsfach: Kommunikationswissenschaften ; Journalismus
Behandelte Form: Filme ; Videos
Anwendungsfeld: Medienarchive (Rundfunk/Fernsehen)
RSWK: Inhaltsanalyse ; Inhaltsanalyse / Presse ; Inhaltsanalyse / Lehrbuch (BVB)
BK: 70.03 Methoden, Techniken und Organisation der sozialwissenschaftlichen Forschung ; 71.99 Soziologie: Sonstiges
GHBS: NXZ (E) ; ALY (HA) ; KLEG (SI)
RVK: MR 2600 Soziologie / Sozialwissenschaftliche Theorien und Methoden / Methoden der Sozialforschung / Inhaltsanalyse, Aktenanalyse ; AP 13550 Allgemeines / Medien- und Kommunikationswissenschaften, Kommunikationsdesign / Theorie und Methodik / Grundlagen, Methodik, Theorie ; AP 13500 Allgemeines / Medien- und Kommunikationswissenschaften, Kommunikationsdesign / Theorie und Methodik / Allgemeines ; ET 760 (BVB) ; MS 7950 (BVB)
-
10Rojas, R.: Theorie der neuronalen Netze : eine systematische Einführung.
Berlin : Springer, 1993. XVIII,446 S.
ISBN 3-540-56353-9
(Springer-Lehrbuch)
Abstract: In diesem Buch werden theoretische Ansätze und Modelle, die in der Literatur verstreut sind, zu einer modellübergreifenden Theorie der künstlichen neuronalen Netze zusammengefügt. Mit ständigem Blick auf die Biologie wird - ausgehend von einfachsten Netzen - gezeigt, wie sich die Eigenschaften der Modelle verändern, wenn allgemeinere Berechnungselemente und Netztopologien eingeführt werden.õJedes Kapitel enthält Beispiele und ist ausführlich illustriert und durch bibliographische Anmerkungen abgerundet. Das Buch richtet sich an Leser, die sich einen Überblick verschaffen oder vorhandene Kenntnisse vertiefen wollen. Es ist als Grundlage für Neuroinformatikvorlesungen an deutschsprachigen Universitäten geeignet.
Anmerkung: Rez. in: Knowledge organization 21(1994) no.1, S.42-43 (E. Oeser): "Therefore, over and beyond its intrinsic didactic function, this book can be recommended to all those seriously interested in the theoretical foundations of an information processing technology which has already succeeded in closing major gaps which conventional methods have so far been unable to fill"
RSWK: Neuronales Netz ; Neuronales Netz / Lehrbuch (BVB)
BK: 54.72 Künstliche Intelligenz ; 54.32 Rechnerkommunikation ; 54.10 Theoretische Informatik ; 54.31 Rechnerarchitektur
Eppelsheimer: Mat T 1091 / Neuronales Netz
GHBS: TVU (DU) ; TVV (E) ; TWIP (SI) ; TWN (HA) ; TZI (HA)
RVK: ST 152 Informatik / Monographien / Technische Informatik / Neurocomputer, Optische Computer u.a. ; ST 200 Informatik / Monographien / Vernetzung, verteilte Systeme / Allgemeines, Netzmanagement ; ST 300 Informatik / Monographien / Künstliche Intelligenz / Allgemeines ; QH 700 Wirtschaftswissenschaften / Mathematik. Statistik. Ökonometrie. Unternehmensforschung / Ökonometrie (einschließlich Logit-, Probit- und Tobitmodellen, d. h. Modellen mit qualitativen und begrenzt abhängigen Variablen [limited dependent variables]) / Datenverarbeitung. Wirtschaftsinformatik / Kybernetik. Neuronale Netze ; ST 285 Informatik / Monographien / Software und -entwicklung / Computer supported cooperative work (CSCW), Groupware ; ST 130 Informatik / Monographien / Grundlagen der Informatik / Theoretische Informatik / Allgemeines ; ST 150 Informatik / Monographien / Technische Informatik / Hardware, Rechnerarchitektur allgemein, von-Neumann-Architektur ; QH 200 Wirtschaftswissenschaften / Mathematik. Statistik. Ökonometrie. Unternehmensforschung / Statistik / Allgemeines. Nachschlagewerke / Allgemeines ; ST 301 Informatik / Monographien / Künstliche Intelligenz / Soft computing, Neuronale Netze, Fuzzy-Systeme