Literatur zur Informationserschließung
Diese Datenbank enthält über 40.000 Dokumente zu Themen aus den Bereichen Formalerschließung – Inhaltserschließung – Information Retrieval.
© 2015 W. Gödert, TH Köln, Institut für Informationswissenschaft
/
Powered by litecat, BIS Oldenburg
(Stand: 28. April 2022)
Suche
Suchergebnisse
Treffer 1–2 von 2
sortiert nach:
-
1Agarwal, N.K.: Exploring context in information behavior : seeker, situation, surroundings, and shared identities.
San Rafael, CA : Morgan & Claypool, 2018. xxi, 163 S.
ISBN 978-1-68173-081-3
(Synthesis lectures on information concepts, retrieval, and services; 61)
Abstract: The field of human information behavior runs the gamut of processes from the realization of a need or gap in understanding, to the search for information from one or more sources to fill that gap, to the use of that information to complete a task at hand or to satisfy a curiosity, as well as other behaviors such as avoiding information or finding information serendipitously. Designers of mechanisms, tools, and computer-based systems to facilitate this seeking and search process often lack a full knowledge of the context surrounding the search. This context may vary depending on the job or role of the person; individual characteristics such as personality, domain knowledge, age, gender, perception of self, etc.; the task at hand; the source and the channel and their degree of accessibility and usability; and the relationship that the seeker shares with the source. Yet researchers have yet to agree on what context really means. While there have been various research studies incorporating context, and biennial conferences on context in information behavior, there lacks a clear definition of what context is, what its boundaries are, and what elements and variables comprise context. In this book, we look at the many definitions of and the theoretical and empirical studies on context, and I attempt to map the conceptual space of context in information behavior. I propose theoretical frameworks to map the boundaries, elements, and variables of context. I then discuss how to incorporate these frameworks and variables in the design of research studies on context. We then arrive at a unified definition of context. This book should provide designers of search systems a better understanding of context as they seek to meet the needs and demands of information seekers. It will be an important resource for researchers in Library and Information Science, especially doctoral students looking for one resource that covers an exhaustive range of the most current literature related to context, the best selection of classics, and a synthesis of these into theoretical frameworks and a unified definition. The book should help to move forward research in the field by clarifying the elements, variables, and views that are pertinent. In particular, the list of elements to be considered, and the variables associated with each element will be extremely useful to researchers wanting to include the influences of context in their studies.
Anmerkung: Rez. in: JASIST 70(2019) no.3, S.301-303 (Ina Fourie)
Themenfeld: Informationsdienstleistungen ; Semantisches Umfeld in Indexierung u. Retrieval
LCSH: Context / aware computing ; Information behavior
RSWK: Informationsverhalten / Kontext
DDC: 028.7071
LCC: ZA3075
RVK: AN 95000
-
2Lux, C. ; Sühl-Strohmenger, W.: Teaching Library in Deutschland : Vermittlung von Informationsund Medienkompetenz als Kernaufgabe für Öffentliche und Wissenschaftliche Bibliotheken.
Wiesbaden : Dinges u. Frick, 2004. 248 S.
ISBN 3-934997-11-2
(B.I.T. online innovativ; 9)
Abstract: "Teaching Library" - dies ist nicht nur der Titel dieses Buches, sondern vor allem auch eine selbstbewusste Behauptung in einem Land, in dem die Politik die Bibliotheken als Partner des Lernens noch nicht entdeckt hat, in dem die kommunalen Gremien in Zeiten des Sparens die Ausgaben für Bibliotheken als angeblich freiwillige Leistungen in dem Feld der Kultur neben Museen und Theatern munter kürzen. Dabei belegen die internationalen Studien (PISA, TIMSS etc.) zur Leistungsfähigkeit von Bildungssystemen bereits jetzt schon erhebliche Defizite des deutschen Bildungswesens, insbesondere hinsichtlich der Schlüsselqualifikationen, die unter "Literacy" gefasst werden. Als notwendige Antwort auf dieses Defizit empfehlen die Autoren dieses Buches die viel pointiertere Einbindung der gesamten Bibliotheken in Deutschland in unser Bildungssystem, um sowohl die Unentbehrlichkeit zu unterstreichen, als auch Synergien mit anderen Bildungsträgern zu nutzen. Das vorliegende Buch zeigt eindrucksvoll die erstaunliche Vielfalt der Initiativen und den Einfallsreichtum der Bibliothekare in dieser Hinsicht.
Themenfeld: Informationsdienstleistungen
LCSH: Information literacy / Study and teaching / Germany ; Information retrieval / Study and teaching / Germany
RSWK: Deutschland / Öffentliche Bibliothek / Lernort / Informationsvermittlung / Medienkompetenz ; Deutschland / Wissenschaftliche Bibliothek / Lernort / Informationsvermittlung / Medienkompetenz ; Bibliothek / Schule / Lernen / Medienkompetenz (ÖVK) ; Bibliothekswesen / Information / Medienkompetenz (ÖVK)
BK: 06.60 / Bibliotheksbenutzung ; 06.41 / Wissenschaftliche Bibliotheken ; 06.42 / Öffentliche Bibliotheken
DDC: 028.7071043 / dc22
KAB: BF F 433.10
LCC: ZA3072.G3L89 2004
RVK: AN 76400 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Bibliotheksbenutzung / Auskunft, Information ; AN 77500 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Bibliotheksbenutzung / Bibliotheksbenutzer, Benutzerforschung, Benutzeranalyse ; AN 80852 Allgemeines / Buch- und Bibliothekswesen, Informationswissenschaft / Bibliothekswesen / Bibliothekswesen in einzelnen Ländern und einzelne Bibliotheken / Einzelne deutsche Bibliotheken / Bibliotheken S / Stuttgart / Universitätsbibliothek Hohenheim