Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 04. Juni 2021)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–20 von 74
sortiert nach:
-
1Vaas, R.: Wo die Wissenschaft endet.
In: Bild der Wissenschaft. 2020, H.2, S.32-37.
(Titelthema: Wissenschaft löst Ihr Problem)
Abstract: Die Welt ist nicht vollständig berechenbar. Die moderne Physik erkennt ihre eigenen Grenzen.
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Wissenschaftstheorie
-
2Fischer, E.P.: Wissenschaft rettet die Welt.
In: Bild der Wissenschaft. 2020, H.2, S.14-23.
(Titelthema: Wissenschaft löst Ihr Problem)
Abstract: Vor 350 Jahren schrieb der Chemiker Robert Boyle eine Wunschliste an die Wissenschaft - die meisten Hoffnungen erfüllten sich. Eine Erfolgsgeschichte. - Das heutige Wissen erscheint aus Sicht der Vergangenheit unrealistisch. - Erkenntnisse der Wissenschaft haben das Leben von Milliarden Menschen erheblich verbessert. - Die Vereinten Nationen haben eine aktuelle Wunschliste an die Wissenschaft geschrieben.
Inhalt: Boyles Wunschliste an die Wissenschaft (S.12-13) Etliche Wünsche wurden erfüllt, andere bestehen weiter, manche klingen heute rätselhaft: Verlängerung des Lebens + Erhalt der Jugend - zumindest einige ihrer Merkmale wie Zähne, Haarfarbe + Die Kunst des Fliegens + Die Kunst, lange unter Wasser zu bleiben + Heilung von Wunden aus einiger Entfernung + Heilung von Krankheiten auf Distanz oder durch Transplantation + Das Erreichen gigantischer Dimensionen + Die Nachahmung von Fischen ohne Maschinen durch Übung und Erziehung + Beschleunigung der Produktion von Dingen aus Samen + Umwandlung von Metallen + Formbarkeit von Glas + Umwandlung von Lebewesen + Universelles Lösungsmittel (Alkahest) + Herstellung von parabolischen und hyperbolischen Gläsern + Leichte und extrem harte Rüstung + Praktikable und sichere Art, Längengrade zu messen + Verwendung von Pendeln auf See und auf Reisen und ihre Anwendung für Uhren + Medikamente zur Steigerung der Vorstellungskraft, des Wachzustands, des Gedächtnisses, zur Schmerzlinderung, als Schlaf- und Beruhigungsmittel + Unsinkbare Schiffe, die mit allen Winden segeln + Beseitigung der Notwendigkeit, viel zu schlafen + Erfreuliche Träume durch den vom französischen Autor erwähnten Pilz + Große Kraft und Beweglichkeit des Körpers + Ewiges Licht + Durch Reiben parfümierbare Lacke
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
-
3Vaas, R.: Wo endet die Wissenschaft?.
In: Bild der Wissenschaft. 2020, H.2, S.24-31.
(Titelthema: Wissenschaft löst Ihr Problem)
Abstract: Schon vor 150 Jahren postulierte Emil du Bois-Reymond Grenzen der Naturerkenntnis - prinzipielle und praktische. Seine Zweifel haben Bestand bis heute.
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Wissenschaftstheorie
-
4Ronda-Pupo, G.A. ; Katz, J.S.: ¬The scaling relationship between citation-based performance and coauthorship patterns in natural sciences.
In: Journal of the Association for Information Science and Technology. 68(2017) no.5, S.1257-1265.
Abstract: The aim of this paper is to extend our knowledge about the power-law relationship between citation-based performance and coauthorship patterns in papers in the natural sciences. We analyzed 829,924 articles that received 16,490,346 citations. The number of articles published through coauthorship accounts for 89%. The citation-based performance and coauthorship patterns exhibit a power-law correlation with a scaling exponent of 1.20?±?0.07. Citations to a subfield's research articles tended to increase 2.1.20 or 2.30 times each time it doubled the number of coauthored papers. The scaling exponent for the power-law relationship for single-authored papers was 0.85?±?0.11. The citations to a subfield's single-authored research articles increased 2.0.85 or 1.89 times each time the research area doubled the number of single-authored papers. The Matthew Effect is stronger for coauthored papers than for single-authored. In fact, with a scaling exponent <1.0 the impact of single-authored papers exhibits a cumulative disadvantage or inverse Matthew Effect.
Inhalt: Vgl.: http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/asi.23759/full.
Themenfeld: Informetrie
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
-
5Herrmann, D.B.: ¬Die Harmonie des Universums : von der rätselhaften Schönheit der Naturgesetze.
Stuttgart : Franckh-Kosmos Verlags-Gmbh, 2017. 253 S.
ISBN 978-3-440-15263-8
Abstract: Von der Antike bis zur modernen Teilchenphysik, von Pythagoras bis Einstein: Immer wieder hat sich gezeigt, dass unser Universum im Grunde ganz einfach konstruiert ist. Der bekannte Astronomie-Historiker Prof. Dieter B. Herrmann verfolgt erstmals den verblüffenden Zusammenhang von Harmonie und Wahrheit in Wissenschaft, Kunst und Kultur. Ein historischer Streifzug mit brisanter Aktualität und Stoff für viele angenehme Lesestunden.
Inhalt: Inhaltsverzeichnis unter: http://d-nb.info/1121229808/04.
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
RSWK: Naturgesetz / Schönheit
DDC: 501 / DDC22ger ; 500 / 23sdnb
-
6Sautoy, M. du: What we cannot know.
London : 4th Estate, 2016. 440 S.
Abstract: Britain's most famous mathematician takes us to the edge of knowledge to show us what we cannot know. Science is king. Every week, headlines announce new breakthroughs in our understanding of the universe, new technologies that will transform our environment, new medical advances that will extend our lives. Science is giving us unprecedented insight into some of the big questions that have challenged humanity ever since we've been able to formulate those questions. Where did we come from? What is the ultimate destiny of the universe? What are the building blocks of the physical world? What is consciousness? This book asks us to rein in this unbridled enthusiasm for the power of science. Marcus du Sautoy explores the limits of human knowledge, to probe whether there is anything we truly cannot know
Inhalt: To be published in America by Viking Penguin in April 2017.
Anmerkung: Rez. in: Economist vom Jun 18.06.2016 [http://www.economist.com/news/books-and-arts/21700611-circle-circle]: "Everyone by nature desires to know," wrote Aristotle more than 2,000 years ago. But are there limits to what human beings can know? This is the question that Marcus du Sautoy, the British mathematician who succeeeded Richard Dawkins as the Simonyi professor for the public understanding of science at Oxford University, explores in "What We Cannot Know", his fascinating book on the limits of scientific knowledge. As Mr du Sautoy argues, this is a golden age of scientific knowledge. Remarkable achievements stretch across the sciences, from the Large Hadron Collider and the sequencing of the human genome to the proof of Fermat's Last Theorem. And the rate of progress is accelerating: the number of scientific publications has doubled every nine years since the second world war. But even bigger challenges await. Can cancer be cured? Ageing beaten? Is there a "Theory of Everything" that will include all of physics? Can we know it all? One limit to people's knowledge is practical. In theory, if you throw a die, Newton's laws of motion make it possible to predict what number will come up. But the calculations are too long to be practicable. What is more, many natural systems, such as the weather, are "chaotic" or sensitive to small changes: a tiny nudge now can lead to vastly different behaviour later. Since people cannot measure with complete accuracy, they can't forecast far into the future. The problem was memorably articulated by Edward Lorenz, an American scientist, in 1972 in a famous paper called "Does the Flap of a Butterfly's Wings in Brazil Set Off a Tornado in Texas?" ; Even if the future cannot be predicted, people can still hope to uncover the laws of physics. As Stephen Hawking wrote in his 1988 bestseller "A Brief History of Time", "I still believe there are grounds for cautious optimism that we may be near the end of the search for the ultimate laws of nature." But how can people know when they have got there? They have been wrong before: Lord Kelvin, a great physicist, confidently announced in 1900: "There is nothing new to be discovered in physics now." Just a few years later, physics was upended by the new theories of relativity and quantum physics. Quantum physics presents particular limits on human knowledge, as it suggests that there is a basic randomness or uncertainty in the universe. For example, electrons exist as a "wave function", smeared out across space, and do not have a definite position until you observe them (which "collapses" the wave function). At the same time there seems to be an absolute limit on how much people can know. This is quantified by Heisenberg's Uncertainty Principle, which says that there is a trade-off between knowing the position and momentum of a particle. So the more you know about where an electron is, the less you know about which way it is going. Even scientists find this weird. As Niels Bohr, a Danish physicist, said: "If quantum physics hasn't profoundly shocked you, you haven't understood it yet." ; Mr du Sautoy probes these limits throughout his book. He talks about the origins of the universe in the Big Bang, the discovery of subatomic particles (starting with the positron in the 1930s) and the disappearance of matter and information into black holes. There are also fascinating details about the human brain, where his discussion ranges from the structure of neurons to the problem of consciousness. Eventually, he turns to his own field of mathematics. If people cannot know everything about the physical world, then perhaps they can at least rely on mathematical truth? But even here there are limits. Mathematicians have shown that some theorems have proofs so long that it would take the lifetime of the universe to finish them. And no mathematical system is complete: as Kurt Gödel, an Austrian logician, showed in the 1930s, there are always true statements that the system is not strong enough to prove. Where does this leave us? In the end, Mr du Sautoy has an optimistic message. There may be things people will never know, but they don't know what they are. And ultimately, it is the desire to know the unknown that inspires humankind's search for knowledge in the first place."
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Wissenschaftstheorie
-
7Holetschek, J. et al.: Natural history in Europeana : accessing scientific collection objects via LOD.
In: Metadata and semantics research: 10th International Conference, MTSR 2016, Göttingen, Germany, November 22-25, 2016, Proceedings. Eds.: E. Garoufallou. Cham : Springer, 2016. S.223-234.
(Communications in computer and information science; 672)
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
Objekt: Europeana
Land/Ort: EU
Anwendungsfeld: Museen
-
8Maurer, M.B. ; Shakeri, S.: Disciplinary differences : LCSH and keyword assignment for ETDs from different disciplines.
In: Cataloging and classification quarterly. 54(2016) no.4, S.213-243.
Abstract: This research concerns the frequency of the assignment of author-supplied keyword strings and cataloger supplied subject heading strings within a library catalog. The results reveal that, on average, more author-assigned keywords and more cataloger-assigned Library of Congress Subject Headings were assigned to works emerging from the arts & humanities than to works emerging from the social sciences and science, technology, engineering, and mathematics (STEM) disciplines. STEM disciplines in particular received a lower amount of topical metadata, in part because of the under-assignment of name/title, geographical, and corporate subject headings. These findings reveal how librarians could increase their understanding of how topical access is functioning within academic disciplines.
Inhalt: Vgl.: https://doi.org/10.1080/01639374.2016.1141133.
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
Objekt: LCSH
-
9Schmidt, J.C.: ¬Das Andere der Natur : neue Wege zur Naturphilosophie.
Stuttgart : Hirzel Verlag, 2015.
ISBN 978-3-7776-2410-5
Abstract: Aktuelle Entwicklungen der Natur- und Technikwissenschaften werfen ein überraschend neues Licht auf klassische Brennpunkte der Naturphilosophie. Ein Anderes der Natur zeigt sich: Natur ist Natur, insofern sie zur Instabilität fähig ist. Instabilitäten gelten als Quelle des Werdens und Wachsens, ja als Hintergrund des Lebens. Angesichts dieser Erkenntnisse eröffnen sich neue Wege naturphilosophischen Denkens. Vielfach kontrovers diskutierte Themen der Wissenschaften können zusammengeführt und verständlich gemacht werden: Selbstorganisation, Zeit, Zufall, Kausalität, Kosmos und Raum, Geist und Gehirn, Technik, Ästhetik, Ethik und Umwelt sowie Wissenschafts- und Technikfolgen.
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Philosophie
RSWK: Naturphilosophie / Aufsatzsammlung
BK: 08.46 (Naturphilosophie)
DDC: 113 / DDC22ger
GHBS: HNQ (W)
LCC: B23 .S33 2015
RVK: CC 6300
-
10Coopmans, C. et al. (Hrsg.): Representation in scientific practice revisited.
Cambridge, Mass. [u.a.] : MIT Press, 2014. IX, 366 S.
ISBN 978-0-262-52538-1
(Inside technology)
Abstract: Representation in Scientific Practice, published by the MIT Press in 1990, helped coalesce a long-standing interest in scientific visualization among historians, philosophers, and sociologists of science and remains a touchstone for current investigations in science and technology studies. This volume revisits the topic, taking into account both the changing conceptual landscape of STS and the emergence of new imaging technologies in scientific practice. It offers cutting-edge research on a broad array of fields that study information as well as short reflections on the evolution of the field by leading scholars, including some of the contributors to the 1990 volume. The essays consider the ways in which viewing experiences are crafted in the digital era; the embodied nature of work with digital technologies; the constitutive role of materials and technologies -- from chalkboards to brain scans -- in the production of new scientific knowledge; the metaphors and images mobilized by communities of practice; and the status and significance of scientific imagery in professional and popular culture. ContributorsMorana Alac, Michael Barany, Anne Beaulieu, Annamaria Carusi, Catelijne Coopmans, Lorraine Daston, Sarah de Rijcke, Joseph Dumit, Emma Frow, Yann Giraud, Aud Sissel Hoel, Martin Kemp, Bruno Latour, John Law, Michael Lynch, Donald MacKenzie, Cyrus Mody, Natasha Myers, Rachel Prentice, Arie Rip, Martin Ruivenkamp, Lucy Suchman, Janet Vertesi, Steve Woolgar
Anmerkung: Rez. in: JASIST 68(2017) no.4, S.1068-1069 (Hans-Jörg Rheinberger)
Themenfeld: Visualisierung
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
LCSH: Research / Methodology ; Science / Methodology ; Technology / Methodology
RSWK: Naturwissenschaften / Visualisierung ; Naturwissenschaften / Visualisierung / Wissenschaftsforschung / Wissensrepräsentation / Aufsatzsammlung / Bildliche Darstellung / Methodologie (BVB)
BK: 30.02 Philosophie und Theorie der Naturwissenschaften ; 30.03 Methoden und Techniken in den Naturwissenschaften ; 02.13 Wissenschaftspraxis
DDC: 502.2/2 / dc23
GHBS: ORE (DU) ; KLET (SI)
LCC: Q180.55.M4
RVK: MR 2800
-
11Niu, X. ; Hemminger, B.M.: ¬A study of factors that affect the information-seeking behavior of academic scientists.
In: Journal of the American Society for Information Science and Technology. 63(2012) no.2, S.336-353.
Abstract: In an effort to understand how academic scientists seek information relevant to their research in today's environment of ubiquitous electronic access, a correlation framework is built and regression analysis is applied to the survey results from 2,063 academic researchers in natural science, engineering, and medical science at five research universities in the United States. Previous work has reported descriptive statistics about these scientists' information-seeking behavior. This study extends that work to examine relationships between scientists' information-seeking behaviors and their personal and environmental factors. Several regression models, including the Poisson model, the logit model, and the ordered logit model, are built to interpret the correlation among scientists' behaviors. In addition, exploratory factor analysis is used for data reduction. Overall, many factors were found to affect the specific information-seeking behaviors of scientists, including demographic, psychological, role-related, and environmental factors. Of the factors having an effect, academic position was the most important determinant of information behavior.
Themenfeld: Informationsdienstleistungen ; Benutzerstudien
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Ingenieurwissenschaften ; Medizin
-
12Thelwall, M. ; Klitkou, A. ; Verbeek, A. ; Stuart, D. ; Vincent, C.: Policy-relevant Webometrics for individual scientific fields.
In: Journal of the American Society for Information Science and Technology. 61(2010) no.7, S.1464-1475.
Abstract: Despite over 10 years of research there is no agreement on the most suitable roles for Webometric indicators in support of research policy and almost no field-based Webometrics. This article partly fills these gaps by analyzing the potential of policy-relevant Webometrics for individual scientific fields with the help of 4 case studies. Although Webometrics cannot provide robust indicators of knowledge flows or research impact, it can provide some evidence of networking and mutual awareness. The scope of Webometrics is also relatively wide, including not only research organizations and firms but also intermediary groups like professional associations, Web portals, and government agencies. Webometrics can, therefore, provide evidence about the research process to compliment peer review, bibliometric, and patent indicators: tracking the early, mainly prepublication development of new fields and research funding initiatives, assessing the role and impact of intermediary organizations and the need for new ones, and monitoring the extent of mutual awareness in particular research areas.
Themenfeld: Informetrie
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
-
13Sheeja, N.K.: Science vs social science : a study of information-seeking behavior and user perceptions of academic researchers.
In: Library review. 59(2010) no.7, S.522-531.
Abstract: Purpose - The purpose of this paper is to examine the information-seeking behavior of science and social science research scholars, including service effectiveness, satisfaction level on different type of sources and various methods adopted by the scholars for keeping up to date. Design/methodology/approach - Data were gathered using a questionnaire survey of 200, randomly selected, PhD students of science and social science departments of four universities in Kerala, India. Findings - Although similarities exist between social science and science PhD students with regard to information-seeking behavior, there are significant differences as well. There is a significant difference between science and social science scholars on the perception of the adequacy of print journals and database collection which are very relevant to the research purposes. There is no significant difference between science and social science scholars on the perception of the adequacy of e-journals, the most used source for keeping up to date. The study proved that scholars of both the fields are dissatisfied with the effectiveness of the library in keeping them up to date with latest developments. Originality/value - The study is based on actual situation and the result can be used for library service redesign for different types of users.
Themenfeld: Informationsdienstleistungen ; Suchtaktik
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Sozialwissenschaften
-
14Brown, C.: Communication in the sciences.
In: Annual review of information science and technology. 44(2010), S.xxx-xxx.
Themenfeld: Literaturübersicht ; Informationsdienstleistungen
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
-
15Schulze, M.: Virtuelle Forschungsumgebungen und Forschungsdaten für Lehre und Forschung : Informationsinfrastrukturen für die (Natur-)Wissenschaften.
In: Semantic web & linked data: Elemente zukünftiger Informationsinfrastrukturen ; 1. DGI-Konferenz ; 62. Jahrestagung der DGI ; Frankfurt am Main, 7. - 9. Oktober 2010 ; Proceedings / Deutsche Gesellschaft für Informationswissenschaft und Informationspraxis. Hrsg.: M. Ockenfeld. Frankfurt. / M. : DGI, 2010. S.165-176.
(Tagungen der Deutschen Gesellschaft für Informationswissenschaft und Informationspraxis ; Bd. 14) (DGI-Konferenz ; 1)
Abstract: Bei den Informationsinfrastrukturen für die Wissenschaft stehen in jüngster Zeit "Virtuelle Forschungsumgebungen" und "Forschungsdaten" ganz oben auf der Tagesordnung. Zweifellos stellt der Umgang mit diesen beiden Bereichen die Wissenschaft, aber auch die mit Infrastruktur befassten Einrichtungen wie Daten-/Rechenzentren, Wissenschaftsverwaltungen und Bibliotheken, vor ganz neue Herausforderungen, etwa bei Qualitätssicherung, (Metadaten-)Standards, Interoperabilität, Qualifizierung, Open Access und Langzeitarchivierung: Die Universitätsbibliothek Stuttgart ist seit Mitte 2009 an zwei komplementären Projekten beteiligt, in denen diese neuen Herausforderungen exemplarisch für Lehre und Forschung im Bereich der Naturwissenschaften angegangen werden. Zum einen handelt es sich um das von der KEG geförderte eContentplus-Projekt "LiLa - Library of Labs", mit dem Ziel der Vernetzung von virtuellen Laboren für die akademische Ausbildung. Zum anderen geht es in dem vom Land Baden-Württemberg geförderten Projekt "BW-eLabs - Wissensmanagement in virtuellen und remote Laboren" um die Erweiterung des Zugriffs auf heterogene experimentelle Ressourcen zur nachhaltigen Erschließung sowie Nutzung von Forschungsdaten und Experimenten für Forschungs- und Ausbildungszwecke. Der Beitrag stellt die beiden Projekte zur Diskussion und präsentiert erste Ergebnisse. Darüber hinaus werden die identifizierten Herausforderungen in einen größeren Zusammenhang eingeordnet.
Themenfeld: Information Resources Management
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
Land/Ort: D ; Stuttgart
-
16Schlindwein, B.B. ; Geisberg. G.: lnformationskompetenz - Lehrveranstaltung der Bibliothek an der TU München.
In: Kooperation versus Eigenprofil? 31. Arbeits- und Fortbildungstagung der ASpB e.V., Sektion 5 im Deutschen Bibliotheksverband, 25.-28.9.2007 in der Technischen Universität Berlin. Hrsg.: Ursula Flitner u.a. Karlsruhe : Universitätsverlag, 2009. S.313-328.
Abstract: In dem Beitrag werden zweijährige Erfahrungen mit Lehrveranstaltungen zur Informationskompetenz beschrieben, die die Universitätsbibliothek der Technischen Universität München für naturwissenschaftlich-technische Studiengänge durchführt. Durch reichhaltige Lehraktivitäten wurden Bekanntheitsgrad und Stellenwert der Bibliothek erhöht und das Profil geschärft. Die Auswirkungen, die inhärente Parameter wie Veranstaltungstyp, Lehrinhalte, Lernverhalten und -zielkontrollen sowie unerwartete Faktoren wie Kooperationen und Koordinierung auf den Ablauf und den Erfolg solcher Veranstaltungen haben, werden diskutiert.
Themenfeld: Informationsdienstleistungen
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Ingenieurwissenschaften
Land/Ort: D ; München
-
17Genz, H.: Von der Schönheit der Naturgesetze.
In: Spektrum der Wissenschaft. 2006, H.8, S.110-113.
(Spektrum-Essay)
Abstract: Was macht die ästhetische Qualität einer Gleichung, einer Herleitung oder eines Beweises aus?
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Mathematik
-
18Gorraiz, J.: "Web of Science" versus "Scopus" oder das aktuelle Dilemma der Bibliotheken.
In: Online Mitteilungen. 2006, Nr.85, S.25-30 [=Mitteilungen VÖB 59(2006) H.1].
Abstract: Bei den nachfolgenden Ausführungen handelt es sich um eine Zusammenstellung von Kommentaren, Vorträgen und Rückmeldungen von Kollegen bzw. Benutzern der Bibliothek sowie meine eigenen Erfahrungen als Vortragender im Universitätslehrgang "Master of Science", in dessen Rahmen ich das Fach "Bibliometrie" unterrichte. Schwerpunkt dieses Beitrages ist eine Zusammenfassung der Diskussion "Web of Science versus Scopus", die den aktuellen Stand der Kontroverse (vor allem an der Universität Wien im naturwissenschaftlichen Sektor) widerspiegelt. Hier ist zu bemerken, dass diese Problematik auch fachspezifisch ist und deswegen an jeder Universität bzw. in jedem Fachgebiet anders zu betrachten ist. Startpunkt meiner Betrachtung ist die allgemein akzeptierte Notwendigkeit des "Journal of Citation Reports (JCR)". Nur in diesem bibliometrischen Verzeichnis sind derzeit die "Impact Factors" zu finden, die als Grundlage jeder akademischen Evaluation dienen. Deswegen ist JCR heutzutage an jeder Universität mit naturwissenschaftlichen Fächern unentbehrlich und das aktuelle Dilemma der Bibliothekare lautet nicht wirklich "Web of Science versus Scopus", sondern genaugesagt "Fallbeispiel A: Web of Science &JCR" oder "Fallbeispiel B: Scopus &JCR".
Themenfeld: Citation indexing
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
Objekt: Web of Science ; Scopus
-
19Larivière, V. ; Archambault, V. ; Gingras, Y. ; Vignola-Gagné, E.: ¬The place of serials in referencing practices : comparing natural sciences and engineering with social sciences and humanities.
In: Journal of the American Society for Information Science and Technology. 57(2006) no.8, S.997-1004.
Abstract: Journal articles constitute the core documents for the diffusion of knowledge in the natural sciences. It has been argued that the same is not true for the social sciences and humanities where knowledge is more often disseminated in monographs that are not indexed in the journal-based databases used for bibliometric analysis. Previous studies have made only partial assessments of the role played by both serials and other types of literature. The importance of journal literature in the various scientific fields has therefore not been systematically characterized. The authors address this issue by providing a systematic measurement of the role played by journal literature in the building of knowledge in both the natural sciences and engineering and the social sciences and humanities. Using citation data from the CD-ROM versions of the Science Citation Index (SCI), Social Science Citation Index (SSCI), and Arts and Humanities Citation Index (AHCI) databases from 1981 to 2000 (Thomson ISI, Philadelphia, PA), the authors quantify the share of citations to both serials and other types of literature. Variations in time and between fields are also analyzed. The results show that journal literature is increasingly important in the natural and social sciences, but that its role in the humanities is stagnant and has even tended to diminish slightly in the 1990s. Journal literature accounts for less than 50% of the citations in several disciplines of the social sciences and humanities; hence, special care should be used when using bibliometric indicators that rely only on journal literature.
Themenfeld: Informetrie
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften ; Sozialwissenschaften
Objekt: Social Sciences Citation Index ; Science Citation Index ; Arts and Humanities Citation Index
-
20Pipp, E.: Inhaltlicher Vergleich von Web of Science und Scopus an Hand der erfassten Zeitschriften.
In: Online Mitteilungen. 2006, Nr.85, S.3-17 [=Mitteilungen VÖB 59(2006) H.1].
Abstract: Bibliographische Datenbanken sind immer noch von Bedeutung, obwohl diee-Zeitschriften-Plattformen der Verlage (z.B. ScienceDirect) und die Institutional Repositories (Publikationsdatenbanken einzelner wissenschaftlicher Institutionen) auch Suchmöglichkeiten anbieten. Nur in bibliographischen Datenbanken kann verlags- und institutionsübergreifend nach Fachliteratur zu einem Thema bzw. nach wissenschaftlichen Publikationen eines Autors / einer Autorin gesucht werden. Ein wichtiger Ansatzpunktzur Bewertung des Inhaltes einer bibliographischen Datenbank - und erst recht für einen inhaltlichen Vergleich zwischen zwei Konkurrenzdatenbanken - ist daher eine Analyse der darin enthaltenen Zeitschriften hinsichtlich der Anzahl der erfassten Zeitschriften, aber auch hinsichtlich der Wissenschaftlichkeit, der fachlichen Ausrichtung, der Vollständigkeit und der Aktualität derselben. Im Folgenden soll ein solcher Vergleich für das Web of Science und für Scopus versucht werden.
Themenfeld: Citation indexing
Wissenschaftsfach: Naturwissenschaften
Objekt: Web of Science ; Scopus