Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 28. April 2022)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–20 von 54
sortiert nach:
-
1Rösch, H.: Informationsethik und Bibliotheksethik : Grundlagen und Praxis.
Berlin : DeGruyter-Saur, 2021. XIII, 584 S.
ISBN 978-3-11-051959-4
(Bibliotheks- und Informationspraxis; 68)
Abstract: Neben den theoretischen und allgemeinen Grundlagen von Informationsethik und Bibliotheksethik wird das Spektrum ethischer Konflikte und Dilemmata an Beispielen aus der Praxis des Berufsfelds Bibliothek und Information konkret erläutert. Dabei wird deutlich, dass wissenschaftlich fundierte Aussagen der Informationsethik und der Bibliotheksethik grundlegend für die wertbezogene Standardisierung bibliothekarischer Arbeit und äußerst hilfreich für ethisch abgesicherte Entscheidungen im Berufsalltag sind.
Inhalt: Vgl,: https://doi.org/10.1515/9783110522396.
Themenfeld: Informationsethik
RSWK: Informationsethik ; Bibliothek
BK: 06.35 Informationsmanagement
DDC: 020
GHBS: AUB (PB) ; BANC (FHK)
RVK: AN 65100: Begriff, Wesen der Bibliothek / Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft ; AN 92650: Darstellungen zu mehreren Gebieten / Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft ; CC 7270: Ethik der Künstlichen Intelligenz, Maschinenethik, Roboterethik / Philosophie / Systematische Philosophie
-
2Bredemeier, W. (Hrsg.): Zukunft der Informationswissenschaft : Hat die Infromationswissenschaft eine Zukunft? Grundlagen und Perspektiven - Angebote in der Lehre - An den Fronten der Informationswissenschaft.
Berlin : Simon Verlag für Bibliothekswissen, 2019. 443 S.
ISBN 978-3-945610-46-6
Abstract: Befindet sich die Informationswissenschaft in der Krise? Die Krise der Informationswissenschaft ist durch institutionelle Schließungen, mangelhaften Zusammenhalt und geringe Sichtbarkeit in Politik und Öffentlichkeit gekennzeichnet. Führende Informationswissenschaftler diskutieren, ob die Informationswissenschaft ein neues Paradigma braucht. Sie stellen sich der Frage, wie sie ihre Lehre an neue Herausforderungen in der Praxis, beispielsweise die neue Flut an Fehl- und Falschinformationen, anpassen und die Studierenden im Verbund beispielsweise mit wissenschaftlichen Bibliotheken noch besser an anspruchsvolle Recherchen und Quellenkritik heranführen sollten. Die Forschung der Informationswissenschaft umfasst ein heterogenes Themenspektrum und kommt zu wichtigen Ergebnissen, z.B. in den Bereichen Smart Cities und Smart Countries, Semantic Web, Information Behavior, Big Data und Forschungsinfrastruktur. Diese und andere Gebiete werden unsere Zukunft bis weit in unseren Alltag hinein bestimmen. Wie wir diese Herausforderungen bewältigen, dafür eröffnet die Informationswissenschaft neue und notwendige Perspektiven.
Inhalt: Vgl. auch den Beitrag: Lewandowski, D.: Die Informationswissenschaft hat ein strukturelles, kein inhaltliches Problem: Ein Sechs-Punkte-Programm, um aus dem Status eines kleinen Faches herauszukommen. In: Open Password. Nr. 664 vom 19.11.2019 [https://www.password-online.de/?wysija-page=1&controller=email&action=view&email_id=822&wysijap=subscriptions&user_id=1045]. Vgl. auch den Bericht über die Berliner Tagung von Stefan Hauff-Hartwig in: Bibliotheksdienst 54(2020) H.1, S.27- .
Wissenschaftsfach: Informationswissenschaft
Land/Ort: D
RSWK: Informations- und Dokumentationswissenschaft / Informationsgesellschaft / Informationseinrichtung / Zukunft
BK: 06.00 (Information und Dokumentation: Allgemeines) ; 06.30 (Bibliothekswesen / Dokumentationswesen: Allgemeines) ; 06.35 (Informationsmanagement)
DDC: 300
GHBS: BAHU (FH K) ; AYQ (W)
-
3Ribeiro, F. u. M.E. Cerveira (Hrsg.): Challenges and opportunities for knowledge organization in the digital age : proceedings of the Fifteenth International ISKO Conference, 9-11 July 2018, Porto, Portugal / organized by: International Society for Knowledge Organization (ISKO), ISKO Spain and Portugal Chapter, University of Porto - Faculty of Arts and Humanities, Research Centre in Communication, Information and Digital Culture (CIC.digital) - Porto.
Baden-Baden : Ergon Verlag, 2018. 992 S.
ISBN 978-3-95650-420-4
(Advances in knowledge organization; vol.16)
Abstract: The 15th International ISKO Conference has been held in Porto (Portugal) under the topic Challenges and opportunities for KO in the digital age. ISKO has been organizing biennial international conferences since 1990, in order to promote a space for debate among Knowledge Organization (KO) scholars and practitioners all over the world. The topics under discussion in the 15th International ISKO Conference are intended to cover a wide range of issues that, in a very incisive way, constitute challenges, obstacles and questions in the field of KO, but also highlight ways and open innovative perspectives for this area in a world undergoing constant change, due to the digital revolution that unavoidably moulds our society. Accordingly, the three aggregating themes, chosen to fit the proposals for papers and posters to be submitted, are as follows: 1 - Foundations and methods for KO; 2 - Interoperability towards information access; 3 - Societal challenges in KO. In addition to these themes, the inaugural session includes a keynote speech by Prof. David Bawden of City University London, entitled Supporting truth and promoting understanding: knowledge organization and the curation of the infosphere.
BK: 06.35 (Informationsmanagement)
DDC: 020 / 23sdnb
-
4Hildebrand, K. u.a. (Hrsg.): Daten- und Informationsqualität : auf dem Weg zur Information Excellence.4., überarbeitete und erweiterte Aufl.
Wiesbaden : Springer Vieweg, 2018. XXIII, 442 S.
ISBN 978-3-658-21993-2
Abstract: Das erste deutsche Buch zum Thema Daten- und Informationsqualität. Wissenschaftlich fundiert und von Praktikern geschrieben, wird der aktuelle Stand aus Forschung und praktischer Anwendung präsentiert, in den wichtigen Facetten dieses wichtigen Themas. Ein Muss für alle IT-Profis.
RSWK: Informationsmanagement / Informationsqualität / Datenqualität / Aufsatzsammlung ; Datenqualität / Stammdaten ; Informationsqualität (maschinell ermittelt)
BK: 54.62 (Datenstrukturen) ; 85.20 (Betriebliche Information und Kommunikation) ; 06.35 (Informationsmanagement) ; 06.74 (Informationssysteme)
ASB: Hkk 12
DDC: 658.4038 / DDC22ger
SFB: BWL 76
GHBS: TWT (HA) ; PZY (E) ; TWO (FH K)
KAB: B 522
SSD: HKK 04
RVK: QP 345 ; ST 515
-
5Bates, M.J.: ¬The selected works of Marcia J. Bates : Volume I: Information and the information professions. Volume II: Information searching theory and practice. Volume III: Information users and information system design.
Berkeley, CA : Ketchikan Press, 2016. 372 + 392 + 384 S.
ISBN 978-0-9817584-1-1 * 978-0-9817584-2-8 * 978-0-9817584-3-5
Abstract: Throughout most of human history, people got the information they needed for their lives more or less automatically and unthinkingly--through people they talked with, and from their own life experiences. Today, we are inundated with information but often know little about how to find our way through the vast sea of recorded knowledge to get to what we really want and need. In the information sciences researchers have thought a great deal about information seeking, and have studied people in the grip of trying to satisfy an information need. Much has been learned about how to enable comfortable and fun information searching in human, paper, and digital environments. Professor Marcia Bates of UCLA's Department of Information Studies has collected fifteen of her major papers on information searching in theory and practice in this volume. The articles address many aspects of searching for information, including searching tactics and techniques, the "vocabulary problem" in online searching, the kinds of indexing terms to use in various contexts, the Bradford Distribution and its effects on searching in large databases, the true nature of browsing, and how to design computer interfaces for successful searching. For all the variety in types of information systems, the human being interacting with an information source is remarkably stable in psychology and behavior. These human traits and system features are explored in depth in this book. Bates' popular articles, "What is Browsing--Really?" and "The Design of Browsing and Berrypicking Techniques for the Online Search Interface," are included. This is Volume II of three containing selected works by Bates. The others are titled: Information and the Information Professions (Vol. I) and Information Users and Information System Design (Vol. III)
Anmerkung: Rez. in: JASIST 69(2018) no.2, S.343-344 (Dagobert Soergel).
BK: 06.35 (Informationsmanagement) ; 06.74 (Informationssysteme)
-
6Sühl-Strohmenger, W. (Hrsg.): Handbuch Informationskompetenz.2. Auflage.
Berlin : De Gruyter Saur, 2016. IX, 564 S.
ISBN 978-3-11-040329-9
(De Gruyter Reference)
Abstract: Das Handbuch bietet einen fundierten und breiten Überblick über neue Konzepte zur Informationskompetenz aus der Sicht der Bibliotheks-, Informations- und Erziehungswissenschaft sowie der Hochschuldidaktik und der Wissenschaftspolitik. Es enthält Beiträge zu Strategien und praktischen Realisierungen der Förderung von Informationskompetenz in Vorschule, Schule, Studium und wissenschaftlicher Forschung. Der lernförderlichen und nutzorientierten Gestaltung dieser Angebote durch Infrastrukturen, Beratungs- und Serviceangebote sowie durch didaktisch maßgeschneiderte Planungen kommt besondere Bedeutung zu. Die Entwicklungen der Informationskompetenz in Deutschland, Großbritannien, Österreich und der Schweiz werden jeweils mit speziellen Beiträgen dargestellt.
Inhalt: Zur Einführung: Neudefinition von Informationskompetenz notwendig? -- Grundlagen, Methoden, Technologien -- Informationskompetenz anders denken - zum epistemologischen Kern von information literacy" -- Standards der Informationskompetenz - neue Entwicklungen in Deutschland, Großbritannien und den USA -- Referenzrahmen Informationskompetenz für alle Bildungsebenen -- Empirische Erfassung von Informationskompetenz -- Informationskompetenz in ethischer Perspektive -- Informationskompetenz und Rhetorik Informationspsychologische Grundlagen der Informationskompetenz -- Mobil, vernetzt, always on" - Lebenswelten junger Menschen und Informationskompetenzförderung der Bibliotheken -- Big Data - neue Herausforderungen für Informationskompetenz und Bildung -- Resource Discovery Systeme -- Suchmaschinenkompetenz als Baustein der Informationskompetenz -- Förderung von Informationskompetenz durch E-Learning: Wie viel Technik soll es sein? -- Vorschule und Schule -- Informationskompetenz bei Kindergartenkindern ; Förderung von Informationskompetenz als Aufgabe von Schule -- Das kooperative Schulungsmodell zur Förderung von Informationskompetenz - am Beispiel der Teaching Library Vorarlberg -- Die Förderung der Informationskompetenz zusammen mit Lehrkräften -- ASK UB - Evaluation und Weiterentwicklung eines Schulungskonzeptes für Informationskompetenz -- Hochschulstudium -- Förderung wissenschaftlicher Informationskompetenz in deutschen Hochschulen -- Informationskompetenz an Massenuniversitäten - Wherever, Whenever! Bibliotheken an Hochschulen in Bayern: Bestandsaufnahme und Modell Ansbach -- Informationskompetenz und forschungsorientiertes Studium - ein Beitrag aus der Hochschuldidaktik -- Grenzverschiebungen: Wissenschaftliches Schreiben, Schreibwerkstätten und Informationskompetenz Förderung von Informationskompetenz in der KIT-Bibliothek unter besonderer Berücksichtigung der Ausbildung von Lernkompetenz als zentraler Komponente von Informationskompetenz -- Fit für die Bachelorarbeit - wie Institutsbibliotheken Blended Learning einsetzen können -- Informationskompetenz institutionell verankern am Beispiel der Universitätsbibliothek Bern -- Wissenschaft und Forschung -- Informationskompetenz im Wissenschaftssystem Informationsservices auf Augenhöhe - So können Bibliotheken den Forschungsprozess proaktiv unterstützen DOI: 10.1515/9783110403367
LCSH: Information literacy ; Information literacy / Study and teaching
RSWK: Informationskompetenz ; Informationskompetenz / Bibliothek
BK: 06.35 Informationsmanagement ; 06.60 Bibliotheksbenutzung ; 06.74 (Informationssysteme)
DDC: 028.7 / DDC22ger
GHBS: AZA (DU) ; AVY (W) ; ALC (HA) ; BCNH (FH K) ; AJAL (SI)
KAB: BF F 436.40
LCC: ZA3075
RVK: AK 39500 ; AN 76400 ; AN 96000 ; AN 96300
-
7Cronin, B. u. C.R. Sugimoto (Hrsg.): Scholarly metrics under the microscope : from citation analysis to academic auditing.
Medford, NJ : Information Today, Inc., 2015. 976 S.
ISBN 978-1-57387-499-1
(ASIST monograph series)
Anmerkung: Rez. in JASIST 67(2017) no.2, S.537-538 (Ronald Rousseau).
Themenfeld: Informetrie
LCSH: Bibliometrics ; Bibliographical citations / Evaluation ; Scholarly publishing / Evaluation ; Scholarly electronic publishing / Evaluation
RSWK: Scholarly electronic publishing -- Evaluation
BK: 06.35 Informationsmanagement ; 02.13 Wissenschaftspraxis
DDC: 010.72/7 / dc23
GHBS: AZC (E)
LCC: Z669.8
-
8Borgman, C.L.: Big data, little data, no data : scholarship in the networked world.
Cambridge, MA : MIT Press, 2015. XXV, 383 S.
ISBN 978-0-262-02856-1
Abstract: "Big Data" is on the covers of Science, Nature, the Economist, and Wired magazines, on the front pages of the Wall Street Journal and the New York Times. But despite the media hyperbole, as Christine Borgman points out in this examination of data and scholarly research, having the right data is usually better than having more data; little data can be just as valuable as big data. In many cases, there are no data -- because relevant data don't exist, cannot be found, or are not available. Moreover, data sharing is difficult, incentives to do so are minimal, and data practices vary widely across disciplines. Borgman, an often-cited authority on scholarly communication, argues that data have no value or meaning in isolation; they exist within a knowledge infrastructure -- an ecology of people, practices, technologies, institutions, material objects, and relationships. After laying out the premises of her investigation -- six "provocations" meant to inspire discussion about the uses of data in scholarship -- Borgman offers case studies of data practices in the sciences, the social sciences, and the humanities, and then considers the implications of her findings for scholarly practice and research policy. To manage and exploit data over the long term, Borgman argues, requires massive investment in knowledge infrastructures; at stake is the future of scholarship.
Inhalt: Provocations -- What are data? -- Data scholarship -- Data diversity -- Data scholarship in the sciences -- Data scholarship in the social sciences -- Data scholarship in the humanities -- Sharing, releasing, and reusing data -- Credit, attribution, and discovery of data -- What to keep and why to keep them.
Anmerkung: Weitere Rez. in: JASIST 67(2016) no.3, S.751-753 (C. Tenopir).
LCSH: Communication in learning and scholarship / Technological innovations ; Research / Methodology ; Research / Data processing ; Information technology ; Information storage and retrieval systems ; Cyberinfrastructure
RSWK: Wissenschaft / Digitalisierung ; Forschung / Datenauswertung / Massendaten / Integrität; Forschung / Datenverarbeitung / Informationssystem / Wissenschaft / E-Science
BK: 54.04 Ausbildung, Beruf, Organisationen Informatik ; 06.35 Informationsmanagement ; 02.13 Wissenschaftspraxis
DDC: 004 ; 020
GHBS: TZB (PB)
LCC: AZ195
RVK: AK 28000 ; AK 28400 ; AK 39950
-
9Lewandowski, D. (Hrsg.): Handbuch Internet-Suchmaschinen 3 : Suchmaschinen zwischen Technik und Gesellschaft.
Heidelberg : Akademische Verlagsgesellschaft AKA, 2014. VIII, 349 S.
ISBN 978-3-89838-680-7
(Handbuch Internet-Suchmaschinen; 3)
Abstract: Suchmaschinen sind auf der einen Seite technische Werkzeuge, auf der anderen Seite erlangen sie durch die millionenfache tägliche Nutzung eine gesellschaftliche Bedeu-tung. Im dritten Band des Handbuch Internet-Suchmaschinen bieten führende Exper-ten aus Wissenschaft und Praxis einen Einblick in aktuelle Entwicklungen, neue Techno-logien und gesellschaftliche Auswirkungen der populären Suchdienste. Mit mittlerweile drei Bänden liegt das umfassendste deutschsprachige Werk zum The-ma Suchmaschinen vor, das alle wesentlichen Aspekte des Themas behandelt. Das Themenspektrum der bereits erschienenen Bände wird noch einmal wesentlich erwei-tert; wichtige Themen aus den vorangegangenen Bänden werden vertieft dargestellt. Damit ist das Handbuch auch ein unverzichtbares Nachschlagewerk zu allen Fragen rund um Suchmaschinen. Das Buch richtet sich an alle, die sich als Forscher, Entwickler oder Nutzer von Suchma-schinen mit dem Thema Suche beschäftigen.
Anmerkung: Rez. in: IWP 65(2014) H.2, S.147-149 (C. Cazan)
Themenfeld: Suchmaschinen
RSWK: Suchmaschine / Technik / Gesellschaft / Aufsatzsammlung
BK: 54.08 (Informatik in Beziehung zu Mensch und Gesellschaft) ; 06.35 (Informationsmanagement)
-
10Eigenbrodt, O. u. R. Stang (Hrsg.): Formierungen von Wissensräumen : Optionen des Zugangs zu Information und Bildung.
Berlin : De Gruyter Saur, 2014. X, 248 S.
ISBN 978-3-11-030478-7
(Age of Access? Grundfragen der Informationsgesellschaft ; 3)
Abstract: In der Debatte um die Wissensgesellschaft werden räumliche Aspekte der Zugänglichkeit zu Information oft vernachlässigt, auch wenn anerkannt ist, dass Zugang nicht nur durch technischen Anschluss gewährleistet ist. Dieser Band lotet aus Sicht von Wissenschaft, Architektur und Bibliotheks- und Informationspraxis aus, welchen Beitrag Institutionen der räumlich gebundenen Informationsvermittlung zur öffentlichen Zugänglichkeit von Information leisten.
Anmerkung: Rez. in BuB 67(2915( H.2/3, S150.151 (P. Hauke)
Themenfeld: Bestandsaufstellung
RSWK: Bibliotheksbau / Informationsvermittlung / Architektur / Lernumwelt / Aufsatzsammlung
BK: 06.35
DDC: 022.3 / DDC22ger
GHBS: AUN (E) ; BBLQ (FH K)
LCC: Z678.9
RVK: AN 13400 ; AN 79000 ; AN 79200 ; AP 14000
-
11Cronin, B. u. C.R. Sugimoto (Hrsg.): Beyond bibliometrics : harnessing multidimensional indicators of scholarly intent.
Cambridge, Mass. : MIT Press, 2014. VIII, 466 S.
ISBN 978-0-262-52551-0
Abstract: Bibliometrics has moved well beyond the mere tracking of bibliographic citations. The web enables new ways to measure scholarly productivity and impact, making available tools and data that can reveal patterns of intellectual activity and impact that were previously invisible: mentions, acknowledgments, endorsements, downloads, recommendations, blog posts, tweets. This book describes recent theoretical and practical advances in metrics-based research, examining a variety of alternative metrics -- or "altmetrics" -- while also considering the ethical and cultural consequences of relying on metrics to assess the quality of scholarship. Once the domain of information scientists and mathematicians, bibliometrics is now a fast-growing, multidisciplinary field that ranges from webometrics to scientometrics to influmetrics. The contributors to Beyond Bibliometrics discuss the changing environment of scholarly publishing, the effects of open access and Web 2.0 on genres of discourse, novel analytic methods, and the emergence of next-generation metrics in a performance-conscious age.
Inhalt: Inhalt: Scholars and scripts, spoors and scores / Blaise CroninHistory and evolution of (biblio)metrics / Nicola De Bellis -- The citation : from culture to infrastructure / Paul Wouters -- The data it is me! / Ronald E. Day -- The ethics of evaluative bibliometrics / Jonathan Furner -- Criteria for evaluating indicators / Yves Gingras -- Obliteration by incorporation / Katherine W. McCain -- A network approach to scholarly evaluation / Jevin D. West and Daril A. Vilhena -- Science visualization and discursive knowledge / Loet Leydesdorff -- Measuring interdisciplinarity / Vincent Larivière and Yves Gingras -- Bibliometric standards for evaluating research institutes in the natural sciences / Lutz Bornmann, Benjamin E. Bowman, Jonathan Bauer, Werner Marx, Hermann Schier and Margit Palzenberger -- Identifying and quantifying research strengths using market segmentation / Kevin W. Boyack and Richard Klavans -- Finding and recommending scholarly articles / Michael J. Kurtz and Edwin A. Henneken -- Altmetrics / Jason Priem -- Web impact measures for research assessment / Kayvan Kousha and Mike Thelwall -- Bibliographic references in Web 2.0 / Judit Bar-Illan, Hadas Shema and Mike Thelwall -- Readership metrics / Stefanie Haustein -- Evaluating the work of judges / Peter Hook -- Academic genealogy / Cassidy R. Sugimoto -- A publishing perspective on bibliometrics / Judith Kamalski, Andrew Plume and Mayur Amin -- Science metrics and science policy / Julia Lane, Mark Largent and Rebecca Rosen.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 67(2016) no.7, S.1780-1783 (Daniel O'Connor).
LCSH: Bibliometrics ; Bibliographical citations / Evaluation ; Scholarly publishing / Evaluation ; Scholarly electronic publishing / Evaluation ; Scientific literature / Evaluation ; Research / Evaluation / Statistical methods ; Communication in learning and scholarship / Technological innovations
RSWK: Bibliometrie / Aufsatzsammlung ; Altmetrische Daten / Aufsatzsammlung
BK: 06.35 Informationsmanagement ; 02.13 Wissenschaftspraxis
DDC: 010.72/7 / ddc23
GHBS: AZC (E)
LCC: Z669.8
RVK: AK 28100 ; AN 96300 ; AN 96800
-
12Sicilia, M.-A. (Hrsg.): Handbook of metadata, semantics and ontologies.
Singapore : World Scientific, 2014. viii, 570 S.
ISBN 978-981-283-629-8
Abstract: Metadata research has emerged as a discipline cross-cutting many domains, focused on the provision of distributed descriptions (often called annotations) to Web resources or applications. Such associated descriptions are supposed to serve as a foundation for advanced services in many application areas, including search and location, personalization, federation of repositories and automated delivery of information. Indeed, the Semantic Web is in itself a concrete technological framework for ontology-based metadata. For example, Web-based social networking requires metadata describing people and their interrelations, and large databases with biological information use complex and detailed metadata schemas for more precise and informed search strategies. There is a wide diversity in the languages and idioms used for providing meta-descriptions, from simple structured text in metadata schemas to formal annotations using ontologies, and the technologies for storing, sharing and exploiting meta-descriptions are also diverse and evolve rapidly. In addition, there is a proliferation of schemas and standards related to metadata, resulting in a complex and moving technological landscape - hence, the need for specialized knowledge and skills in this area. The Handbook of Metadata, Semantics and Ontologies is intended as an authoritative reference for students, practitioners and researchers, serving as a roadmap for the variety of metadata schemas and ontologies available in a number of key domain areas, including culture, biology, education, healthcare, engineering and library science.
Anmerkung: Rez. in: Cataloging and classification quarterly 54(2016) no.7, S.504-505 (Claudia Horning).
Themenfeld: Metadaten
LCSH: Metadata ; Semantics ; Semantic networks (Information theory) ; Artificial intelligence ; Database management
RSWK: Metadaten / Ontologie/ Aufsatzsammlung
BK: 54.72 Künstliche Intelligenz ; 06.35 Informationsmanagement
DDC: 025.3
GHBS: TVUC (SI) ; TZH (HA)
LCC: Z666.7
RVK: ST 300 ; ST 304
-
13Hooland, S. van ; Verborgh, R.: Linked data for Lilibraries, archives and museums : how to clean, link, and publish your metadata.
London : Facet Publishing, 2014. xvii, 254 S.
ISBN 978-1-85604-964-1
Abstract: This highly practical handbook teaches you how to unlock the value of your existing metadata through cleaning, reconciliation, enrichment and linking and how to streamline the process of new metadata creation. Libraries, archives and museums are facing up to the challenge of providing access to fast growing collections whilst managing cuts to budgets. Key to this is the creation, linking and publishing of good quality metadata as Linked Data that will allow their collections to be discovered, accessed and disseminated in a sustainable manner. This highly practical handbook teaches you how to unlock the value of your existing metadata through cleaning, reconciliation, enrichment and linking and how to streamline the process of new metadata creation. Metadata experts Seth van Hooland and Ruben Verborgh introduce the key concepts of metadata standards and Linked Data and how they can be practically applied to existing metadata, giving readers the tools and understanding to achieve maximum results with limited resources. Readers will learn how to critically assess and use (semi-)automated methods of managing metadata through hands-on exercises within the book and on the accompanying website. Each chapter is built around a case study from institutions around the world, demonstrating how freely available tools are being successfully used in different metadata contexts. This handbook delivers the necessary conceptual and practical understanding to empower practitioners to make the right decisions when making their organisations resources accessible on the Web. Key topics include, the value of metadata; metadata creation - architecture, data models and standards; metadata cleaning; metadata reconciliation; metadata enrichment through Linked Data and named-entity recognition; importing and exporting metadata; ensuring a sustainable publishing model. This will be an invaluable guide for metadata practitioners and researchers within all cultural heritage contexts, from library cataloguers and archivists to museum curatorial staff. It will also be of interest to students and academics within information science and digital humanities fields. IT managers with responsibility for information systems, as well as strategy heads and budget holders, at cultural heritage organisations, will find this a valuable decision-making aid.
Anmerkung: Rez. in: Cataloging and classification quarterly 55(2017) no.6, S.420-421 (Patrick Lavey).
Themenfeld: Metadaten ; Semantische Interoperabilität
Anwendungsfeld: Archive ; Museen
LCSH: Linked data ; Libraries and museums / Electronic information resources ; Archives / Electronic information resources
RSWK: Bibliothek / Archiv / Museum / Metadaten / Linked Data ; Linked Data / Bibliothek / Archiv / Museum
BK: 02.14 Organisation von Wissenschaft und Kultur ; 06.35 Informationsmanagement
DDC: 025.0427 / DDC22ger
GHBS: AWU (E)
LCC: Z666.73.L56
RVK: AK 87250 ; AN 73000 ; AN 73700 ; AN 95000
-
14Bawden, D. ; Robinson, L.: ¬An introduction to information science.
London : Facet Publ., 2012. XXX, 351 S.
ISBN 978-1-85604-810-1
Abstract: Landmark textbook taking a whole subject approach to information science as a discipline. The authors' expert narratives guides you through each of the essential components of information science, offering a concise introduction an expertly chosen readings and resources. This is the definitve science textbook for students of this subject, and of information and knowledge management, librarianship, archives and records management worldwide.
Inhalt: Parallelausg.: Chicago, IL: Neal Schuman Pub 2012. ISBN 978-1-55570-861-0
Anmerkung: Rez. in: JASIST 64(2013) no.5, S.1081-1083 (E. Aversa)
Themenfeld: Grundlagen u. Einführungen: Allgemeine Literatur
LCSH: Information science
RSWK: Bibliothekswissenschaft / Informations- und Dokumentationswissenschaft / Einführung
BK: 06.35 (Informationsmanagement)
DDC: 020
GHBS: TZU (HA) ; BAHH (FH K)
-
15Fidel, R: Human information interaction : an ecological approach to information behavior.
Cambridge, Mass. : MIT Press, 2012. XIV, 348 S.
ISBN 978-0-262-01700-8
Abstract: Human information interaction (HII) is an emerging area of study that investigates how people interact with information; its subfield human information behavior (HIB) is a flourishing, active discipline. Yet despite their obvious relevance to the design of information systems, these research areas have had almost no impact on systems design. One issue may be the contextual complexity of human interaction with information; another may be the difficulty in translating real-life and unstructured HII complexity into formal, linear structures necessary for systems design. In this book, Raya Fidel proposes a research approach that bridges the study of human information interaction and the design of information systems: cognitive work analysis (CWA). Developed by Jens Rasmussen and his colleagues, CWA embraces complexity and provides a conceptual framework and analytical tools that can harness it to create design requirements. CWA offers an ecological approach to design, analyzing the forces in the environment that shape human interaction with information. Fidel reviews research in HIB, focusing on its contribution to systems design, and then presents the CWA framework. She shows that CWA, with its ecological approach, can be used to overcome design challenges and lead to the development of effective systems. Researchers and designers who use CWA can increase the diversity of their analytical tools, providing them with an alternative approach when they plan research and design projects. The CWA framework enables a collaboration between design and HII that can create information systems tailored to fit human lives. Human Information Interaction constructs an elegant argument for an ecological approach to information behavior. Professor Raya Fidel's cogent exposition of foundational theoretical concepts including cognitive work analysis delivers thoughtful guidance for future work in information interaction. Raya Fidel provides the human information interaction field with a manifesto for studying human information behavior from a holistic perspective, arguing that context dominates human action and we are obligated to study it. She provides a tutorial on cognitive work analysis as a technique for such study. This book is an important contribution to the Information field. Raya Fidel presents a nuanced picture of research on human information interaction, and advocates for Cognitive Work Analysis as the holistic approach to the study and evaluation of human information interaction.
Inhalt: Inhalt: Basic concepts -- What is human information interaction? -- Theoretical constructs and models in information seeking behavior -- The information need -- The search strategy -- Two generations of research -- In-context -- Theoretical traditions in human information behavior -- Interlude : models and their contribution to design -- Human information behavior and information retrieval : is collaboration possible? -- Cognitive work analysis : dimensions for analysis -- Cognitive work analysis : harnessing complexity -- Enhancing the impact of research in human information interaction.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 63(2013) no.1, S.213-214 (D.E. Agosto)
Themenfeld: Informationsdienstleistungen
LCSH: Information behavior ; Information storage and retrieval systems ; Information retrieval
RSWK: Wissensextraktion ; Anthropologie / Information Retrieval / Informationsverhalten (BVB) ; Informationsverhalten / Information Retrieval / Mensch-Maschine-Kommunikation
BK: 06.35 (Informationsmanagement)
DDC: 025.5/24
LCC: ZA3075
RVK: ST 670 ; QP 345
-
16Blair, A: Too much to know : managing scholarly information before the modern age.
New Haven [u.a.] : Yale Univ. Press, 2011. XV, 397 S.
ISBN 978-0-300-16539-5
Abstract: The flood of information brought to us by advancing technology is often accompanied by a distressing sense of "information overload," yet this experience is not unique to modern times. In fact, says Ann M. Blair in this intriguing book, the invention of the printing press and the ensuing abundance of books provoked sixteenth- and seventeenth-century European scholars to register complaints very similar to our own. Blair examines methods of information management in ancient and medieval Europe as well as the Islamic world and China, then focuses particular attention on the organization, composition, and reception of Latin reference books in print in early modern Europe. She explores in detail the sophisticated and sometimes idiosyncratic techniques that scholars and readers developed in an era of new technology and exploding information.
Inhalt: Information management in comparative perspective -- Note-taking as information management -- Reference genres and their finding devices -- Compilers, their motivations and methods -- The impact of early printed reference books.
Anmerkung: Vgl. den Besprechungsbeitrag: Standage, T.: Information overload is nothing new. Unter: https://www.1843magazine.com/technology/rewind/information-overload-is-nothing-new.
Themenfeld: Information
LCSH: Reference books, Latin / Europe / History / 16th century ; Reference books, Latin / Europe / History / 17th century ; Reference books / History ; Communication in learning and scholarship / Europe / History / 17th century ; Note / taking / History ; Bibliography / Europe / History / 16th century ; Bibliography / Europe / History / 17th century ; Europe / Intellectual life / 16th century ; Europe / Intellectual life / 17th century ; Communication in learning and scholarship / Europe / History / 16th century
RSWK: China / Europa / Islam / Wissenschaftliche Literatur / Informationsverarbeitung / Wissenschaftskultur / Geschichte 1500-1700
BK: 02.01 Geschichte der Wissenschaft und Kultur ; 06.35 Informationsmanagement ; 15.34 Europäische Geschichte 1492-1789
DDC: 039.71094 / dc22
GHBS: LDVT (E) ; APR (E) ; APS (E)
LCC: Z1035.8.L38
RVK: AK 18000 ; AN 13600
-
17Spink, A.: Information behavior : an evolutionary instinct.
Heidelberg : Springer, 2010. XXVIII, 85 S.
ISBN 978-3-642-11496-0
(Information science and knowledge management ; 6159)
Abstract: Information behavior has emerged as an important aspect of human life, however our knowledge and understanding of it is incomplete and underdeveloped scientifically. Research on the topic is largely contemporary in focus and has generally not incorporated results from other disciplines. In this monograph Spink provides a new understanding of information behavior by incorporating related findings, theories and models from social sciences, psychology and cognition. In her presentation, she argues that information behavior is an important instinctive sociocognitive ability that can only be fully understood with a highly interdisciplinary approach. The leitmotivs of her examination are three important research questions: First, what is the evolutionary, biological and developmental nature of information behavior? Second, what is the role of instinct versus environment in shaping information behavior? And, third, how have information behavior capabilities evolved and developed over time? Written for researchers in information science as well as social and cognitive sciences, Spink's controversial text lays the foundation for a new interdisciplinary theoretical perspective on information behavior that will not only provide a more holistic framework for this field but will also impact those sciences, and thus also open up many new research directions.
Anmerkung: Rez. in: iwp 62(2011) H.1, S.48 (D. Lewandowski): "... Es ist sehr schade, dass die Autorin aus diesem interessanten und für die Zukunft des Fachs sicherlich entscheidenden Thema nicht mehr gemacht hat. Gerade bei einem Thema, das noch nicht intensiv beackert wurde, ist eine ausführliche Darstellung von großer Bedeutung. Auch in Hinblick auf die Unmenge an Literatur, die in diesem Buch zitiert wird, erscheint die Form der Darstellung in keiner Weise angemessen. Ebenso unangemessen wirkt der Preis von 85 Euro für dieses schmale Werk, welches auch gut in der Form von einem oder zwei längeren Aufsätzen hätte veröffentlicht werden können."
Themenfeld: Informationsdienstleistungen
LCSH: Anthropology ; Computer science ; Library science ; Social sciences
RSWK: Information / Wissensorganisation / Kognitive Entwicklung / Anthropologie
BK: 06.35 / Informationsmanagement
DDC: 153 / DDC22ger
-
18Toebak, P.M.: Records Management : Gestaltung und Umsetzung.
Baden : hier + jetzt, Verl. für Kultur und Geschichte, 2010. 289 S.
ISBN 978-3-03-919141-3
Anmerkung: Rez. in: ZfBB 58(2011) H.2, S.108 (R. Schneider): "Kürzlich, während eines Vortrags zum Knowledge Management eines der weltweit grössten Wirtschaftsprüfer, überraschte eine Zuhörerin den Vortragenden mit einer simplen Frage: »Brauchen Sie nicht eigentlich Records Management?« Darauf der sichtlich überrumpelte Referent: »Was meinen Sie mit Records Management?« Soviel zum Stand der Dinge und zur Verankerung des Themas in der aktuellen Betriebslandschaft. Insofern trifft es sich gut, dass nach dem lange erwarteten Handbuch zum Records Management nun das Folgewerk mit demselben Haupttitel sowie dem Untertitel Gestaltung und Umsetzung von Peter Toebak erschienen ist. Der ungleich schlankere Band widmet sich - wie es der Untertitel andeutet - der konkreten Realisierung des betrieblichen Aktenmanagements und tut dies vor allen Dingen anhand eines Zehn-Schritte-Plans, der nach einer Einleitung und einer Rekapitulation der Kernproblematik des Records Management im dritten Kapitel vorgestellt und den folgenden vier Kapiteln ausführlich ausgearbeitet und in allen Details extemporiert wird. Die einzelnen Schritte dieses Plans reichen dabei von der Definition der Methodik (1) und der Identifikation des Umfelds (2) über die Identifikation der Prozesskategorien (3) und die Definition der Records-Serien (4) zu den eher applikationsorientierten Arbeitschritten. Diese umfassen nach der Identifikation der Anwendungen (5), die Integration der Systemlandschaft mit dem EDRMS (= Electronic Documentary Records Management System) (6), die Definition weiterer Attribute (7), die Auswahl und Installation des EDRMS (8) sowie die Umsetzung des EDRMS (9) und dessen Evaluation (10). ; Über allen Ausführungen steht jedoch gleichsam das Mantra der Synonymie von Dossier und Prozess, wobei Synonymie hier im strengeren Sinn als funktionale Äquivalenz zu verstehen ist. Um dieses zentrale Kernverständnis werden dann die weiteren essentiellen Kernbegriffe wie »item level«, »above item level«, »kleiner und grosser Lebenszyklus«, »Compliance« und schlussendlich das Herzstück des RM, das »Masterdossier«, ausführlich diskutiert und in den rechten Kontext zur Deckungsgleichheit von Dossier und Prozess gebracht. Wie schon im Handbuch erweist sich der Verfasser in seiner Kompetenz nicht nur als Kenner, sondern auch als Meister des Metiers und unterstreicht dies durch eine detaillierte Bezugnahme auf angrenzende Quellen, so dass die Lektüre der teilweise äußerst umfangreichen einzelnen Kapitel, die allerdings nur sehr flach strukturiert sind, immer erhellend bleibt und die Notwendigkeit einer Umsetzung des Records Management unterstreicht. Der Leser wird Zeuge eines enormen Reflektionsprozesses, der sich auch an den sorgfältig ausgearbeiteten Anhängen mit den dort vorhandenen Literaturangaben und dem Glossar der wichtigsten Begriffe zeigt. Jedoch hätte man dem Buch neben einem weiträumigeren Textspiegel, grösseren Abständen zwischen Zeilen und Absätzen und leserlicheren Illustrationen ein etwas strengeres Lektorat gewünscht, welches die sehr häufigen Exkurse entweder deutlicher abgehoben oder ganz gestrichen hätte. So ist der Leser ständig gefordert, dem auf hohem akademischen Niveau mäandernden, bisweilen ausufernden Gedankenstrom mit höchstmöglicher Aufmerksamkeit zu folgen. Andererseits muss bei aller Kritik an den sowohl formalen als auch inhaltlich übervollen Seiten auch das Bemühen um Vollständigkeit und Einbettung in den wissenschaftlichen Gesamtkontext honoriert werden. Daran fehlt es diesem Buch wahrlich nicht; an manchen Stellen hätte man sich nur etwas mehr konkrete Beispiele gewünscht, um die Komplexität der Materie besser zu veranschaulichen. So könnte man sich vorstellen, in einer neuen Auflage den Zehn-Schritte-Plan am Fallbeispiel einer imaginären Firma oder Verwaltung zu illustrieren, wie dies beispielsweise Helmut Krcmar in seinem Standardwerk zum Informationsmanagement anhand der Rockhaus AG tut. ; Möglich wäre dies auch in einem dritten Band desselben Autors, der die Kürze und Struktur eines Vademekums haben sollte. Dieses Vademekum könnte dem Records Manager als handlicher Leitfaden und Nachschlagewerk für die jeweils umzusetzenden Projekte dienen. Zudem könnte es dem allgemeinen Management die Notwendigkeit des Records Management vor Augen führen und eine konkrete Entscheidungshilfe zur Gestaltung der allgemeinen Richtlinien sein. Denn eines steht dem Leser nach der Lektüre klar vor Augen: Es braucht mehr Records und weniger Knowledge Management sowie eine sinnvolle Verzahnung dieser beiden Disziplinen mit dem sie stützenden Informationsmanagement. Records Management ist dabei nicht nur ein Scharnier zwischen Informationsmanagement und Knowledge Management und der alles umfassenden Informationstechnologie, sondern kann vielmehr zum Dreh- und Angelpunkt einer effizienten betrieblichen Verwaltung werden. Wenn auch die allgemeine Managementebene bereit ist, diese strukturelle Notwendigkeit zu erkennen, dann steht der von Peter Toebak beschriebenen Gestaltung und Umsetzung nichts mehr im Wege."
Themenfeld: Dokumentenmanagement
RSWK: Registratur / Dokumentenverwaltungssystem
BK: 06.35 / Informationsmanagement ; 06.90 / Archive / Archivkunde ; 85.20 / Betriebliche Information und Kommunikation
DDC: 651.59 / DDC22ger
-
19Marchionini, G.: Information concepts : from books to cyberspace identities.
San Rafael, Calif. : Morgan and Claypool, 2010. IX, 91 S.
ISBN 978-1-598-29962-5
(Synthesis lectures on information concepts, retrieval, and services ; 16)
Abstract: Information is essential to all human activity, and information in electronic form both amplifies and augments human information interactions. This lecture surveys some of the different classical meanings of information, focuses on the ways that electronic technologies are affecting how we think about these senses of information, and introduces an emerging sense of information that has implications for how we work, play, and interact with others. The evolutions of computers and electronic networks and people's uses and adaptations of these tools manifesting a dynamic space called cyberspace. Our traces of activity in cyberspace give rise to a new sense of information as instantaneous identity states that I term proflection of self. Proflections of self influence how others act toward us. Four classical senses of information are described as context for this new form of information. The four senses selected for inclusion here are the following: thought and memory, communication process, artifact, and energy. Human mental activity and state (thought and memory) have neurological, cognitive, and affective facets.The act of informing (communication process) is considered from the perspective of human intentionality and technical developments that have dramatically amplified human communication capabilities. Information artifacts comprise a common sense of information that gives rise to a variety of information industries. Energy is the most general sense of information and is considered from the point of view of physical, mental, and social state change. This sense includes information theory as a measurable reduction in uncertainty. This lecture emphasizes how electronic representations have blurred media boundaries and added computational behaviors that yield new forms of information interaction, which, in turn, are stored, aggregated, and mined to create profiles that represent our cyber identities.
Inhalt: Table of Contents: The Many Meanings of Information / Information as Thought and Memory / Information as Communication Process / Information as Artifact / Information as Energy / Information as Identity in Cyberspace: The Fifth Voice / Conclusion and Directions
Anmerkung: Rez. in: JASIST 63(2012) no.2, S.421 (Y. Ding)
RSWK: Information
BK: 06.35 / Informationsmanagement
RVK: ST 515
-
20Griesbaum, J., T. Mandl u. C. Womser-Hacker (Hrsg.): Information und Wissen : global, sozial und frei? Proceedings des 12. Internationalen Symposiums für Informationswissenschaft (ISI 2011) ; Hildesheim, 9. - 11. März 2011.
Boizenburg : VWH, Verl. W. Hülsbusch, 2010. 532 S.
ISBN 978-3-940317-91-9
(Schriften zur Informationswissenschaft; Bd.58)
Abstract: Das 12. Internationale Symposium für Informationswissenschaft (ISI) greift unter dem Tagungsmotto "Information und Wissen: global, sozial und frei?" zentrale informationswissenschaftliche und informationspraktische Fragestellungen auf und stellt sie in einen aktuellen, wissenschaftlichen und gesellschaftspolitischen Kontext. Der Fokus liegt auf Information und Wissen in einer immer stärker vernetzten, globalisierten Welt. Aspekte der Internationalisierung und Mehrsprachigkeit von Wissensprozessen, Fragen der sozialen und technischen Teilhabe und Anschlussfähigkeit sowie des Zugriffs auf Wissensbestände und deren effektiver Anwendung treten dabei in den Mittelpunkt. Es werden beispielsweise die Rolle von sozialen Netzwerken und Fragen des Zugriffs auf Information und Wissen - im Spagat zwischen Open Access und noch fragilen politischen Entscheidungen im Urheberrecht für Wissenschaft und Bildung - diskutiert. Die Beiträge in diesem Tagungsband beleuchten das Generalthema der Tagung aus vielfältigen thematischen Perspektiven und aus der Sichtweise unterschiedlicher Disziplinen. Dabei werden sowohl aktuelle Themenfelder als auch traditionelle Kernthemen der Informationswissenschaft wie Information Retrieval, Informationsverhalten, Mensch-Maschine-Interaktion sowie deren Evaluierung behandelt. Deutlich rücken auch Themen der Fachinformation bzw. der Informationsinfrastruktur in den Vordergrund.
Inhalt: Inhalt: - Keynotes Kalervo Järvelin: Information Retrieval: Technology, Evaluation and Beyond Michael Schroeder: Semantic search for the life sciences - Evaluation Pavel Sirotkin: Predicting user preferences Hanmin Jung, Mikyoung Lee, Won-Kyung Sung, Do Wan Kim: Usefiilness Evaluation on Visualization of Researcher Networks Jens Kürsten, Thomas Wilhelm, Maximilian Eibl: Vergleich von IR-Systemkonfigurationen auf Komponentenebene - Informationsinfrastruktur Reinhild Barkey, Erhard Hinrichs, Christina Hoppermann, Thorsten Trippel, Claus Zinn: Komponenten-basierte Metadatenschemata und Facetten-basierte Suche Ina Dehnhard, Peter Weiland: Toolbasierte Datendokumentation in der Psychologie Gertrud Faaß, Ulrich Heid: Nachhaltige Dokumentation virtueller Forschungsumgebungen - Soziale Software Evelyn Droge, Parinaz Maghferat, Cornelius Puschmann, Julia Verbina, Katrin Weller: Konferenz-Tweets Richard Heinen, Ingo Blees: Social Bookmarking als Werkzeug für die Kooperation von Lehrkräften Jens Terliesner, Isabella Peters: Der T-Index als Stabilitätsindikator für dokument-spezifische Tag-Verteilungen ; - Infometrics & Representations Steffen Hennicke, Marlies Olensky, Viktor de Boer, Antoine Isaac, Jan Wielemaker: A data model for cross-domain data representation Stefanie Haustein: Wissenschaftliche Zeitschriften im Web 2.0 " Philipp Leinenkugel, Werner Dees, Marc Rittberger: Abdeckung erziehungswissenschaftlicher Zeitschriften in Google Scholar - Information Retrieval Ari Pirkola: Constructing Topic-specific Search Keyphrase: Suggestion Tools for Web Information Retrieval Philipp Mayr, Peter Mutschke, Vivien Petras, Philipp Schaer, York Sure: Applying Science Models for Search Daniela Becks, Thomas Mandl, Christa Womser-Hacker: Spezielle Anforderungen bei der Evaluierung von Patent-Retrieval-Systemen Andrea Ernst-Gerlach, Dennis Korbar, Ära Awakian: Entwicklung einer Benutzeroberfläche zur interaktiven Regelgenerierung für die Suche in historischen Dokumenten - Multimedia Peter Schultes, Franz Lehner, Harald Kosch: Effects of real, media and presentation time in annotated video Marc Ritter, Maximilian Eibl: Ein erweiterbares Tool zur Annotation von Videos Margret Plank: AV-Portal für wissenschaftliche Filme: Analyse der Nutzerbedarfe Achim Oßwald: Significant properties digitaler Objekte ; - Information Professionals & Usage Rahmatollah Fattahi, Mohaddeseh Dokhtesmati, Maryam Saberi: A survey of internet searching skills among intermediate school students: How librarians can help Matthias Görtz: Kontextspezifische Erhebung von aufgabenbezogenem Informationssuchverhalten Jürgen Reischer, Daniel Lottes, Florian Meier, Matthias Stirner: Evaluation von Summarizing-Systemen Robert Mayo Hayes, Karin Karlics, Christian Schlögl: Bedarf an Informationsspezialisten in wissensintensiven Branchen der österreichischen Volkswirtschaft - User Experience fit Behavior Isto Huvila: Mining qualitative data on human information behaviour from the Web Rahel Birri Blezon, Rene Schneider: The Social Persona Approach Elena Shpilka, Ralph Koelle, Wolfgang Semar: "Mobile Tagging": Konzeption und Implementierung eines mobilen Informationssystems mit 2D-Tags Johannes Baeck, Sabine Wiem, Ralph Kölle, Thomas Mandl: User Interface Prototyping Nadine Mahrholz, Thomas Mandl, Joachim Griesbaum: Analyse und Evaluierung der Nutzung von Sitelinks Bernard Bekavac, Sonja Öttl, Thomas Weinhold: Online-Beratungskomponente für die Auswahl von Usability-Evaluationsmethoden ; - Information Domains & Concepts Michal Golinski: Use, but verify Mohammad Nazim, Bhaskar Mukherjee: Problems and prospects of implementing knowledge management in university libraries: A case study of Banaras Hindu University Library System Daniela Becks, Julia Maria Schulz: Domänenübergreifende Phrasenextraktion mithilfe einer lexikonunabhängigen Analysekomponente Wolfram Sperber, Bernd Wegner: Content Analysis in der Mathematik: Erschließung und Retrieval mathematischer Publikationen Jürgen Reischer: Das Konzept der Informativität - Information Society Joseph Adjei, Peter Tobbin: Identification Systems Adoption in Africa; The Case of Ghana Alexander Botte, Marc Rittberger, Christoph Schindler: Virtuelle Forschungsumgebungen Rainer Kuhlen: Der Streit um die Regelung des Zweitveröffentlichungsrechts im Urheberrecht - E-Learning / Social Media Marketing Tobias Fries, Sebastian Boosz, Andreas Henrich: Integrating industrial partners into e-teaching efforts Christopher Stehr, Melanie Hiller: E-Learningkurs Globalisierung Manuel Burghardt, Markus Heckner, Tim Schneidermeier, Christian Wolff: Social-Media-Marketing im Hochschulbereich ; - Posterpräsentationen Peter Böhm, Marc Rittberger: Nutzungsanalyse des Deutschen Bildungsservers und Konzeption eines Personalisierungsangebots Andreas Bohne-Lang, Elke Lang: A landmark in biomedical information: many ways are leading to PubMed Ina Blümel, Rene Berndt: 3 D-Modelle in bibliothekarischen Angeboten Nicolai Erbs, Daniel Bär, Iryna Gurevych, Torsten Zesch: First Aid for Information Chaos in Wikis Maria Gäde, Juliane Stiller: Multilingual Interface Usage Jasmin Hügi, Rahel Birri Blezon, Rene Schneider: Fassettierte Suche in Benutzeroberflächen von digitalen Bibliotheken Hanna Knäusl: Ordnung im Weltwissen Isabel Nündel, Erich Weichselgartner, Günter Krampen: Die European Psychology Publication Platform Projektteam IUWIS: IUWIS (Infrastruktur Urheberrecht in Wissenschaft und Bildung): Urheberrecht zwischen Fakten und Diskursen Helge Klaus Rieder: Die Kulturgüterdatenbank der Region Trier Karl Voit, Keith Andrews, Wolfgang Wintersteller, Wolfgang Slany: TagTree: Exploring Tag-Based Navigational Stnictures Jakob Voß, Mathias Schindler, Christian Thiele: Link Server aggregation with BEACON
Anmerkung: Rez. in: Mitt. VÖB. 65(2012) H.1, S.109-113 (O. Oberhauser).
RSWK: World Wide Web / Information Retrieval / Soziale Software / Informationsverhalten / Virtuelle Gemeinschaft / Informationsqualität / Kongress / Hildesheim <2011>
BK: 06.35 / Informationsmanagement ; 06.74 / Informationssysteme
GHBS: TTK (HA) ; BAB (FH K)