Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 28. April 2022)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 21–40 von 65
sortiert nach:
-
21Thiele, J.: Sie haben 502.456 Treffer!.
In: Com!online. 1999, H.7, S.114-118.
Abstract: Wer sucht, der findet - im Labyrinth der Daten leider selten das Richtige. Über 90 deutsche Suchdienste helfen bei der Recherche im WWW. Com!online hat sie getestet und stellt die 10 besten vor
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; Fireball ; InfoSeek ; Lycos ; Crawler ; Lotse ; Intersearch ; Yahoo ; Eule ; Excite
Land/Ort: D
-
22Poschmann, A. ; Kaltschmidt, H.: Schnell finden, was Sie wirklich brauchen : WWW-Suchhilfen im Test.
In: Chip. 1999, H.8, S.174-181.
Abstract: Wer im gigantischen Heuhaufen des WWW fündig werden will, braucht zuverlässige Suchdienste. Im Internet gibt es davon Hunderte. CHIP hat die wichtigsten getestet
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: Yahoo ; Web.de ; Dino ; AltaVista ; Fireball ; InfoSeek ; Lycos ; Excite ; Eule ; Aladin ; HotBot ; NorthernLight ; AskJeeves ; WebCrawler ; AlltheWeb ; Google
-
23Ladwig, E.: Verborgenes Wissen.
In: Screen Business Online. 1999, H.4, S.32-37.
Abstract: Das Internet als Quelle zum Nachschlgen - die Vorstellung verkommt gerne zur Farce, wenn es um gezielte Recherche geht. SBO zeigt, wie Sie mit Suchdiensten im Web finden, anstatt nur zu suchen, und wie Sie Ihrer Site einen guten Listenplatz sichern
Anmerkung: Mit einer tabellarischen Übersicht der vorgestellten Suchmaschinen
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; Excite ; HotBot ; InfoSeek ; Lycos ; NorthernLight ; WebCrawler ; Yahoo ; Eule ; Fireball ; AllesKlar ; Dino ; Sharelook ; Web.de
-
24Leichter finden : Der Suchmaschinen-Crashkurs von ONLINE TODAY. Jetzt wird das Finden noch einfacher.
In: Online today. 1999, H.9, S.12-15.
Inhalt: Darin ein Vergleich mehrerer Suchmaschinen anhand einer Frage mit Michael Schumacher
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; Excite ; Infoseek ; Lycos ; DINO ; Web.DE ; Yahoo
-
25¬Die Stecknadel im Heuhaufen finden.
In: WWW-Suchhilfen im Test. Würzburg : Vogel, 1999. S.34-39.
(CHIP special: Internet)
Abstract: Wer im gigantischen Info-Depot des World-Wide Web fündig werden will, braucht zuverlässige Suchdienste. Im Internet gibt es davon Hunderte - hier die wichtigsten
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: Yahoo ; Web.De ; Dino ; AltaVista ; Fireball ; InfoSeek ; Lycos ; Excite ; Eule ; Aladin ; HotBot ; NorthernLight ; AskJeeves ; WebCrawler ; Alltheweb ; Google
-
26Goodrum, A. ; Spink, A.: Visual information seeking : a study of image queries on the world wide web.
In: Knowledge: creation, organization and use. Proceedings of the 62nd Annual Meeting of the American Society for Information Science, 31.10.-4.11.1999. Ed.: L. Woods. Medford, NJ : Information Today, 1999. S.665-674.
(Proceedings of the American Society for Information Science; vol.36)
Abstract: A growing body of research is beginning to explore the information-seeking behavior of Web users. The vast majority of these studies have concentrated on the area of textual information retrieval (IR). Little research has examined how people search for non-textual information on the Internet, and few large-scale studies have investigated visual information-seeking behavior with Web search engines. This study examined visual information needs as expressed in users' Web image queries. The data set examined consisted of 1,025,908 sequential queries from 211,058 users of EXCITE, a major Internet search service. Twenty-eight (28) terms were used to identify queries for both still and moving images, resulting in a subset of 33,149 image queries by 9,855 users. We provide data on: (1) image queries -- the number of queries and the number of search terms per user, (2) image search sessions -- the number of queries per user, modifications made to subsequent queries in a session, and (3) image terms -- their rank/frequency distribution and the most highly used search terms. On average, there were 3. 36 image queries per user containing an average of 3.74 terms per query. Image queries contained a large number of unique terms. The most frequently occurring image related terms appeared less than 10 percent of the time, with most terms occurring only once. This analysis is contrasted to earlier work by Enser (1995) who examined written queries for pictorial information in a non-digital environment. Implications for the development of models for visual information retrieval, and for the design of Web search engines are discussed
Themenfeld: Internet
Behandelte Form: Bilder
Objekt: WWW ; Excite
-
27Hock, R.: ¬The extreme searcher's guide to Web search engines : a handbook for the serious searcher.
Medford, NJ : CyberAge Books, 1999. 212 S.
ISBN 0-910965-26-9
Anmerkung: Rez. in: Electronic library 17(1999) no.5, S.334-335 (P. Barker)
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; Lycos ; NorthernLight ; Ixquick ; Excite ; HotBot ; Yahoo ; MetaCrawler ; Dogpile ; ProFusion
-
28Tunender, H. ; Ervin, J.: How to succeed in promoting your Web site : the impact of search engine registration on retrieval of a World Wide Web site.
In: Information technology and libraries. 17(1998) no.3, S.173-179.
Abstract: Reports results of study, undertaken at the Project Whistlestop Web site, Missouri University at Columbia to examine the indexing and retrieval rates of 5 WWW search engines: InfoSeek; Excite; Yahoo; Lycos and AltaVista. Character strings were planted in the Project Whistlestop Web site and daily searches were performed for 6 weeks. The HTML tag was indexed in 4 of the 5 search engines and problems encountered include insufficient and inconsistent indexing
Anmerkung: Vgl. http://www.whistlestop.org
Themenfeld: Suchoberflächen
Objekt: InfoSeek ; Excite ; Yahoo ; Lycos ; AltaVista
-
29Mönnich, M.W.: Suchmaschinen und Metasuchmaschinen : Pfadfinder im Internet.
In: B.I.T.online. 1(1998) H.1/2, S.9-20.
Abstract: Im ersten Teil des Aufsatzes werden die wesentlichen Prinzipien von Universal-Suchmaschinen vorgestellt und Kriterien für ihre Bewertung genannt. Der zweite Teil befaßt sich mit Metasuchmasschinen. Die wichtigsten Suchmaschinen dieses Typs werden kurz vorgestellt und bewertet
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: HotBot ; AltaVista ; Excite ; Northern Light ; InfoSeek ; Lycos ; WebCrawler ; MetaCrawler ; MetGer ; Inference Find ; ProFusion ; Highway61 ; Metafind ; Dogpile ; WebFerret ; WebSeeker ; Zurfride
-
30Neumeier, F.: Verständnisprobleme : Internet Suchmaschinen.
In: PC professionell. 1998, H.1, S.222-232.
Abstract: Suchmaschinen sind weit davon entfernt, perfekte Ergebnisse zu liefern. Der PCpro Test zeigt, wie schwer sich Suchdienste tun, Anfragen richtig zu deuten
Inhalt: Vorgestellt und bewertet werden: AltaVista (Note: 4); Excite (2); Hotbot (3); InfoSeek (3); Lycos (4); Northern Light (5); Open Text (5); WebCrawler (4); Yahoo (3)
Anmerkung: Nach Meinung der Tester schnitt Excite am besten ab; die anderen können aber punktuell Stärken aufweisen
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; Excite ; Hotbot ; InfoSeek ; Lycos ; Northern Light ; OpenText ; WebCrawler ; Yahoo
-
31Klein, P.: Spürhunde ohne Nase?.
In: Internet World. 1998, H.6, S.86-88.
Abstract: Search-engines sollten dazu dienen, ein definiertes Thema möglichst effizient im Web ausfindig zu machen. Wie erledigen die deutschen Indizes ihren Job?
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: Lycos ; Intersearch ; Eule ; Fireball ; Excite ; Lotse ; Infoseek ; Spider ; Aladin ; Kolibri
-
32Esser, M.: Was Sie über Suchmaschinen wissen sollten.
In: Tomorrow. 1998, H.12, S.60-83.
Abstract: Im Internet gibt es fast so viele Web-Seiten wie Menschen auf der Welt. Sie sind verteilt auf Millionen Computer rund um den Globus. Tomorrow zeigt, wie Sie in diesem Labyrinth der Informationen die Orientierung behalten und die sprichwörtliche Nadel im Heuhaufen finden
Inhalt: Mit den Einzelbeiträgen: Pfadfinder im Datendschungel; So arbeitet eine Suchmaschine; Wer nutzt Suchmaschinen und wozu; Wenn Profis auf die Suche gehen; Welche Arten von Suchmaschinen gibt es? Die Spezialisten: Suchmaschinen für besondere Fälle; Persönliche Datenagenten: Lizenz zum Finden; Suchmaschinen im Tomorrow-Test
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; HotBot ; Excite ; Fireball ; Infoseek ; Lycos ; Crawler ; WebCrawler ; Northern Light ; Autonomy ; Inquisit
-
33Sieverts, E.: Slimmerds onder de zoekmachines.
In: Informatie professional. 2(1998) no.2, S.32-33.
Abstract: Web search engines generally use best match search techniques, rather than traditional Boolean operators. Precision in searching will depend on the numbers of selected terms appearing in a document and the inclusion of less-common words in the search string. Users are, therefore, recommended to enter as many words as possible. ExCite and WebCrawler lead users from a relevant document to other documents containing similar word patterns, while MusCat and EuroFerret suggest additional keywords for searching
Anmerkung: Übers. d. Titels: Top of the class among the search engines
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: ExCite ; WebCrawler ; MusCat ; EuroFerret
-
34Xie, M. ; Wang, H. ; Goh, T.N.: Quality dimensions of Internet search engines.
In: Journal of information science. 24(1998) no.5, S.365-372.
Abstract: Reviews the most common Internet search engines: AltaVista; Excite; InfoSeek; Lycos; HotBot and WebCrawler, focusing on the existing comparative studies of the search engines. Views the quality dimensions of the search engines, based on a SERVQUAL framework, in order to approach the problem from the users' viewpoint. Identifies and groups the most important quality expectations of users into 5 quality dimensions, using the SERVQUAL model: tangibles; reliability; responsiveness; assurance; and empathy
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; Excite ; InfoSeek ; Lycos ; HotBot ; WebCrawler
-
35Lin, Z. ; Baoming, Z.: Comparative study of WWW search tools.
In: Journal of the China Society for Scientific and Technical Information. 17(1998) no.4, S.273-280.
Abstract: Presents the results of online tests of 9 WWW search tools: Yahoo, AltaVista, Excite, HotBot, InfoSeek, Lycos, OpenText, WebCrawler and MetaCrawler. Makes some suggestions on the research and development of WWW search engines in China
Anmerkung: [In Chinesisch]
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: Yahoo ; AltaVista ; Excite ; HotBot ; InfoSeek ; Lycos ; OpenText ; WebCrawler ; MetaCrawler
Land/Ort: China
-
36Qin, J. ; Wesley, K.: Web indexing with meta fields : a survey of Web objects in polymer chemistry.
In: Information technology and libraries. 17(1998) no.3, S.149-156.
Abstract: Reports results of a study of 4 WWW search engines: AltaVista; Lycos; Excite and WebCrawler to collect data on Web objects on polymer chemistry. 1.037 Web objects were examined for data in 4 categories: document information; use of meta fields; use of images and use of chemical names. Issues raised included: whether to provide metadata elements for parts of entities or whole entities only, the use of metasyntax, problems in representation of special types of objects, and whether links should be considered when encoding metadata. Use of metafields was not widespread in the sample and knowledge of metafields in HTML varied greatly among Web object creators. The study formed part of a metadata project funded by the OCLC Library and Information Science Research Grant Program
Themenfeld: Internet ; Metadaten
Wissenschaftsfach: Chemie
Objekt: AltaVista ; Lycos ; Excite ; WebCrawler
-
37Feldman, S.: Web search services in 1998 : trends and challenges.
In: Searcher. 6(1998) no.6, 29-39.
Abstract: Compares the features and performance of 6 Web search engines: AltaVista, Excite, HotBot, Infoseek, Lycos and Northern Light; 2 metasearch engines: Savvy Search and Inference Find; and the question answering system Ask Jeeves. Results of a standard set of 10 questions posed to each service show little overlap between search engines, so it is important to use more than one Web search engine if a comprehensive search is needed. Discusses technology trends and makes recommendations for Web searching. More and better information has become available on the Web in 1998 and each major search engine is developing a niche market and its own personality
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: Lycos ; NorthernLight ; AltaVista ; Excite ; HotBot ; InfoSeek ; SavvySearch ; InferenceFind ; AskJeeves
-
38Jascó, P.: ¬The coming of age of search engines : much has happened lately to make Web searching easier to command.
In: Information today. 15(1998) no.11, S.26.
Abstract: Overview of product development among Web search engines. They all went through a language acquisition phase in the past 2 years at an accelerated pace, with results that even the largest traditional services would envy. Spotlights some of the best features, including AltaVista's honouring of upper case and assumption of adjacency; InfoSeek's ability to place reviewed sites at the top of a results list, and its automatic pluralization and singularization; Northern Light's user controlled single and multiple character truncation; Excite's ability to group and ungroup results; HotBot's option to limit a search to specific major disciplines; and Lycos Pro's user controlled ranking of search results. Web searching has never been a more intuitive or user friendly process
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; NorthernLight ; InfoSeek ; Excite ; HotBot ; Lycos
-
39Fichtner, M.: Im Land der Raketenwürmer.
In: Pl@net: das Internet Magazin. 1997, Febr, S.12-17.
Abstract: Sie rasen wie gestört durchs Netz, klicken aus alles, was sich bewegt, merken sich jeden noch so unwichtigen Blödsinn - und sind damit zum wichtigsten und zugleich umstrittensten Stückchen Software im Internet geworden: die sog. Crawlers, Robots, Spiders, Worms und Ants
Inhalt: Beitrag zu den verschiedenen search engines des Internet mit Erläuterung der 'META-Tags' im HEAD-Bereich von HTML-Dokumenten: ("..." nicht länger als 200 Zeichen) und ("..." als Komma separierte Stichwortliste, die nicht länger als 1000 Zeichen sein soll)
Themenfeld: Suchmaschinen ; Web-Agenten
Objekt: AltaVista ; Yahoo ; BotSpot ; CnetSearch ; Excite ; Hotbot ; InfoSeek ; Lycos ; WebCrawler
-
40Zurawski, A.: Fit fürs Netz : alles über Suchmaschinen.
In: Chip. 1997, H.6, S.217-224.
Abstract: Neben Web-Browsern sind Suchmaschinen die wichtigsten Tools fürs Internet. Ohne sie würden Anbieter von Daten und Surfer oft nur durch Zufall oder Glück zueinander finden. CHIP stellt im zweiten Teil der neuen Serie die 7 wichtigsten Suchdienste (AltaVista, Yahoo, Lycos, Kitty (Flipper), WebCrawler, Web.De, Excite) vor und zeigt, mit welchen Tricks Sie schneller auf der gesuchten Web-Seite landen
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AltaVista ; Yahoo ; Lycos ; Kitty ; Flipper ; WebCrawler ; Web.De ; Excite