Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 28. April 2022)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–9 von 9
sortiert nach:
-
1Bilal, D.: Ranking, relevance judgment, and precision of information retrieval on children's queries : evaluation of Google, Yahoo!, Bing, Yahoo! Kids, and ask Kids.
In: Journal of the American Society for Information Science and Technology. 63(2012) no.9, S.1879-1896.
Abstract: This study employed benchmarking and intellectual relevance judgment in evaluating Google, Yahoo!, Bing, Yahoo! Kids, and Ask Kids on 30 queries that children formulated to find information for specific tasks. Retrieved hits on given queries were benchmarked to Google's and Yahoo! Kids' top-five ranked hits retrieved. Relevancy of hits was judged on a graded scale; precision was calculated using the precision-at-ten metric (P@10). Yahoo! and Bing produced a similar percentage in hit overlap with Google (nearly 30%), but differed in the ranking of hits. Ask Kids retrieved 11% in hit overlap with Google versus 3% by Yahoo! Kids. The engines retrieved 26 hits across query clusters that overlapped with Yahoo! Kids' top-five ranked hits. Precision (P) that the engines produced across the queries was P = 0.48 for relevant hits, and P = 0.28 for partially relevant hits. Precision by Ask Kids was P = 0.44 for relevant hits versus P = 0.21 by Yahoo! Kids. Bing produced the highest total precision (TP) of relevant hits (TP = 0.86) across the queries, and Yahoo! Kids yielded the lowest (TP = 0.47). Average precision (AP) of relevant hits was AP = 0.56 by leading engines versus AP = 0.29 by small engines. In contrast, average precision of partially relevant hits was AP = 0.83 by small engines versus AP = 0.33 by leading engines. Average precision of relevant hits across the engines was highest on two-word queries and lowest on one-word queries. Google performed best on natural language queries; Bing did the same (P = 0.69) on two-word queries. The findings have implications for search engine ranking algorithms, relevance theory, search engine design, research design, and information literacy.
Themenfeld: Retrievalalgorithmen ; Suchmaschinen
Objekt: Google ; Yahoo! ; Bing ; Yahoo! Kids ; ask Kids
-
2Köstlbacher, A. ; Maurus, J.: Semantische Wikis für das Wissensmanagement : Reif für den praktischen Einsatz?.
In: Information - Wissenschaft und Praxis. 60(2009) H.4, S.225-231.
Abstract: Wikis haben sich als Instrument des Wissensmanagements sowohl im Unternehmensumfeld als auch im wissenschaftlichen Bereich inzwischen etabliert. Inhalte lassen sich in Form von Wikiartikeln gut von verschieden großen Communities erstellen, bearbeiten und nutzen. Auch die formalisierte Repräsentation von Wissen mit Hilfe von Semantic- Web-Technologien gewinnt an Fahrt. Eine Möglichkeit, diese beiden Ansätze in einem Social- Semantic-Web zusammenzuführen, bieten so genannte Semantische Wikis. Sie ermöglichen es, kollaborativ Artikel zu erstellen, wie in einem herkömmlichen Wiki und darüber hinaus recherchierbare Fakten zu den Artikeln in einer formalen Sprache zu erfassen. Dieser Artikel gibt einen Überblick über aktuell verfügbare Systeme und einige Anwendungsmöglichkeiten.
Themenfeld: Semantic Web
Objekt: Wiki ; Semantic MediaWiki ; IkeWiki ; OntoWiki ; AceWiki ; WikidSmart
Anwendungsfeld: Informationswirtschaft
-
3dwi: Encarta Kids.
In: c't. 2005, H.4, S.226.
Inhalt: "Die Professional-Version der Encarta Enzyklopädie von Microsoft enthält in der Ausgabe 2005 zum ersten Mal spezielle Inhalte für Kinder im Grundschulalter. Der fröhlich-bunte Startbildschirm der Encarta Kids bietet den Zugang zu Texten, Bildern sowie Audio- und Videomaterial übersichtlich in zehn Hauptkategorien unterteilt an. Oberthemen wie "Wissenschaft & Technik", "Die Erde", "Kultur & Gesellschaft" oder "Geschichte" gliedern sich in fünf bis neun kleinere Teilgebiete. Wer etwa im Bereich "Tiere & Pflanzen" über das Thema "Säugetiere" bis zum Punkt "Delphine & Wale" geklickt hat, wählt zwischen fünf Bildern oder Fotos samt erklärendem Text, zwei interaktiven Grafiken sowie je einem Ton- und Videodokument mit gut aufbereiteten Informationen zu bekannten Meeressäugern. Die Kinder erreichen das Material über eine Reihe großer, beschrifteter und bebilderter Schaltflächen am linken Fensterrand. Daneben steht ein einführender Text, der ausgedruckt etwa zwei DIN-A4-Seiten füllt. Links zu weiterem Material der Kinder-Encarta verleiten dazu, noch mehr der insgesamt 500 Artikel und gut 2500 multimedialen Elemente anzuschauen. Die Inhalte entsprechen denen eines guten gedruckten Kinderlexikons. Keines der vielfältigen Themen kann dabei erschöpfend behandelt werden: Zum Stichwort "Olympische Spiele" gibt es Sportlerportraits etwa von Katharina Witt und Birgit Fischer sowie ein Video des 100-m-Laufs von Jesse Owens 1936 in Berlin. Zu weiteren sieben Sportlern erhält man nähere Informationen - sie stehen stellvertretend für alle herausragenden Olympiateilnehmer. Zur systematischen Informationsbeschaffung - zum Beispiel beim Erledigen der Hausaufgaben - ist die Software daher weniger geeignet. Für Multimedia-Fans gibt es 46 Videos vom Ausbruch des Ätna über die Landung der Apollo-Kapsel bis zur Fortpflanzung beim Strauß - völlig jugendfrei, versteht sich. In 62 Spielen mit bis zu drei Schwierigkeitsstufen können die Kinder ihr Wissen überprüfen. Dazu ziehen sie Bauten, Gemälde oder Ereignisse auf die richtige Stelle eines Zeitstrahls oder ordnen Fotos von Hunden, Musikinstrumenten oder Fußballern dem richtigen Namen zu. Leider ist hier das Bildmaterial sehr begrenzt, sodass die Spiele nach ein paar Durchgängen uninteressant werden. Schade, dass die Encarta Kids nicht unabhängig vom Erwachsenen-Produkt zu haben ist und auch nicht über eine eigene, kindgerechte Hilfe verfügt. Ansonsten ist die auch technisch gelungene Software ein guter Einstieg in den Umgang mit elektronischen Lexika, die interessierten Kindern zeigt, dass das Stöbern in einem Nachschlagewerk richtig Spaß machen kann."
Themenfeld: Informationsmittel
Objekt: Encarta Kids ; Encarta 2005 Professional
-
4Bilal, D. ; Wang, P.: Children's conceptual structures of science categories and the design of Web directories.
In: Journal of the American Society for Information Science and Technology. 56(2005) no.12, S.1303-1315.
Abstract: Eleven middle school children constructed hierarchical maps for two science categories selected from two Web directories, Yahooligans! and KidsClick! For each category, children constructed a pair of maps: one without links and one with links. Forty-tour maps were analyzed to identify similarities and differences. The structures of the maps were compared to the structures employed by the directories. Children were able to construct hierarchical maps and articulate the relationships among the concepts. At the global level (whole map), children's maps were not alike and did not match the structures of the Web directories. At the local levels (superordinate and subordinate), however, children shared similarities in the conceptual configurations, especially for the concrete concepts. For these concepts, substantial overlap was found between the children's structures and those employed in the directories. For the abstract concepts the configurations were diverse and did not match those in the directories. The findings of this study have impl!cations for design of systems that are more supportive of children's conceptual structures.
Themenfeld: Suchmaschinen ; Benutzerstudien
Objekt: Yahoologans! ; KidsClick!
-
5
-
6Large, A. ; Beheshti, J. ; Rahman, T.: Design criteria for children's Web portals : the users speak out.
In: Journal of the American Society for Information Science and technology. 53(2002) no.2, S.79-94.
Abstract: Four focus groups were held with young Web users (10 to 13 years of age) to explore design criteria for Web portals. The focus group participants commented upon four existing portals designed with young users in mind: Ask Jeeves for Kids, KidsClick, Lycos Zone, and Yahooligans! This article reports their first impressions on using these portals, their likes and dislikes, and their suggestions for improvements. Design criteria for children's Web portals are elaborated based upon these comments under four headings: portal goals, visual design, information architecture, and personalization. An ideal portal should cater for both educational and entertainment needs, use attractive screen designs based especially on effective use of color, graphics, and animation, provide both keyword search facilities and browsable subject categories, and allow individual user personalization in areas such as color and graphics
Themenfeld: Suchmaschinen ; Benutzerstudien
Objekt: WWW ; AskJeeves for Kids ; KidsClick ; Lycos Zone ; Yahooligans
-
7Bilal, D.: Web search engines for children : a comparative study and performance evaluation of Yahooligans!, AskJeeves for Kids, and Super Snooper.
In: Knowledge: creation, organization and use. Proceedings of the 62nd Annual Meeting of the American Society for Information Science, 31.10.-4.11.1999. Ed.: L. Woods. Medford, NJ : Information Today, 1999. S.70-83.
(Proceedings of the American Society for Information Science; vol. 36)
Abstract: This study compared the search features and retrieval performance of Yahooligans!, Ask Jeeves for Kids, and Super Snooper on identical searches. This extended the earlier research conducted by Bilal (1999), which examined the cognitive, affective, and physical behaviors of twenty-two 7th grade science students' use of Yahooligans! search engine. The three types of searches the students formulated in Yahooligans! on an imposed fact-driven query were here conducted in Ask Jeeves for Kids and Super Snooper. The retrieval performance criteria of the three engines included: (1) retrieval output, (2) relevance, (3) overlap in results, and (4) redundancy. A matrix of features (e.g., database coverage, search interface, search capabilities, retrieval interface, filtering, feedback, online help, FAQs, and advertisements) was developed to compare the engines. The performance of the natural language capability embedded in Ask Jeeves for Kids was evaluated by comparing the results retrieved directly from Yahooligans! to those Ask Jeeves for Kids returned from Yahooligans! on identical searches.The. results shed light on the strengths and weaknesses of each engine and appropriateness to specific types of queries. Yahooligans! was the most effective on keyword searching. Super Snooper returned the highest number of hits but with zero relevance on all types of searches. Ask Jeeves for Kids was successful only on one keyword search and failed both the natural language phrase and multiple keyword. Implications are made for improving the engines' design, retrieval performance, and search features, as well as for user instruction
Themenfeld: Suchmaschinen
Objekt: AskJeeves for Kids ; Yahoolihans! ; Super Snooper
-
8Wasem-Gutensohn, J.: Lernen, Spiel und Spaß : Multimedia interaktiv.
In: DOS. 1997, H.1, S.282-308.
Abstract: Auf absehbare Zeit bleiben CD-ROMs das Multimedia-Medium Nummer 1. Grund Geng, sich einen Überblick im riesigen Angebot zu verschaffen. Wir stellen 75 empfehlenswesrte Produkte vor
Themenfeld: Multimedia
Objekt: Bertelsmann Discovery ; Bertelsmann Universallexikon ; Chronik des 20. Jahrhunderts ; Cinemania ; Röhrich ; Encarta Weltatlas ; Encarta ; Kulturfahrplan (Stein) ; Lexikids
-
9Lexikids : das interaktive Kinderlexikon. Eine unterhaltsame Entdeckungsreise durch die Welt des Wissens. Erklärt von Kindern für Kinder.4 bis 7 Jahre.
Obertshausen : Sunflowers Interactivre Entertainment Software, 1996. 51 S. (Handbuch) + 1 CD-ROM.
ISBN 3-9804052-2-2
Inhalt: Mehr als 185 orinelle Animationen; über 2 Stunden Musik; mehr als 50 Spiele und Betätigungsmöglichkeiten; 5 themenbezogene Malbücher; umfangreiches Malprogramm; alle Begriffserklärungen erfolgen mittels Sprachausgabe und Videosequenzen
Objekt: Lexikids
DDC: KiJu